מלחמת הדורות - 405 מול 406
ולא מי שאתם חושבים מנצחת... למעשה, ה-405 הנושנה עושה לאחרונה קאמבק של ממש, בעוד מכירות ה-406 המודרנית ממנה מדשדשות. הכל הודות לאיראן
שוקלים לרכוש פיז'ו 405 חדשה? מאז 1995 זו שאלה שאינה רלוונטית באירופה, ושנתיים מאוחר יותר הפכה לא ריאלית גם אצלנו. מה לעשות, וה-405 הוותיקה פינתה אז מקום ל-406 המודרנית הרבה יותר. אלא שלמרות הפסקת הייצור והשיווק באירופה, יש מקומות בהן לא רק שהמשפחתית "ההיא" עדיין חיה ונושמת, היא אפילו נמכרת לא רע.
למעשה, מנתונים שהגיעו לידינו עולה שהמשך ייצור ה-405 במפעלי חודרו (Khodro) באיראן, משפר את נתוני המכירה מדי שנה. עד כדי כך שבשנת 2002 יוצרו בעולם כולו מספר זהה של 405 ו-406. הראשונה עם נתון מכובד של 124,000 יחידות, השניה עם 1,000 מכוניות יותר, למרות שהיא משווקת כמובן באופן מסודר בשווקים רבים.
האמת, נתונים אלה מפתיעים אמנם, אך לא יותר מדי. ה-406 נמצאת בנסיגה שיווקית בשנים האחרונות. ראשית, היא באמת כבר אינה צעירה עוד. שנית, מחליפתה המיועדת כבר עושה צעדים אחרונים לקראת הצגה רשמית. והקהל, כמו שכולנו יודעים, מעדיף להמר על העתיד, פחות על העבר.
כפי שניתן לראות בתמונות, ה-405 מיוצרת היום באיראן כמעט ללא שינוי, למעט איפור קל המקנה לה דימיון מסוים דווקא ל... 406. זה גם השינוי העיקרי שעברה מאז החל המפעל האיראני לייצר, עוד בשנת 1990. אגב, בתחילת הדרך מדובר היה רק בגרסת מרכב הסדאן, מאז 98' יורדת גם הסטיישן מפס הייצור המקומי.
ונניח שאתם איראנים, וה-405 על שתי גרסאותיה פשוט גדולה ויקרה מיד עבורכם? ובכן, בכל הנוגע למחיר (כנראה), אתם יכולים לבחור גם בגרסאות שלא עברו שיפוץ קוסמטי. שנית, ובכל הקשור בגודל, יש עבורכם גם מכונית מודרנית אחרת מתוצרת פיז'ו, העונה לשם 206. ואם לא זה ולא זה, יש גם דגמים נוספים מתכנון עצמי.