יום ה-M
ב.מ.וו מנצלת רגעים אחרונים לפני חשיפת ה-M5 החדשה כדי להסביר למה "הבוס" חוזר, ומדוע ה-M לעולם לא תהיה AMG...
לא קשה לנחש על איזה מספר חשבו אנשי ב.מ.וו, כאשר ניגשו לתכנן את מכונית הסאלון המהירה בעולם, זו שזכתה בינתיים לשם "קונספט M5”. כי למכונית שמבוססת על סדרה 5 יש חמישה צילינדרים בכל אחד מצדי מנוע ה-V (יחד V10), ואלה מפתחים 500 כ"ס, ויש גם 500 ניוטון מטר (50.95 קג"מ) של מומנט. נפח המנוע הוא כמובן 5.0 ליטר, הזינוק ל-100 קמ"ש יארך פחות מ-5 שניות ורק תיבת ה-SMG המעודכנת (שוב) מקלקלת את הסדר עם שבעה הילוכים.
אלא שבניגוד לבחירה ב-5, הם קצת פחות החלטיים בנוגע למונח "קונספט". למעשה, הם הופכים החלטיים בדיוק רגע אחד לאחר שהבטיחו לי כי מדובר "רק במכונית לתצוגה". "שים לב" אומר לי בחיוך רחב גרהרד ריכטר, "הבוס חוזר". ומייד הוא מבהיר כי תוך שבועות ספורים בלבד תוצג גם גרסה סדרתית, דומה מאוד לזו הניצבת כאן לפנינו.
ולאיזו מכונית אנחנו צריכים לצפות, עם כל טכנולוגיית הפורמולה 1 שהבטיחו בעבר? "זו לא תהיה מכונית ספורט טהורה כמו ה-M3", מסביר לי ריכטר, סגן נשיא חטיבת מכוניות הספורט של ב.מ.וו (M) והאחראי הישיר לפיתוח המכונית. "זו תהיה כמו קודמתה, סדאן המשלבת מהירות ופאר, מעין אקספרס של אנשי עסקים".
אלא שהוא אינו מתאפק ומבהיר כי בכל אופן, זו תהיה מכונית די זריזה. כמה זריזה בדיוק? האיש טוען כי על מסלול נורבורגרינג האגדי, מהירה ה-M5 הזו גם מגרסתה האחרונה של ה-M3. "אבל לא ממלכת הרינג שלנו, ה-CSL”. האם תהיה אם כך גרסת CSL גם ל-M5? ריכטר אומר שלא. "זה נוגד את מהות ה-M5. להפוך אותה לקלה יותר מכפי שהיא כיום יעשה אותה פחות נוחה ומפוארת, וזה ממש לא העניין".
AMG? ממש לא
כאשר אני שואל את ריכטר מול מי השוו את המכונית בזמן הפיתוח, הוא מחייך בצניעות. "לפני עשרים שנים יצרנו כאן סוג חדש של מכונית, עם מינון מעניין של ספורט ופאר. למעשה אין אף מתחרה דומה שאני יכול להעלות בדעתי". כאשר אני מזכיר את המתחרים משטוטגרט, עם ה-AMG האימתניות, ממהר ריכטר להתייחס: "אי אפשר להשוות בכלל בין AMG ל-M. הפילוסופיה שלהם שונה הרי לחלוטין. הן אמנם חזקות ומהירות מאד, אבל ההגה, המנוע והתיבה האוטומטית מרוחקים ומנותקים מהנהג".
"אצלנו", ממשיך האיש, "אתה יכול לחוש את הכל מקרוב, באופן מדויק ועם דגש מלא על ספורטיביות. לכן, המכוניות של M מיוחדות יותר, מתאימות לקהל מצומצם יחסית ואנין טעם. ובכל מקרה, אנחנו אקסלוסיביים יותר. אצלנו למשל, לא תראה גרסת M לכל דגם ודגם, פשוט כי זה לא מתאים לכולן. לא תהיה למשל M7". "ומה עם M6", אני שואל, תוך ידיעה ברורה כי זמן השקתה של זו מתקרב והולך. "היא הרי מבוססת על ה-5". "רעיון מצוין", עונה לי ריכטר במבט משועשע. "אני כבר רץ להתחיל לעבוד עליה".
נתונים?
מעט מאד בינתיים.20 שנים בדיוק ו-34,999 יחידות (בערך...) לאחר שיוצרה ה-M5 הראשונה, מגיע הגרסה העדכנית ביותר. היא כמובן מבוססת על סדרה 5 המוכרת לנו, בקווים כללים לפחות. אלא שהפעם, יותר מתמיד, מדובר במכונית שמציבה את העניין הספורטיבי גבוה במיוחד, עם יותר אזכור לפורמולה 1 מזה לו זוכה אפילו ה-M3 הסופר-דינמית.
אז נכון שמנוע ה-V10 לא יסתובב בסטרטוספרה (20,000 סל"ד) אליה מגיע מנוע מכונית המירוץ, אבל גם כך יאפשר נתונים של מכונית סופר-ספורט אקזוטית. ב.מ.וו מבטיחה "פחות מ-5 שניות" מעמידה ל-100 קמ"ש ו-13 שניות שידרשו כדי להאיץ מעמידה ל-200 קמ"ש. כפי שניתן לצפות, תהנה המכונית גם משיפורים אווירודינמיים (וחזותיים) כדי לסייע בהעברת הכוח לכביש, אלה יכללו פגושים חדשים, הנמכת המרכב, פתחי יניקת אויר בצידי המרכב וכמובן חישוקים וצמידים גדולים - 255/40R19 מלפנים ו-285/35R19 מאחור.