אירופה בוערת: 40 מעלות בפאריס; שריפות בפורטוגל
האירופים הקרירים לא מאמינים שזה קורה להם: חום כבד, לחות גבוהה, שריפות יער שהורגות וגורמות נזקים גדולים לתשתיות, שיאי חום של מאה שנים שנשברו, מסילות ברזל שמתרחבות ותחנות כוח ששבקו חיים מהעומס. אפילו בפינלנד נמדדו 33 מעלות
פורטוגל | ספרד | צרפת | בריטניה | |||
גרמניה | איטליה |
ה"דילים" המצויינים לצרפת, איטליה, ספרד ופורטוגל, שממלאים את העיתונים בימים אלה, מבטיחים נופים וטעמים חדשים, אבל לא מספרים את כל האמת. הם לא מספרים שפאריז נמסה תחת 39 מעלות, שרומא לוהטת, שספרד אפופת עשן שריפות יער ושפורטוגל עולה בלהבות.
גל החום הכבד שפוקד את אירופה צפוי להגיע לשיאו היום (ד'), אבל כבר אתמול התבשלו האירופים הקרירים בחום של 40 מעלות בקירוב. מזגנים - אין. הטמפרטורות שברו שיאים של 50 ו-100 שנה, כמו בסלובניה וגרמניה למשל. אפילו בפינלנד, המדינה הצפונית ביותר באיחוד, נמדדו 33 מעלות, קרוב מאוד לשיא של 1914, אז נמדדו 35 מעלות.
בבוסניה איפשרו כבאים לשריפת יער לכלות את עצמה משום שמוקשים שפוזרו בזמן המלחמה עמדו בנתיב נסיעתם. מנהלי גן החיות של אמסטרדם התיזו מים על בעלי החיים כדי למנוע מהם ללקות במכות חום. כמו בארץ, גם הקופים והדובים קיבלו חטיפים שהוכנו מפירות טריים שהוקפאו. בפולין אמרו שלטונות הכיבוי ששריפות יער מאיימות על רבע מהיערות במדינה הענקית.
עד כה מצאו את מותם לפחות 11 אנשים בשריפות היער הגדולות בפורטוגל, ונרשמו הרוגים נוספים מהחום הכבד בגרמניה ומדינות אחרות.
רוחות עזות ליבו את האש שכילתה אלפי דונמים של יער במהלך סוף השבוע. שירות היערות של פורטוגל אמר שישנם שמונה מוקדי אש גדולים שטרם הוכנעו.
הכבאים נעזרים במאות משאיות כיבוי וכן במטוסים ומסוקים שנושאים בבטנם חומרים מיוחדים שמדכאים את האש ומונעים את התפשטותה. אולם העשן הכבד הגביל עד כה את השימוש במטוסים. נודע כי איטליה ומרוקו שיגרו כוחות כיבוי לסיוע.
מאות אנשים באזורים הכפריים פונו מבתיהם לאחר שהלהבות התקרבו אליהם קרבה יתרה. עד מהרה אחזה האש בבתים וגרמה נזקים רבים. האש כילתה גם עמודי וכבלי חשמל וטלפון וגרמה לחסימת כבישים ומסילות ברזל. לפיכך נותרו מאות יישובים, רובם כפרים קטנים, על רבבות תושביהם - מנותקים. מנהלי חברות החשמל והטלפון במדינה הזהירו שהנזק שנגרם לתשתית הוא חמור ורב, ושתיקונו ייארך זמן רב.
ממשלת פורטוגל הכריזה על אזורים שונים במדינה כמוכי אסון, הכרזה שתאפשר העברת תקציב של כמאה מיליון אירו לפעולות שיקום, בינוי וסיוע לאלה שאיבדו את פרנסתם. ראש הממשלה, חוזה מנואל דוראגו אמר שמעולם לא פקד אסון דומה את המדינה. הוא ציין שפנה לקבלת סיוע מקרן מיוחדת למקרי אסון של האיחוד האירופי.
משואל סיפרה שהפאריזאים, אלה שלא יצאו לחופשה השנתית או אלה שחזרו ממנה, משתדלים לא להגיע הביתה עד מאוחר. "הולכים לקולנוע או לבתי כלבו גדולים כי שם יש מזגנים. בבתים ובמשרדים אין מזגנים. הבעיה היא שגם אם אני רוצה להתקין מזגן, אין עם מי לדבר כי כולם סגורים בגלל החופש.
ברוב בתי המלון הגדולים והיקרים יש מזגנים, אבל זה לא מבטיח הקלה מהחום. נורית קריס, מדריכת טיולים מאורגנים באירופה סיפרה שבמלון בו מתאכסנת הקבוצה שלה קרסו המזגנים "כנראה מעומס".
היא אמרה שבינתיים הם לא משנים את התוכניות: "היום יורודיסני, מחר פאריס. הישראלים רגילים ולא מתלוננים".
אלא שכנראה שהקבוצה של קריס קשוחה במיוחד. "המשרד שלנו הוא כתובת מוכרת בפאריס", סיפרה משואל, "והרבה ישראלים, גם לא לקוחות שלנו, באים לקטר".
משואל סיפרה שהחום הכבד, 39 מעלות, הוא הנושא עליו מדברים כולם. "זה פותח את מהדורות החדשות כי יש אנשים שמתו במקומות אחרים באירופה ורק בשבוע שעבר היו שריפות ענק בריביירה". בשריפות אלה נהרגו ארבעה אנשים.
היא סיפרה שבדרום צרפת יש קיצוצים ולכן סגרו את כל המזרקות בגנים הציבוריים, אבל בפאריס עדיין לא הופעלו נהלי חירום, המזרקות פועלות ואפשר לראות ילדים בתחתונים נכנסים למים להצטנן.
במערב צרפת החלו פועלים בכורים הגרעיניים לצנן את המבנים במים מחשש שהחום הכבד יגרום לאסון. הטמפרטורה בתוך אחד הכורים הגיעה ל-48 מעלות, רק שתי מעלות מתחת למצב שדורש כיבוי בנוהל חירום.
בעיה חמורה התעוררה לגבי פעולתן הסדירה של הרכבות. מנהלי החברות הורו לרכבות להנמיך מהירות ואפילו סגרו קווים מחשש שהמסילות לא יעמדו בחום הכבד, יתרחבו או יתבקעו ויגרמו לאסון.
כיאה ליסודיות הבריטית, הממשלה פירסמה הוראות מיוחדות שמלמדות את הבריטים על הסכנות של החום הכבד. שלטונות הבריאות במדינה הזהירו שהחום הכבד יוצר שכבת אוזון נמוכה שעלולה לגרום לבעיות נשימה לתינוקות, ילדים, חולים וקשישים.
החזאים צופים שהיום (יום ד') יישבר השיא של 100 מעלות פרנהייט (37.7 מעלות צלזיוס) באי הבריטי. השיא הנוכחי הוא 99 מעלות (37.2) והוא נרשם ב-1990.
שני כורים גרעיניים הורידו את התפוקה בחצי מחשש להתלהטות יתר. הסיבה היא שבכורים אלה אין מתקן שמקרר את מי הנהר לפני שהם נכנסים לשימוש בכור.
נודע כי תיירים גרמנים רבים, שנוהרים מדי קיץ במכוניותיהם לחופי הים התיכון, החלו לשוב חזרה משום שהחום שם היה כבד מדי.
חברות החשמל האיטלקיות הודיעו שבקרוב יתחילו לנקוט בהפסקות חשמל יזומות בשל העומס הרב על המערכת. בעיה נוספת היא הבצורת הקשה שפוקדת את איטליה בחודשים האחרונים. המשמעות היא שאין מים לקרר כורי חשמל או תחנות כוח והמפעילים נאלצים לצמצם את התפוקה או לסגור אותם לגמרי.