בגלל המצב: הירושלמים מתגרשים פחות
אפילו למצוקה הכלכלית יש, ככל כנראה, יתרונות: לראשונה מאז קום המדינה נרשמה ירידה במספר תביעות הגט בעיר. בבתי הדין הרבניים תולים את הנתונים במצב: "ברגעים קשים יש נטייה לדחות משברים. פירוק משפחה פירושו הכפלת ההוצאות"
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפיהם ירושלים היא העיר הענייה בישראל, מסבירים את הירידה הדרמטית במספר המתגרשים בעיר – כך לפחות סבורים במסדרונות בתי הדין הרבניים בירושלים.
מאז קום המדינה חלה מדי שנה עלייה מתמדת במספר הזוגות המתגרשים בעיר, גם בשל הגידול באוכלוסייה וגם כחלק מהתרחבות התופעה בכלל. השנה, לראשונה זה שנים ארוכות, הסתמנה ירידה של יותר מעשרה אחוזים במספר מקרי הגירושין – רק 551 בעלים ירושלמים הפקידו גט בידי נשותיהם, לעומת 617 בעלים ב-2002. כך על פי נתונים שפורסמו לאחרונה.
רבנים, דיינים וטוענים רבניים מעלים הסברים שונים לתופעה, אך כולם מציינים את המצוקה הכלכלית כגורם מוביל. "אי אפשר לקבוע בוודאות מה גרם לירידה", אומר מנהל בתי הדין הרבניים, הרב אליהו בן-דהאן, "אך אפשר לומר שהשינוי נובע מהמצב הביטחוני והכלכלי. ברגעים קשים יש נטייה לדחות משברים ולשמור על המסגרת הקיימת. פירוק משפחה פירושו הכפלת ההוצאות והחזקת שתי מערכות משק בית. גם ההליכים המשפטיים יקרים מאוד: משפחות רבות אינן יכולות לעמוד בכך ומוותרות על הגירושין, שהפכו 'מותרות' של עשירים". חלק מהקרדיט לתופעה זוקף בן דהאן לזכותם של הדיינים והעובדים הסוציאליים, העמלים על השכנת שלום בית.
הסבר נוסף לירידה במספר המתגרשים הוא ירידה מקבילה במספר המתחתנים. "האוכלוסייה שנמנעת מלהינשא ומעדיפה לחיות ללא חופה וקידושין, היא גם זו שאחוז גבוה ממנו היה מתגרש", טוען דיין תיק.
על פי נתוני הנהלת בתי הדין, בשנה החולפת התגרשו בבתי הדין האזורי בירושלים 1,088 זוגות – ירידה של 14 בהשוואה לשנת 2002. הרצל יחזקאל, מהנהלת בתי הדין הרבניים: "בית הדין הרבני בירושלים משרת את תושבי פרוזדור ירושלים עד לוד. בנוסף פעול בבית הדין בעיר מעין 'טיפול נמרץ' ארצי המטפל בתיקים סבוכים מכל רחבי הארץ שלא מצאו פתרונם".
ובתוך כך עיון במסמכי בית הדין הרבני מעלה סיפורים ותביעות יוצאות דופן שהוגישו תושבי העיר. למשל, גננת גרושה מפסגת זאב הגישה בקשה לעכב את נישואיו השניים של בעלה משום שלאחר הגירושין המשיכה לחיות עימו למשך מספר חודשים. בשתי תביעות נוספות מבקשים גבר ואישה לבטל את הגט או לחדש את נישואיהם לבני זוגם, במקרה אחר תובעת אישה חרדית להורות לבעלה לשעבר לעזוב את השכונה, משום ששכר דירה בבניין שבו היא מתגוררת.