המכשולים הגדולים של היוגה
מתרגלים יוגה? רוצים לשפר את עוצמת הריכוז והנשימה? בואו לנסות לצלוח את תשעת המכשולים לפי ה"סמהדיפאדה" של פאטאנג'לי בדרך לאיזון הגוף והנפש.
כשמתחילים ב"יוגה" וגם במהלך התרגול, יופיעו בעוצמה מספר מכשולים. במהלך התרגול היוגי השגרה היומית של המתרגל באה בתור המכשול הראשון להתפתחותו הרוחנית: זה מוכח כמכשול בשלב הראשון ביותר של היוגה - תחום היוגה הגופנית. מכיוון ששלב זה דורש כוח רצון חזק ושופע, כדי שהאדם יהיה מסוגל להתמודד עם הבעיות שיעלו במהלך דרכו היוגית לאיחוד עם המוחלט.
אם אנחנו שוחים עם הזרם, התנועה נעשית ללא מאמץ. אך אם אחליט לשחות נגדו, או אז אני נדרש למאמץ אנרגטי נוסף. אנרגיה זו, אם משתמשים בה כדי להתעלות מעבר לזרם – עוזרת לאדם להביס אותו.
במהלך שלב הטרנס המדטטיבי יתחילו המכשולים לעלות בעוצמה. במצב זה צריך לזנוח בהדרגה את המכשולים האלה. לכן נאמר בסוטרות של פאטאנג'לי :
"מחלה, ייאוש, ספק, רשלנות, עצלות, נהייה אחר הנאות חושיות, תפיסות מוטעות, חוסר סיפוק, וחוסר ארגון. אלו הן תשעת הדברים המכשילים את ההכרה תחת שלבי המדיטציה, וחיוני לדעת איך להסיר אותן".
1. מחלה (וויאדי)
כשמופרע היחס ההדדי בגוף בין "וואטה", "פיטה", "וקאפה", זו נקראת מחלה.
יש לזה השפעה על ההכרה בהקשר ל- 11 אברי החישה והתנועה (חמשת אברי החישה וששת אברי ה"פעולה" –שתי הידיים, שתי הרגליים, פי-הטבעת, ואבר המין, שני אלה עושים "עבודת הוצאה").
ההכרה מצוינת כאן בנפרד מהגוף כי הכוחות המנטליים עובדים מיד כדי להסיר את המחלה ברגע שזו מתרחשת, ומכיוון שההכרה היא הדבר העיקרי, לכן כל הפרעה למהלך פעולתה מכשילה כל פעולה הקשורה ליוגה. לכן ריכוז מנטלי חשוב מאד ליוגה וכן חיוני שהגוף יישאר חופשי ממחלות. זה אפשרי רק דרך שגרה יומית, תרגול קבוע של יוגה, ואיזון בטבע ה"סטווי".
2. ייאוש (סטיאנה)
תחושת חוסר יכולת מנטלית העולה מהמחשבה על השינויים בזמן ובמקום של תרגול היוגה, נקרא ייאוש. לכן, לא חשובות הנסיבות (טובות או רעות). רק על ידי הפיכתן למסייעות ליוגה, אפשר להסיר את "הלכלוך" המנטלי.
3. ספק (סאמאסיה)
ידע הגורר קונפליקטים ורעיונות מנוגדים נקרא ספק. במצב זה הרבה זרמי מחשבה מקבילים מתפשטים בהכרה ביחס לטבעו האמיתי של משהו הנוגע לקיומה האמיתי של היוגה, על תקפות ההצהרות הניתנות ע"י מורהו הרוחני של האדם, והכתבים הקשורים ליוגה, בקשר לתוצאות היוגה, על המציאות והאוטנטיות של הטרנס המושג בפסגת האיחוד היוגי ועוד.
מחשבות כאלה הנותנות במה למצב מנטאלי דואליסטי נקראות ספק. דבר זה אינו מניח למתרגל היוגי להמשיך בתרגלו ללא הפרעות. הדרך היחידה להישאר נקי מספק היא להתייחס למילותיו של מורהו הרוחני כבשורת אמת ולפתח אמונה בלתי מעורערת בכתובים (הנוגעים לתרגול).
4. רשלנות (פראמאדה)
פראמאדה בטרמינולוגיה של היוגה היא : "אי השקעת המאמץ הנדרש בתרגול הטרנס והזנחת ההכרה לשוטט במחשבות אחרות". רק ע"י פעילות אפשר להרוס את הרשלנות ויישום הכרתו של האדם לחיפוש אחר האושר העילאי שבטרנס, רק בדרך זו אדם נפתר ממנה.
5. עצלות ( אלס'יה)
ה"קאפה" (ליחה) בגוף היא זו הקובעת את הקף הטאמס (תחלואה או המצב הראשוני) בנפשו של האדם. עם הקאפה עולה כך גם האיכויות הטאמסיות (רעב ראשוני של ההכרה, הצד האפל של ההכרה) ולכן ההכרה מרגישה כבדות. זה מה שנקרא ביוגה "אלאס'יה" או עצלות. "דיאטה" מאוזנת ושגרה קבועה ויומית נדרשות בכדי לשלוט בעצלות.
6. נהייה אחר הנאות חושיות ( אוויראטי)
אדם "חושני" אינו יכול להרגיש משיכה לדרך היוגית. הכמיהה החזקה עבור סיפוק חושי העולה מהמחיה בקרבת אובייקטים חושיים והשכחה הנוחה של השלכותיהן השליליות, היא מה שנקרא "אווראטי" (אי – אי – צמידות).
דבר זה אינו מניח למתרגל להפוך מופנם ואפילו אם הצליח להפכו למופנם בעזרת מאמץ, אפילו אז הכרתו הופכת מוחצנת שוב לאחר זמן קצר, עקב שליטתה של החושניות בה. כדי להסיר רעה זו על אדם לנסות להחזיק את הכרתו חופשית מחושניות ולהקדיש את מירב תשומת ליבו לתרגול היוגה ולנסות להפוך מופנם.
7. תפישות מוטעות (בהרטי דארשאן)
הלך רוח המאופיין ע"י מחשבה על מה שמנוגד להנחיות הרוחניות וכתביי היוגה ותפיסתם כאמיתיים, ומשיכה לעקוב אחר עצותיהם של "הכרות החיות באשליה", דבר זה נקרא "בהרטי דארשאן" - תפישות מוטעות. בכדי להימנע מכך, נחוצה אמונה יציבה בהדרכה הרוחנית שהאדם קיבל על עצמו, ובכתבים העוסקים בנושא.
8. חוסר סיפוק ( אלאבדהבאומיקאטווה)
כשאדם נכשל מסיבה כלשהי בהשגת הסמהדי (טראנס), או אולי בגלל אי אילו ליקויים בתוכו, אז עולה חוסר סיפוק בהכרה. זה מונע מאדם להתמיד ביוגה. ומסיבה זו על אדם להתמיד בתרגול היוגה.
9 . חוסר ארגון ( אנוויאוואסטהיטאווה)
כשאדם סוטה מהאמת ומדרך ההתנהגות המוסרית ביוגה ברגע שהשיג סמהדי וברגע שהוא מאבד את מטרת תרגולו האמיתית ביוגה, הדבר מכונה "חוסר ארגון". אדם כזה שוכח את חובותיו בחיים ומאבד את שליטתו העצמית ומתחיל להשתמש בהישגיו העל – טבעיים המתלווים לסמהדי , לא לטובת הציבור אלה למטרות אנוכיות.
על מנת להתרחק מרעה מנטלית זו עלינו לשמור לעד בהכרתנו ש: שמטרתנו ביוגה היא שאיפתנו הנעלה למזג את עצמנו עם הכוח העליון, ולא להילכד בפיתויים ארציים.
לפי ה"האתה יוגה פרדיפיקה" ישנם שישה מכשולים ושישה גורמים מקדמים והם:
- אכילת יתר.
- מאמץ יתר.
- פטפטנות.
- נאמנות לחוקים.
- חברת אנשים "רגילים".
- חוסר יציבות (של ההכרה).
ששת הגורמים המקדמים הם:
- התלהבות.
- התמדה.
- הבדלה.
- אמונה בלתי מעורערת.
- אומץ.
- הימנעות מחברת אנשים "רגילים".