חדרה: חובות חנייה של 14 מיליון שקל
עיריית חדרה מגבירה את האכיפה והגבייה על דוחות חנייה: המדחנים יוחלפו בתווי חנייה, שתי חברות גבייה יגבו את הקנסות ותהליך הגבייה יכלול עיקול כלי רכב וחשבונות בנק, קנסות ותביעות משפטיות. לטענת גורמים בעירייה מרבית החייבים הם תושבי חוץ מהפריפריות הסמוכות ומהיישובים הערביים
חובות של תשע שנים
לדברי גורם בכיר בעירייה, משנת 95' ועד היום הצטברו בעיריית חדרה חובות חנייה העומדים על כ-14 מיליון שקל, כאשר רובם הגדול של החייבים הם תושבים המתגוררים מחוץ לעיר.
סך כל החובות בגין דוחות חנייה של תושבי חדרה, לטענת אותו גורם בכיר, הוא כמיליון שקל. יתרת החוב, בסך של כ-13 מיליון שקל, היא של תושבי חוץ. 70 אחוז מהחובות של תושבי חוץ, כלומר כ-10 מיליון שקל, שייכים לאוכלוסייה המגיעה מהכפרים והערים הערביים הסמוכים, שכן חדרה מהווה עיר מחוז.
איך אתם מטפלים בנושא?
"מעבר להתראות ולעיקולים של חשבונות בנק, אנחנו נוקטים בהליך של עיקול רכב ברישום - כאשר בעל רכב ירצה למכור את רכבו, הוא ימצא שחלק ממנו משועבד לטובת חובות חנייה לעיריית חדרה. הבעיה היא במגזר הערבי, זה לא כל כך עובד כי קשה לאתר את האנשים.
"העירייה החליטה להיעזר בהליך זה, שאושר על ידי משרד האוצר כבר לפני שלוש שנים, רק לפני שנה ולגבי תושבי חוץ בלבד. אבל אני מאמין שבמידה שתושבי חדרה יחרגו ויפגרו בתשלום הדוחות, העירייה תשנה את המדיניות גם לגביהם".
הגבייה עלתה בכ-50 אחוז
על גביית דוחות החנייה בעיריית חדרה אחראיות שתי חברות גבייה. "ב-99' התקיים מכרז וחברת 'שוהר' זכתה בגביית החובות מתושבי חוץ, בעלי חובות חנייה משנת 95' והלאה, ומתושבי חדרה שיש להם חובות משנת 99' והלאה. חברת 'מיתאר', שמטפלת גם בנושא גביית הארנונה ויתר ההיטלים כמו כבישים ואגרות מתושבי חדרה, קיבלה את גביית החובות של תושבי חדרה מ-95' ועד 99'" מסר הגורם הבכיר.
"'שוהר' התחייבה, בין היתר, לטפל בכל נושא האחזקה והפעילות השוטפת של החנייה בעיר, כמו אספקה של תווי חנייה, השתתפות בעלויות הנובעות מתחזוקת החנייה כמו צביעת מדרכות החנייה וכו'. כמו כן, היא אחראית על התקנת מכונות שמנפיקות כרטיסי חנייה, וזה במקום המדחנים שנגרמו להם נזקים ונמצאו לא תקינים רוב הזמן, לכן החל מלפני שבוע הוסרו המדחנים בחדרה.
"החברה אחראית על כל נושא הגבייה משליחת ההתראות ועד הגבייה עצמה, כולל עורכי דין שהם מעסיקים. החברה מממנת את כל נושא החנייה בעיר. היא משלמת סכום גלובלי בתחילת השנה לעיריית חדרה, כולל עלויות כמו תפעול, ציוד פקחי החנייה תחזוקת החנייה בעיר וכדומה".
35 אחוז מההכנסות הנובעות מגביית חובות החנייה מקבלת העירייה, לדברי אותו גורם. את 65 האחוזים הנותרים מקבלת חברת הגבייה "שוהר". בעירייה אומרים, כי בעבר, עוד לפני שהעירייה העסיקה חברת גבייה והיא עצמה עסקה בגביית החובות, היתה הגבייה נמוכה בכ-50 אחוז.
מה ההכנסה של העירייה מדוחות חנייה?
"ההכנסה לעיריית חדרה בשנה מדוחות שוטפים היא כשני מיליון שקל, כולל כספים המגיעים מפיגורים".
"חלק מהחובות – יימחק"
חברת המועצה מהאופוזיציה, חדוה יחזקאלי, התייחסה לעניין: "זה שמצטבר חוב גדול כזה, זה מלמד על התנהלות לא טובה של גבייה. התנהלות נכונה היתה אוכפת את החוק. יחד עם זאת, זה נתון שמצביע על אופי האוכלוסייה, לחדרה מגיעה אוכלוסייה ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, שאינה יכולה לחנות באופן מסודר, ובוודאי לא לשלם את הקנסות".
מעיריית חדרה נמסר בתגובה: "מאז שנת 99' פועלות שתי חברות גבייה במטרה לגבות את חובות החנייה. במסגרת אכיפת הגבייה מופעלים הליכי גבייה אגרסיביים ביותר אל מול החייבים, הכוללים: תביעות משפטיות, עיקול חשבונות בנק ועיקול ורישום של רכבם. יחד עם זאת, מדובר בחייבים משנת 95', שאחוז גדול מהם הינם תושבי חוץ ויישובי הפריפריה, ובכלל זה יישובים ערביים בסביבה. כיוון שכך, חלק מהחובות הינם חובות מסופקים שייתכן שבסופו של תהליך, חלקם הקטן יימחק".
העירייה אינה מוטרדת מגובה החוב ומכך שמקורו בעיקר בתושבי חוץ?
"בכוונת העירייה לא להרפות ולגבות את מלוא החובות, אם זה מתושבי חדרה ואם זה מתושבי חוץ".
כמה זה עולה?
על פי נתוני העירייה, דוחות החנייה הניתנים על ידי הפיקוח העירוני מתחלקים למספר סוגים:
חנייה מול מדרכה מסומנת בכחול לבן, ללא תו חנייה: 100 שקל.
חנייה מול מדרכה שמסומנת באדום לבן: 70 שקל
חנייה על המדרכה באופן שמותיר 1.2 מטר למעבר אדם: 250 שקל
חנייה במקום שמיועד לרכב נכים: 500 שקל