שתף קטע נבחר
 

פדריקו פליני על נייר

במוזיאון גוגנהיים מוצגים צדדים נוספים בכישרונו של הבמאי האיטלקי הגדול, ובהם רישומיו המבדחים ואפילו פרסומת שיצר לפסטה. ואגב, כבר בציוריו כנער ניכרת המשיכה של פליני לנשים שופעות ויצריות

הרבה לפני שפדריקו פליני הפך ליוצר סרטים גדול, הוא היה מצייר קריקטורות של כוכבי הוליווד, ומביא אותן לבית הקולנוע 'פולגור' בעיר הולדתו רימיני שבאיטליה, כדי לקבל בעבורן כרטיס כניסה לסרט.

כמה מאותן יצירות מוקדמות, כמו גם רישומים של פליני לדמויות מסרטיו, רישומי תפאורה וביגוד, ואפילו שרבוטי דיו, שניתן לכנותם עסיסיים, אם לא 'פורנוגרפיים' – אפשר לראות בימים אלה בתערוכה שנפתחה במוזיאון גוגנהיים בניו יורק, במלאת עשר שנים למותו של הבמאי האיטלקי הנודע.

מלבד עותקים חדשים של סרטיו הגדולים של פליני ('לילות כביריה' מ-1957, 'שמונה וחצי' מ-1963, 'סטיריקון' מ-1969, 'הליצנים' מ-1970 ו'רומא' מ-1972) אפשר למצוא בתערוכה סרטים קצרים, ראיונות, ואפילו פרסומות לפסטה איטלקית שעשה פליני בשנות ה-80. כמו כן יציג המוזיאון סרט תיעודי חדש, ובו סצינות שנתגלו רק לאחרונה מתוך הסרט 'לה דולצ'ה ויטה', שבוים ב-1959.

"זהו אוסף הרטרוספקטיבה הגדול ביותר של יצירות פליני", אמרה אוצרת התערוכה, מרי כריסטינה וילסנור, באירוע הפתיחה שהכניסה אליו היתה עם הזמנות בלבד. אחד המוזמנים, שר התרבות האיטלקי, לואיג'י מאצלה, נשמע גאה מאוד בבן ארצו. "זהו אירוע חשוב ביותר, שיציג לציבור את גאונותו של פליני מזוויות שאנשים רבים לא מכירים, כמו כישורי הציור שלו, למשל", אמר. "זה מהווה מקור גאווה לאיטליה, ומעניין לחובבי אמנות ממש כמו לחובבי קולנוע, כי מתוך הרישומים אפשר לעקוב מקרוב אחרי תהליכי היצירה ופיתוח הרעיונות שאותם הביע אחר כך בסרטיו".

ואכן, מתוך הרישומים עולה המשיכה העצומה, שבולטת גם בסרטים, שחש פליני לנשים גדולות, עם חזה שופע ואגן רחב, כסמל למקור החיים והיצירתיות. ויש גם רישומים רבים שמעלים חיוך על פני המבקרים, כמו 'ג'ינג'ר ופרד', שמראה את פליני עצמו מושך בחוטים של בובות בדמות מרצ'לו מסטרויאני וג'ולייטה מסינה, אשתו של פליני, שכיכבו בסרטו מ-1985.

בין המוזמנים המכובדים לפתיחת התערוכה אפשר היה לראות פנים מוכרות כמו האחים הבמאים ג'ואל ואיתן כהן, והשחקנים פרנסס מקדרמוט, מאט דילון ודונלד סאתרלנד. "אצל פדריקו הכל היה חייב להיות אמיתי", אמר סאתרלנד, שכיכב בסרטו 'קזנובה' מ-1976. "חדר ההלבשה שלי נראה כמו מלתחה בבית מהמאה ה-17, כדי שאוכל להיכנס לאווירה, ואפילו החולצות שלבשתי בסרט היו יצירות משי מקוריות של דאנילו דונאטו. באותם ימים כל חולצה כזאת עלתה 700 דולר, אבל פדריקו לא היה מוכן להתפשר עם חיקויים". תערוכת פליני תהיה פתוחה לקהל עד ינואר 2004.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארכיון
פליני מזוויות שאנשים רבים לא מכירים. תערוכה
ארכיון
מומלצים