מסמך: רובינשטיין נגד מזרחי
"תמונה של הליכה בגבול החוקיות" - כך מתאר היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, את מעשיו של ניצב משה מזרחי בשעה ששימש כראש היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות. הדברים נכתבו בהחלטה להדיחו מתפקידו - שתתבצע בכפוף לשימוע. המפכ"ל: "מזרחי קצין מצטיין שהוביל חקירות בתקופות קשות". לפיד: התנהלותו של מזרחי מעוררת שאלות ציבוריות ומשפטיות
מסמך: היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, פרסם אתמול אחר הצהריים (א') את הנוסח המלא של החלטתו, הקוראת להדיח את ניצב משה מזרחי, ראש אגף החקירות במשטרה - ובתקופה הנדונה מפקד היחב"ל (היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות).
זאת, בשל אישור "עודף" האזנות סתר שבוצעו בין היתר לשר אביגדור ליברמן, איש העסקים דוד אפל וחבר הכנסת מיכאל גורלובסקי - גם כאלו שעל פי החשד לא היו ממין החקירה נגדם.
ynet מביא את הדו"ח המלא בפרשה, המונה 68 עמודים. לקריאת ההחלטה במלואה, לחצו כאן.
העברת מזרחי מתפקידו תיעשה בכפוף לשימוע שיערכו לו השר לביטחון פנים, צחי הנגבי, ומפכ"ל המשטרה, רב-ניצב שלמה אהרונישקי. עם זאת, רובינשטיין לא ממליץ להגיש כתב אישום נגד מזרחי.
מפכ"ל המשטרה, רב ניצב שלמה אהרונישקי, הנחה את הגורמים המקצועיים במשטרה ללמוד ולבחון את הדו"ח והודיע שרק לאחר קבלת ההמלצות יגבש את עמדתו.
המפכ"ל אמר אתמול בתגובה ראשונה: "ניצב מזרחי, המשרת במשטרה 27 שנים, רובן במערך החקירות, הוא קצין מצטיין שהוביל וממשיך להוביל את מערך החקירות של המשטרה במקצועיות ובנחישות ראויה, ובתקופות קשות".
שר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד, אמר בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה להעביר את ניצב משה מזרחי מתפקידו: "פרשת האזנות הסתר למי שמכהן היום כשר התחבורה, אביגדור ליברמן, והתנהלותו של ניצב מזרחי בקשר לכך, מעוררת שאלות ציבוריות ומשפטיות שמטבע הדברים שנויות במחלוקת".
לפיד מתח ביקורת על התנהלות פרקליטת המדינה ושתי בכירות במשרדה שהתנגדו לחוות הדעת של רובינשטיין, ואמר כי "עדיף היה אילו ניסחו את עמדתן כחוות דעת משפטית העומדת בפני עצמה ולא ככתב פולמוס מול היועץ המשפטי לממשלה, העומד בראש התביעה הכללית ועמדתו גוברת על עמדת הכפופים לו".
בהודעה שפרסמה דוברת המשטרה נאמר: "לא נמצאו בחומר החקירה ראיות להעמדתו לדין של ניצב מזרחי לדין פלילי וכן לא לדין משמעתי. מדובר בתיק שחקירתו נמשכה תקופה ארוכה ובחומר רב, שיש ללמוד בעיון".
מתוך ההחלטה:
"אף שאין המדובר במקרה דנן באישיות ציבורית פוליטית, כמו בהחלטות קודמות, אלא בקצין משטרה בכיר, ממונה ולא נבחר, ולכאורה אין החלטה בעניינו אמורה לעורר הדים ציבוריים-פוליטיים של תומכים מזה ומתנגדים מזה, דומה שבנסיבות התיק והחקירה דבר זה עלול לקרות גם כאן, ומכך מבקש אני להתרחק ולהזהיר כממכוות אש. אכן, היו חלקים מסוימים במערכת הפוליטית אשר "סימנו" את ניצב מזרחי כ"איש הרע" והם מייחלים, גם בפומבי, ל"נפילתו". היו גם אחרים, ביניהם כתבים בכירים בכלי התקשורת השונים, אשר נקטו בדרך של הכפשתי המתמדת בנושא זה בדברים שלא היו אמת".
"במהלך החקירה והטיפול בתיק ניתן לומר שטעמנו מזה וגם מזה. היו שפנו אלינו והתרעמו על כך שאין ממצים את הדין עם ניצב מזרחי, והיו שכתבו וששידרו, כי עוול נעשה לאיש, והיועץ המשפטי לממשלה "מחפש" אותו לשווא, שכן הכל נעשה לכאורה ברשות ובסמכות. היו גם עיתונאים שפנו במהלך החקירה בשאלות וברמזים מהם עלה כי החקירה, והחלטות שונות שלי בנוגע לחקירה שנתקבלו במהלכה, פוגעות בשלטון החוק ופוגעות בחקירות שונות שהתנהלו כנגד אישי ציבור".
"לחצים מכל סוג שהוא, מכאן או מכאן, לא השפיעו ולו במלוא הנימה על גישתי בעניין חקירה זו, והמעיין ימצא שבאופן בסיסי היא היתה עקבית עוד מתחילת הדרך, הרבה קודם לפרסומים ולרמזים שהוזכרו. מצפוני המקצועי ואמונתי השלמה כי במדינת חוק דמוקרטית יש גם גבולות לכוח שבידי השלטון, וככל שהדבר אינו נהיר - יש לעשות להצבתם, הם שהביאוני להחלטתי זו".
"עלי כיועץ המשפטי לממשלה, מוטלת אחריות כבדה, כגורם האחרון הקובע בשאלת פתיחת חקירה והגשת כתבי אישום. כאשר מדובר על החלטות הנוגעות לקצין משטרה בכיר, אחריות זו כבדה כפליים. ברי, כי קצין משטרה בכיר, האחראי לחקירתם של שועי הארץ, קונה לו אויבים רבים, בעלי כוח והשפעה. לא בלתי סביר הוא כי אויבים אלה מבקשים לפגוע בו, ועל דרך זו לפגוע, מעבר לפגיעה האישית בו, גם ביכולת האפקטיבית לביצוע חקירות רגישות אלה. יש להביא בחשבון את אלה. מאידך גיסא, עלי לבדוק האם אין המדובר במקרה בו האמון אותו נותנת מערכת אכיפת החוק באנשיה נפגע בביצוע מעשים שאינם ראויים, גם אם הם נעשים לצורך חשיפתן של עבירות, וגם אם מתוך תחושה של מילוי משימה".
"תמונה של הליכה בקרבת גבול החוקיות"
"לניצב משה מזרחי זכויות, כשוטר וקצין משטרה ותיק ובעל הישגים, ששם לו למטרה להצליח באכיפת החוק כלפי עבריינים כפי שראה כנחוץ, מתוך חקירה מאומצת. ואולם, היו הכוונות כאשר היו, לא ניתן להסכין נורמטיבית עם הימצאותן של שיחות מתומללות רבות בעלות אופי פוליטי או אישי באופן מובהק, ועם אי כיבוד צווי בית משפט כלשונם".
"בסיכום החלטתי: ממצאי החקירה בענין ההאזנות לה"ה אפל, ליברמן וגורולובסקי כפי שפורטו לעיל, מלמדים כי התנהלותו של מפקד יאחב"ל בטיפול בפרשיות אלה נעשתה תוך הפעלת שיקול דעתו באופן לקוי משמעותית, אף אם נותר ספק אם הגיעו הדברים כדי עבירה משמעתית. דומני כי להתנהגות כזו כוונה האזהרה בדבר חובתו של החוקר להישמר מ"להיטות יתר בביצוע התפקיד, העלולה להאפיל על שיקול הדעת הראוי". מהממצאים עולה כאמור תמונה של הליכה בקרבת גבול החוקיות. לפתחו של ההולך בקרבת הגבול רובצת תדיר סכנת חצייתו, ומכך יש להישמר.
התמונה הכוללת של התנהלות מפקד יאחב"ל, כפי שנחשפה בחקירה, היא תמונה בעייתית ביותר - כלפי מטה (לכפופים לו) וכלפי מעלה (לממונים עליו) כאחת. אי הידרשות לצווים מזה, תימלול מסיבי של שיחות בעלות אופי פוליטי מזה, אי היוועצות ודיווח מזה".
"פעולות נוספות בעקבות החקירה: בתאום עם פרקליטת המדינה תיערך בדיקה של התיקים המודיעיניים ביאחב"ל, אשר נתפסו במהלך חקירת מח"ש נשוא החלטה זו, על מנת לבחון, אל מול תיקים שהועברו להחלטות פרקליטות, האם יש בהם מידע נוסף הרלבנטי לתיקים שהועברו לפרקליטות. ככל שממצאי בדיקת תיקים אלה יעלו כי יש מקום לערוך בדיקה נרחבת יותר לגבי כל תיקי המודיעין ביאחב"ל, בידי פרקליטת המדינה להורות לעשות כן.
בהתייעצות עם פרקליטת המדינה ומפכ"ל המשטרה יוקם צוות בהשתתפות גורמי פרקליטות ומשטרה, אנשי חקירות, מודיעין וייעוץ משפטי, והמשרד לבטחון הפנים, לצורך הפקת הלקחים מחקירת מח"ש, ובחינת הצורך בשינויי חקיקה או נהלים, תוך תשומת לב גם לאמור במסקנות הדיווח באשר לאחוז הגבוה של הבקשות להאזנות הסתר המאושרות".
"והערה נוספת בטרם חתימה: כידוע לכל, בימים אלה מתנהלות חקירות שונות הקשורות גם בדרגים פוליטיים בכירים. אסור ואין כל סיבה שהאמור לעיל יפגע בחקירות אלה בכהוא זה, מכל וכל. בטוחני שאנשי המשטרה ימשיכו לעשות כל מאמץ להגיע לחקר האמת בפרשיות אלה. כל התמיכה המקצועית, המעשית והציבורית להמשך החקירות ניתנו וימשיכו להינתן על ידי ועל ידי פרקליטת המדינה ככל שיידרש. החקירות הללו ימוצו עד תום, ככל שיכולת אדם מגעת, ללא רתיעה וללא פשרה".