שיט לאורך הדנובה
נהר הדנובה, השני באורכו באירופה, מתפתל בין תשע מדינות בדרכו מגרמניה אל הים השחור. ההפלגות המאורגנות מציעות מסלולים מגוונים, אבל מוקדי המשיכה הם תמיד הסיורים בעמק הווכאו, וינה, בודפשט ושערי הברזל. חלומות בזרם
החל מ-2,600 דולר | 1,800 דולר | 3,500 לישט |
הדנובה הוא הנהר השני באורכו בין נהרות אירופה, אחרי נהר הוולגה ברוסיה. אורכו כ-2,800 ק"מ ומקורותיו ביער השחור בגרמניה (שוורצוולד), משם הוא זורם בכיוון דרום-מזרח, דרך תשע מדינות, עד לשפך בים השחור. הנהר מקשר בין 80 מיליון איש, בליל של תרבויות ומסורות והרבה הרבה רבדים היסטוריים. הוא זורם בין הרי האלפים, במישור הפוסטה ההונגרי וקרוב להרי הבלקן, תוך שהוא חוצה אזורי אקלים שונים. והעיקר מבחינתנו - אפשר לשייט כמעט לכל אורכו.
הגיאוגרפים מחלקים את מסלול הזרימה של הדנובה לשלושה חלקים: החלק העליון - ממקום יציאתו ביער השחור בגרמניה ועד לברטיסלבה, בירת סלובקיה; החלק המרכזי והארוך ביותר - מברטיסלבה עד לסכר שער הברזל שעל גבול רומניה-סרביה; החלק התחתון - זה שמתווה את הגבול בין בולגריה לבין רומניה, קרוב למורדות הרי הבלקן, ועד לדלתא בים השחור. בחלקו התחתון מחולק הנהר לשלושה שרוולים, היוצרים משולש ארוך צלעות (כ-70 ק"מ). מרבית שטח הדלתא ברומניה היא שמורת טבע המוגנת על
ידי הסכמים בינלאומיים.
90 אחוז מהנהר ניתנים לשיוט, ולכן גדולה חשיבותו כחלק ממערך התחבורה והתובלה של אירופה. מערכת דרכי המים האירופית, עמה נמנים הנהרות ריין, מיין והדנובה, מחברת את הים הצפוני, מרוטרדם, עד הים השחור, בגבול רומניה-אוקראינה. יתרה מזו, הדנובה מציעה גם קשר לים התיכון, באמצעות תעלת הצ'רנה.
החלק המסוכן ביותר של הנהר הוא אזור שערי הברזל, שם הוא הופך צר ביותר, מאופיין במפלים וזרמים אדירים. במשך מאות בשנים היה השיט במקום הזה מוגבל ל-200 יום בשנה, בהם גובה המים היה מספיק למעברם של ספינות. בסוף המאה ה-19 עשתה רומניה רבות לשיפור המצב בעזרת מערכת מתוחכמת של סכרים, שבנייתם הושלמה רק ב-1971. היום עוברים שם כלי שיט משך כל ימות השנה.
מעבר לתועלתו המסחרית והכלכלית של הנהר בעבר ובהווה, הוא מושך גם המוני תיירים. נסייג כבר כאן: הפלגה לאורך הדנובה בכלי שיט פרטי כרוכה בכאב ראש לא קטן. יהיה עליכם לחצות גבולות שונים (הנהר זורם דרך גרמניה, אוסטריה, סלובקיה, הונגריה, קרואטיה, סרביה, רומניה, בולגריה ואוקראינה) ולהביא בחשבון שסידורי עגינה ממוסדים לכלי שיט פרטיים לא תמצאו. ובמלים אחרות: הולכים על טיול מאורגן.
טיול כזה יכול להתבצע משני כיוונים - מגרמניה לכיוון הים השחור, או ההפך. לא חייבים כמובן לעשות את כל המסלול. אוסטריה, הונגריה וגרמניה מציעות מסלולים קצרים לפי קטעים גיאוגרפיים שונים, לצד טיולים נושאיים (ערים רומנטיות, למשל). המבחר גדול ולוח המחירים מגוון.
מחיר התענוג הוא פחות או יותר 250-200 דולר ליום שיט, וזה כולל לינה על הספינה, פנסיון מלא, מופעי בידור וירידה מודרכת לחופים באתרים מעניינים. יש כמה סיורים שעבורם גובים תשלום נוסף.
10 ימים על סיפון אוניית הפאר מוצרט
חברה אמריקנית מציעה סיור של עשרה ימים על אוניית הפאר מוצרט. הסיור הקרוב, לדוגמה, יוצא באפריל, ונפתח במלון קמפינסקי 4 העונות במינכן. יום המחרת שמור לסיורים בבירת בוואריה (ביקורים בתערוכות או במוזיאונים לא כלולים במחיר). למחרת בבקר מועברים הנוסעים לפסאו, שם ממתינה להם המוצרט, מספינות הנהר המפוארות בעולם.
התאים גדולים, מצופים בעץ מבריק, עם כל הנוחות והשירותים שאפשר להעניק לנוסע בסיור כזה. שש ארוחות ביום כלולות בחבילה. על האוניה מקבל את פני הנוסעים מרצה להיסטוריה ולאמנות, שמעדכן אותם לגבי עברם ותרבותם של האתרים במסלול.
המסע מתחיל בשיט לעבר העיירה הציורית והעתיקה צדירנשטיין, שבעמק הווכאו באוסטריה התחתית. ניתן לרדת מהאוניה ולסייר במקום היפהפה הזה, שכולו היסטוריה. מכל פינה בעיירה מובטחת תצפית פנטסטית אל נהר הדנובה. המטיילים מוזמנים לטפס אל המבצר ההרוס שניצב מעל העיירה, שם הוחזק במאה ה-12 מלך אנגליה ריצ'רד לב-ארי, עד אשר פדו אותו יהודי אנגליה אחרי שהצליחו לארגן את הכופר לשחרורו.
התחנה הבאה היא וינה. יום אחד כמובן שאינו מספיק כדי לראות את מה שהעיר מציעה. האוניה עוגנת בנמל ליד כיכר מקסיקו הידועה לשמצה, בתחומה פועלות עשרות חנויות לממכר מכשירי אלקטרוניקה ושעונים - חיקויים וזיופים. בלילה הופך כל האזור למרכז סמים וזנות. לא להתפתות בשום אופן להמיר שם כספים, כי הסיכוי שירמו אתכם גבוה במיוחד.
מכאן ממשיכה האוניה לאסטרגום שבהונגריה, נקודה שבה מבצע הנהר תפנית חדה דרומה (הברך של הדנובה). ניתן לבקר בעיר הקטנה הזאת באחד ממעונות מלכי הונגריה לשעבר ולהתרשם מהקתדרלה היפה הצופה על הנהר. כל זה לא יגזול מכם יותר משעתיים. מנועי האוניה עוד לא יספיקו להתחמם, ואתם כבר חולפים על פני סנטנדרה ועוגנים בבודפשט.
בירת הונגריה שווה כתבה נפרדת, אבל סיור מאורגן בעיר מאפשר בהחלט לראות כמה משכיות החמדה שלה, מבחוץ כמובן: את בניין הפרלמנט הניצב על גדות הנהר עצמו, את כיכר הגיבורים, כנסיית מתיאס הקדוש וגבעת גלנט, שבראשה המבצר ומצבת השחרור. הגבעה מאפשרת מבט פנורמי מגבוה על הנהר והעיר כולה.
עכשיו מתחילים לטפס במעלה הנהר, כשהתחנה הראשונה בדרך חזרה היא בירת סלובקיה, ברטיסלבה. לעיר אין הרבה מה להציע, פרט לחלק העתיק והמשוחזר ולגבעת סלאבין, שמאפשרת תצפית יפה על העיר והנהר. לאוהבי קריסטלים, המבחר כאן עצום. המחירים אמנם לא מה שהיו פעם, אבל עדיין יותר נמוכים בהשוואה לשאר אירופה.
מלק היא עיירה אוסטרית ששווה ביקור בגלל המנזר הבנדיקטי שעל גדות הנהר - מנזר 1,000 החלונות. מעניינת כאן במיוחד הספריה, לא רק בגלל עיצובו הארכיטקטוני של האולם והספרים העתיקים הנמצאים בו, אלא גם בשל התחכום של הנזירים. כדי למלא את מדפי הספרים במקומות שנותרו ריקים הם יצרו חלופות דמי בצורת עטיפות ריקות, הנראות כספרים עתיקים.
למחרת חוזרת האוניה לפסאו ומשם מעבירים את הנוסעים לשדה התעופה של מינכן. מחיר הסיור: החל מ-2,600 דולר ליחיד, לא כולל טיסה. קיימת אפשרות גם לסיור בכיוון אחד בלבד.
חברת נסיעות אמריקנית אחרת מציעה סיור באוניה - River Countess שבועיים בכיוון אחד, מגרמניה עד בודפשט, עם ביקורים של יום שלם בערים מעניינות המרוחקות מהנהר עצמו. בנוסף לערי החובה (פסאו, מלק, וינה ובודפשט) מבקרים גם בפראג, נירנברג, רגנסבורג ועוד. מחירים: החל מ-3,100 דולר.
13 ימים באוניה של צמרת המפלגה הרומנית
סיור זול יותר, ובעיני כדאי יותר, בן 13 יום, מתחיל מווינה ונמשך עד לדלתא של הדנובה. תמורת 1,800 דולר לאדם תקבלו כרטיס עלייה לאחת משתי אוניות רומניות עם היסטוריה מעניינת - ביוטי בלקן 1 או ביוטי בלקן 2. שתיהן נבנו על-ידי שלטונות רומניה בסוף שנות ה-60 של המאה שעברה, עבור צמרת המפלגה הקומוניסטית ואורחים חשובים מחו"ל. האוניות שופצו לאחר סיום המשטר הקומוניסטי
וצוידו במיטב החידושים והשירותים המודרניים.
הסיור מתחיל בגבול בין הונגריה לסרביה. היפהפיה הבלקנית עוצרת בבלגרד ולמחרת עוברת את שערי הברזל, המקום בו נהר הדנובה יורד מהרי הקרפטים אל העמק. מתקן מיוחד מוריד את מפלס הזרם ב-33 מטרים ומאפשר לאוניה לעבור בגובה מים הזהה לזה של צידו השני של הנהר. המעבר בשערי הברזל הוא לאורך 3 קילומטרים צרים יחסית. קצת מפחיד, אבל הרבה יותר יפה ופראי.
אם עברתם את שערי הברזל, סימן שאתם ברומניה. האוניה תעגון בעיר גיורגין ומשם יסיע אתכם אוטובוס לבוקרשט. הבירה הרומנית נבנתה בשנת 1459, בהוראתו של השליט דאז, דרקולה האוריגינלי, הנסיך Vlad Tepes. ביקור בטירתו של הנסיך הוא אחד ממקורות ההכנסה העיקריים של משרד התיירות הרומני. כשהאוטובוס מתקרב אל הטירה, מתכסים החלונות בדם, נשמעים קולות מפחידים והמבקרים נכנסים לאווירה המתאימה.
בבוקרשט בולטת השפעתה של הארכיטקטורה הצרפתית. גם לה יש שער ניצחון משלה, הדומה למקור בפריז. לא תוכלו להחמיץ, גם אם תרצו, את ארמונו של השליט הקומוניסטי האחרון ניקולאי צ'אושסקו, שכדי לבנותו נהרסו חלקים עצומים של העיר העתיקה. היום משמש הארמון מצבה לשגעון הגדלות של מנהיג המפלגה הקומוניסטית הרומנית לשעבר.
11 יום על נסיכת הדנובה
סיור שונה במקצת מציעה חברה אמריקנית אחרת. במסלול שלה נכללת גם תחנה בעיר הבולגרית רוסה, בקו ישר מול העיר הרומנית גיורגיו. כאן ניתן ליהנות לא רק מיופיה של ארכיטקטורת המאה ה-91 (הבניינים שמורים מאוד) אלא גם להמשיך ברכב לבירה הבולגרית העתיקה, וליקו-טרנבו. קרוב מאוד נמצאת גם העיירה ארבנסי, בה בולט מבצר מהמאה ה-16. עוד באותו ערב חוזרים לרוסה, משם ממשיכה האוניה דרך תעלת הדנובה אל הים השחור, ומשם לאיסטנבול.
חברה אנגלית מקיימת סיור בן 11 יום, על נסיכת הדנובה. מפליגים לאורכו של הנהר כולו, מגרמניה עד הים השחור, ונפרדים ממינימום 3,500 לישט לאדם. אפשר לבחור גם בסיורים קצרים יותר, באורך יומיים-שלושה. כך למשל מציעה הרפסודיה של אמדאוס (ששמות שני סיפוניה הם שטראוס ומוצרט) סיור בעמקי הדנובה הקסומים. ויש גם סיור תחת הכותרת "תהילת ההבסבורגים". מבחינת התייר זוהי הזדמנות לראות לא רק את הערים הגדולות שהיו חלק מהאימפריה ההבסבורגית, דוגמת וינה ובודפשט, אלא גם לבקר בזלצבורג העיר ובאגמים בסביבתה.
שורה תחתונה: לא משנה מה שם הסיור, נקודות השיא שלו הן תמיד הביקורים בעמק הווכאו, וינה, בודפשט ושערי הברזל. לאלה שרוצים את כל התפריט, יש גם את בולגריה ורומניה, עד הים השחור.