שתף קטע נבחר
 

איתמר בעולם האנגלית

בעקבות ההתלהבות המפתיעה שנרשמה אצל התלמיד הנמרץ, נאלצתי להגביל את שעות המחשב שלו. תראו לי אם עבריה שתעמוד בפני הפצרותיו של בנה להמשיך ולהעמיק בלימודי האנגלית על חשבון ארוחת הערב

ילדי המאה ה-21 נולדו, אמנם, "עם העכבר ביד", והם ניגשים למחשב בעליצות וללא כל פחד. לכן השאלה הניצבת בפני מממני-התוכנות (להלן: ההורים) איננה "מה יכולים גוזלינו לעשות למען המחשב", אלא כיצד יכול המחשב לקדם את הטאבּולוֹת-ראסוֹת המחוננים שלנו ברכישת כישורים חיוניים.

 

למשימה המיוחדת הזו גוייס איתמר, מיודענו הפיקח, ב"איתמר בעולם האנגלית" (קומפדיה). הפעם פוגש איתמר באמצע הלילה חללית מגלקסיית "אינגליש". רובוט חייזרי בשם "תוכי-טק", שנשלח על ידי תושבי הגלקסיה הרחוקה, מפציר בו לסייע להם להתמודד עם שודדי החלל, המאיימים להשתלט על הגלקסיה. אלא שכדי להצליח במשימה אמור איתמר להכיר מילים ומשפטים בסיסיים באנגלית: שמות הספרוֹת, הצבעים, בני המשפחה, בעלי החיים, מאכלים ועוד.

 

השחקן הצעיר (גילאי 11-5) מוזמן לעבור סדרת משימות, בשלוש דרגות קושי. המשחקים מבוססים על הרפתקה וזכרון, ואינם דורשים כל ידע מוקדם באנגלית. ההתקנה פשוטה להפליא (אפילו אנחנו הצלחנו) ומכאן אל גלקסיית אינגליש הרחוקה - הדרך קצרה.

 

יוצאים למסע

 

יצאנו למסע שניים: אמא וילד (שש וחצי). הצטיידנו ברוח קרב ומוטיבציה ופינינו אחר-צהריים שלם למשימת הצלת החייזרים האומללים. מנסיונות קודמים ידעתי, שהתוכנה תצטרך "לעבוד קשה" כדי להחזיק מולה את הקטינא. המשתמש הנרגש הקליד (לבד!) את שמו ברשימת השחקנים ופנה היישר אל אתגרי רמה 1.

 

שעתיים מאוחר יותר כבר אפשר היה לשמוע אותו ממלמל "ילו", "גרין", אורנג'" ואפילו "אבוקדו", "בננה", "טומאטו" (בהגייה בריטית מהוקצעת, להבדיל מה"טומייטו" האמריקנית) וכמובן, "אייס קרים". מפתחי התוכנה השכילו לפרוץ את מחסום השפה הזרה בכך שהשתמשו באוצר מילים שחלקו משמש גם את דוברי העברית.

 

וכשהסתבר לילד שאפילו בגלקסיית "אינגליש", אבוקדו הוא אבוקדו הוא אבוקדו – התחילה האנגלית להיראות כמו משימה שהיא ממש, איך אומרים בעברית? פּיס-אוֹף-קייק.

 

משחקי הפעולה מעוצבים ומתוכננים בצורה ידידותית ומושכת: בכוכב הצבעים והמספרים נדרש השחקן הצעיר לפוצץ כדורים צבעוניים (או כדורי ספרות) בעזרת החללית שלו, על פי פקודה שניתנת מראש. בכוכב האוכל הוא "מגיש" לחייזרים את הארוחות שהזמינו במסעדה, על גבי סרט נע, וכך הלאה. כל משחק מקדם אותו הלאה ומעניק לו מפתחות ומיכלי דלק שיסייעו לו להציל את הגלקסיה.

 

מפגש בלתי מאיים

 

בשלב זה של הניסוי, ארבעה ימים אחרי שפגשנו לראשונה את "איתמר בעולם האנגלית", אנחנו נמצאים ברמה שלוש, ועוד היד נטויה. כהורה בוגר ואחראי (?) נאלצתי להגביל את שעות המחשב, אחרי ההתלהבות המפתיעה שנרשמה אצל התלמיד הנמרץ ("אמא, אני יכול עוד קצת איתמר? פּליייייז!"). תראו לי אם עבריה שתעמוד בפני הפצרותיו של בנה להמשיך ולהעמיק בלימודי האנגלית על חשבון ארוחת הערב.

 

המפגש עם השפה הזרה היה, כנראה, כל כך נעים ובלתי מאיים, עד שנשאלתי בנסיעתנו האחרונה במכונית "למה כתוב לך HOT מתחת לרדיו"?. כשהבנתי שמדובר בכיתובית שמעל למזגן, לא היתה אם גאה ממני בכל גוש דן. את זה הוא אמנם לא למד מאיתמר, אלא דווקא מהטלוויזיה, אבל למה להיות קטנוניים?

 

תוכי מעצבן

 

ובלי ביקורת בונה אי אפשר, אז הנה טיפ למפתחי הלומדה: "תוכי-טק" הוא אמנם רובוט סימפטי, וההסברים שהוא מספק לפני כל משימה הם ללא ספק מקיפים וברורים, גם למשתמשים צעירים מאד.

 

אבל דחילק: שמעת אותו מסביר פעם אחת - והפנמת, אז איך זה שאין כל דרך לדלג על ההסבר בפעם השניה (והשלישית, והרביעית) שבוחרים באותה משימה? נכון שלנסיין הצעיר זה לא ממש הפריע, אבל אמא שלו סיננה בשקט, ובאנגלית כמובן, שעד שהתוכי סיים את דברו בפעם החמישית, אפשר היה להספיק להתקלח, לצחצח שיניים וללבוש פיג'מה. נקודה למחשבה.

 

ולסיום, וידוי: לצורך כתיבה מקצועית ואחראית של הסקירה הזאת, פיניתי לי שעה שקטה בבוקר, שלחתי את הסטודנט לגן והתחברתי בעצמי לאיתמר.

 

הורים, היזהרו - "כוכב הצבעים" ממכּר יותר מ"טטריס", באחריות, ולמרות ששודד החלל ניצח אותי לא פעם (חוכמה גדולה – התחלתי ברמה 3), מצאתי עונג נדיר בכך שמישהו החליט להגיד לי הבוקר ש"אני אלופה" וש"הצלחת לשבור שיא חדש בגלקסייה!". לפחות מישהו כאן מעריך את המאמצים של אמא.

 

ציון:
ארבע כוכבים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איתמר בעולם האנגלית. התלהבות מפתיעה
מומלצים