אנגליה: לומדים לנהוג בעזרת תוכנה ישראלית
המוח היהודי ממשיך להמציא פטנטים: הפעם מדובר בתוכנה לשיפור הקשב, התפיסה, הזיכרון וההתמצאות במרחב. המוצר, שבינתיים, משמש לשיפור מיומנויות הנהיגה, כבר הפך ללהיט בכמה מדינות אירופאיות. ויש כבר מי שמגדיר אותו כ"חדר הכושר של המוח", בגלל השיפור המשמעותי שנרשם אצל אלה שעשו בו שימוש
כשכל העולם התמכר לפיתוח הגוף והאירובי, ומכוני הכושר הפכו לחלק מרכזי בתרבות הפנאי, פיתחה חברה ישראלית את מכון הכושר האמיתי: מכון הכושר של המוח. ה"מכון" הזה נועד להעיר, להזיז, להמריץ, לאמן ולהרקיד כל תא במוח שלכם. הוא אמור לשפר את הקשב, התפיסה, הזיכרון, ההתמצאות במרחב ויכולות מנוונות נוספות. בעולם כבר מתלהבים ממכון הכושר הכחול-לבן הזה, וכבר קמו לו לא מעט חיקויים.
לנהוג בשכל
פרופ' שלמה ברזניץ, לשעבר נשיא ורקטור אוניברסיטת חיפה ומבכירי חוקרי הפסיכולוגיה בישראל, שיחק עם המחשבות על מכון הכושר של המוח כבר לפני שנים. הרעיון לפתח תוכנה שתשפר יכולות קוגניטיביות, בעיקר אצל מבוגרים, התגבש אצלו עוד במהלך עבודתו באקדמיה.
לפני כארבע שנים פרש מהאקדמיה והחל לפתח את הרעיון הגולמי בחממה טכנולוגית באזור התעשייה ציפורית שבגליל. הרעיון, שנרקם בחדרון צר בעזרת עבודת צוות קטן, קיבל תנופה והפך לחברה של ממש בשם "קוגניפיט". היום ברזניץ הוא נשיא החברה.
"כשהצטרפתי היו בחברה שישה עובדים, היום יש 27", נזכר המנכ"ל, עמיחי בר-ניר (36). "האמנתי מההתחלה בחברה ובעתיד שלה, למרות שבהתחלה הרעיון לא היה בשל ולא היתה תוכנית עסקית. הבנתי שיש משהו ברעיון לאמן את המוח, לאבחן את היכולת הקוגניטיבית שלו, ולהבין שהמוח דורש תשומת לב כמו שהגוף והשרירים דורשים". בחודשים הראשונים עסק בר-ניר בבניית
המודל העסקי של החברה ובניתוח שווקי היעד. "פרופ' ברזניץ בחר להתמודד עם נושא שנקרא רגרסיה קוגניטיבית אצל מבוגרים, על-ידי פיתוח אמצעים אבחוניים ומאמנים לאותן יכולות קוגניטיביות, שזה בעיקר הזיכרון לסוגיו, קשב, הערכת זמן, מהירות ומרחק תגובה".
אוניברסיטת מישיגן, שמשתפת פעולה מדעית עם חברת "קוגניפיט", זיהתה צורך מוגדר בקרב אוכלוסיית הנהגים המבוגרים, ואז ביצעה החברה תפנית לתחום הנהיגה. בר-ניר: "במהלך העבודה על האמצעים לנהגים מבוגרים זוהה צורך של דור הביניים, שדואג להוריו המבוגרים שממשיכים לנהוג. מאז, הטיפול באוכלוסייה הזו הפך לנושא מרכזי אצלנו".
החברה הסתמכה על נתונים עולמיים, לפיהם נהגים מגיל 17 ועד 21 ונהגים מעל לגיל 60 מעורבים יותר בתאונות דרכים בכלל ובתאונות קשות בפרט. התוצאה: התוכנה שפיתחה "קוגניפיט" מיועדת לנהגים צעירים מאוד ולנהגים ותיקים מאוד. היא כוללת 36 מפגשים, כשכל אחד נמשך כ-15 דקות ומשפרת באורח משמעותי את היכולות של הנהגים ואת חלוקת הקשב שלהם.
"התכוונו לשווק מוצרים לגיל הזהב ומצאנו את עצמנו משווקים מוצר לצעירים, וכך פיתחנו תוכנה לאיבחון ואימון הכשרים הקוגניטיביים ללימודי נהיגה. יש על זה כבר פטנט עולמי", מוסיף בר-ניר.
אין מתחרים, בינתיים
החברה, שהוקמה בהשקעה של משפחת עופר, אהרון דברת ומנפרד לנשטיין, שר האוצר הגרמני לשעבר, כבר הצליחה לייצא את התוכנה לאנגליה, צרפת, גרמניה, ספרד, פולין, ארצות-הברית וקנדה. יותר מ-40 אלף תלמידי נהיגה באנגליה כבר משפרים את יכולות החשיבה והנהיגה שלהם באמצעות שימוש בתוכנה הישראלית.
בתיווך שר האוצר הגרמני לשעבר הצליחה החברה ליצור קשר עם "בריטיש סקול אוף מוטורינג", שנחשב לבית-הספר הגדול בעולם ללימוד נהיגה ומכשיר מדי שנה כ-200 אלף תלמידים. החברה הצליחה להתאים כל תוכנה לצרכים הספציפיים של כל מדינה שאליה היא מיוצאת. בימים אלה עוסקת החברה בפיתוח משפחת מוצרים בתוכם התוכנה לנהגים מקצועיים שעובדים על אוטובוסים ומשאיות, תוכנה לגיל הזהב וגם לציי רכב.
בר-ניר: "יש לנו פטנט מאוד חזק, אבל אנו מעריכים שעם השנים יצוצו מתחרים. בכל מקרה, חסם הכניסה שלהם לתחום הוא גבוה בגלל רישום הפטנט".
"אין מוצר כזה בעולם ולכן אין לנו מתחרים", מוסיף בגאווה פרופ' ברזניץ. "מבחינתנו הייצוא ילך ויגדל והשמיים הם הגבול למוצרים שאנו מפתחים".
המוצר כבר הוגדר כ"חדר הכושר של המוח" בגלל השיפור המשמעותי שנרשם אצל אלה שעשו בו שימוש. ממחקרים שנעשו עולה, שתלמידים שנעזרו בתוכנה שיפרו ב-30 אחוז את הסיכוי שלהם לעבור בטסט הראשון. החברה אף קיבלה לאחרונה את פרס הממלכה הבריטית על התרומה לבטיחות בדרכים בהכנסת הטכנולוגיה החדשנית ללימוד הנהיגה.
"אם הייתי אומר בזמנו למורה לנהיגה שעוד שלוש שנים הוא יבחן את התלמידים שלו באמצעות תוכנה ויתאים לתלמיד הדרכה אישית שמותאמת לצרכים שלו, זה היה מעורר גיחוך", נזכר בר-ניר.