מופע הקולנוע של אילת
פירמידת זכוכית, מסך קולנוע בגובה 10 קומות ו- 350 מושבים - זה מה שמתרומם בימים אלה באילת, ממש מול שדה התעופה. 3 נשים מביאות אלינו בית קולנוע תלת-מימדי ענק, הסניף הראשון של תאגיד 'איימקס' במזרח התיכון. הכינו את המשקפיים
אפילו תושבי אילת הוותיקים לא יודעים מה בדיוק נבנה באתר המגודר, ממש מול שדה התעופה. הרבה ניחושים הופרחו לחלל האוויר, אבל התשובה עשוייה להישמע כמו קטע מסרט מדע בדיוני.
מעבר לגדרות נבנית פירמידת זכוכית שקופה, המכילה 350 מקומות ישיבה ומסך בגובה 10 קומות. או אם תרצו: 30 מטר גובה ו-24 מטר רוחב. בהשקעה של 11 מיליון דולר, תחת הסלוגן 'חוויה בעוצמה עוצרת נשימה', נבנה הסניף הראשון במזרח התיכון של בית-קולנוע בתלת-מימד. בית הקולנוע שייך לתאגיד הענק 'איימקס', המפעיל רשת של מאות בתי קולנוע בתלת-מימד בחמש יבשות. הסניף הישראלי אמור להיפתח בפברואר 2004.
מדי שנה, יותר מ-75 מיליון צופים נוהרים ל-231 אולמות הקולנוע של 'איימקס', הממוקמים בערים מרכזיות בעולם, ומזרימים לתאגיד יותר ממיליארד דולר בשנה. מה הפלא, שמדי שנה נפתחים כ-20 בתי קולנוע חדשים בעולם ומופקים עוד כ-60 סרטי תלת-מימד בטכנולוגיה הייחודית?
שלוש נשים צעירות ונמרצות, שמשוכנעות כי השמיים הם הגבול, עומדות בראש פרוייקט הענק שהולך ונבנה באילת. "בשנה הראשונה אנו מצפים להכנסה של 10 מיליון דולר, שתצטבר ממכירתם של כ-750,000 כרטיסים במחיר של 10 דולר לכרטיס", אומרת ביובש רוחמה עוז-עזורי, מנהלת 'איימקס'.
מתחילות מחדש
עוז-עזורי (44) מנתניה השתלבה בענף המלונאות מיד לאחר שחרורה מצה"ל. בעת שעבדה כאחראית משמרת במלון 'המלך שלמה' הכירה את רוברט ונדרמיר, איש עסקים מהולנד, המבוגר ממנה בעשר שנים. ונדרמיק המאוהב התגייר למענה והשניים התחתנו ונסעו להולנד. היא למדה את השפה, לימדה את הגויים עברית וסידרה פרחים בזמנה הפנוי. כעבור שלוש שנות נישואין, כשהרגישה שזה כבר לא זה, חזרה לישראל, לבית המלון שבו הכירה את ונדרמיר.
היא החלה לעבוד כמנהלת יחסי הציבור של המקום, כמארחת קבוצות וכמדריכת עובדים. לפני כשנה נישאה לאהוד עזורי, יועץ כלכלי, שייעץ לה בתבונה. הוא היה זה שהציג אותה בפני אחד מלקוחותיו – בנט קפלן, אמריקני חרדי מירושלים, שקנה מ'איימקס' את הזיכיון הישראלי להקמת הקולנוע. "לא ידעתי שקפלן מחפש מנהל", היא מחייכת, "הזמנתי אותו לארוחת ערב, וכשהוא הציע לי את התפקיד לא מיהרתי לקפוץ. אחרי הכל, היה לי מקום עבודה קבוע ומהנה. רק אחרי שקפלן לקח אותי לראות סרט תלת-מימדי, שמצולם בפילם הגדול פי 10 מפילם רגיל ומוקרן ממקרן ייחודי, נדלקתי והחלטתי להתחיל מחדש".
את דרכה החדשה החלה עוז-עזורי עם נשים כמוה, שהתחילו מלמטה, בעבודות הפחות זוהרות של עולם המלונאות. אנשי-עסקים המתרברבים בתארים לא עשו לה את זה, היא חיפשה נשים שיודעות מה הן רוצות ונאבקות בדרכן לצמרת. למנהלת שיווק ומכירות היא מינתה את דקלה אקרט (35) החיפאית, שהגיע לעיר הדרומית בגיל 18, התאהבה במדריך סקי-מים ונשארה. אקרט החלה את דרכה כפקידת הזמנות במלון 'ספורט' והתקדמה לניהול שיווק ומכירות של 'קלאב רויאל', שם היתה אחראית על 30 אנשי שיווק, מכירות וכספים.
לאקרט, אלופת הארץ באופנועי-ים, נולדו ים (9), אופק (7) ושחף (5), אלא שהשמחה העצומה בהולדתו של שחף התחלפה בטרגדיה. שלושה שבועות לאחר ששחף נולד, נפטר דודו בעלה מסרטן. "12 שנה היינו נשואים באושר ופתאום, ביום בהיר אחד, מצאתי את עצמי אלמנה פלוס שלושה", מספרת אקרט. "במשך שנה שלמה דודו היה מצונן, וכשהאף התנפח הוא הלך לבדיקות ואבחנו אצלו סרטן בלוע האף. הציעו לו טיפולים, אבל דודו לא רצה. הוא היה בתהליך של חזרה בתשובה והעדיף למות כמו בנאדם, לא כמו שבר כלי".
אקרט החליטה שהיא לא נכנעת, אלא אוספת את השברים וצועדת קדימה. היא פתחה את 'פוש-אפ', חברת שיווק וקידום מכירות, ולקח לה זמן להיעתר לפנייה של עוז-עזורי. "יש לי אחריות על שלושה ילדים קטנים", היא אומרת. "התפקיד כרוך בנסיעות לחו"ל ובעבודה שמתחילה מוקדם-מוקדם בבוקר ואין לדעת מתי היא מסתיימת".
עכשיו, כשהיא מופקדת על כל שיווק 'איי - מקס' בישראל, היא מסבירה בהתלהבות שהמשקפיים התלת-מימדיים הצמודים לכל כיסא הם רק פסיק קטן מהחוויה. "האדריכל זיידלר רוברטס, שעיצב מבנים מפורסמים כמו אוניברסיטת טורונטו ומרכז פורד לאמנויות, תכנן את האולם באופן שבו מכל אחד מ-350 הכסאות ניתן לקלוט את החוויה בשיא העוצמה", אומרת אקרט. "מערכת הסאונד מורכבת מ-12,000 ואט שמפוזרים בשישה ערוצי שמע שונים. המקרן לבדו עולה 3 מיליון דולר".
סרט בכל שעה עגולה
גלית בן-נעים פרידמן, המנהלת התפעולית של הפרוייקט,היא הצלע השלישית בפירמידה הנשית. פרידמן (33) החלה כפקידת קבלה ומאוחר יותר התמנתה למנהלת יחסי הציבור ב'סונסטה'. ברגמניה השיגה תואר ראשון במנהל בתי מלון וחזרה לאילת כדי לעבוד כמנהלת ערב במלון 'המלך שלמה'. אחרי ארבע שנים בתפקיד החליטה לעזוב הכל ולעבור לעיר הגדולה. בתל-אביב היא עבדה כמנהלת מכירות של רשת מלונות 'פתאל', שם הכירה את עמית פרידמן, סטודנט לרפואת שיניים. כשסיים את לימודיו קיבל עבודה דווקא באילת והשניים נסעו דרומה.
שבעת הסרטים הראשונים שיוצגו במתחם נבחרו בקפידה ע"י שלוש הנשים, שמסרבות בתוקף להסגיר פרטים. "לכל סרט מתוכנן מסע פרסום מיוחד", הן מסבירות. "יהיה סרט עלילתי וסרט אימה וסרט לכל המשפחה, וגם סרטי טבע שאליהם, אנחנו מקוות, נצליח להביא תלמידים גם מהמרכז והצפון".
שלא כמו שאנחנו רגילים, אורכו של סרט לא יעלה על 45 דקות. הסרטים יוקרנו "בכל שעה עגולה" מעשר בבוקר עד 2 לפנות-בוקר. "זה לא הכל", מוסיפה פרידמן, "אנשים יוכלו להזמין הקרנות פרטיות או לארגן ימי-הולדת ומסיבות".
נשות איימקס לא חוששות ממילים מביכות כמו מיתון, תיירים או אינתיפדה. "המצב קשה", הן מודות, "אבל לאילת מגיעים כשני מיליון איש בשנה, וכולם מחפשים אטרקציות חדשות. אנחנו מקוות ומאמינות שנצליח להביא 700,000 צופים בשנה הראשונה, כדי שהמשקיעים יהיו מרוצים. אם הפירמידה הזאת תצליח, השמיים הם הגבול".