ב.מ.וו: 507 כ"ס ל-M5
מנוע בנזין בנפח 5.0 ליטר, עשרה צילינדרים בתצורת V, הספק מרבי של 507 כ"ס ומומנט של 53 קג"מ. ואלה רק חלק מהנתונים הרשמיים של ב.מ.וו M5 הבאה...
ה-M5 היוצאת של ב.מ.וו נחשבה על-ידי חובבי רכב לאחת ממכוניות הסאלון הטובות בכל הזמנים. מצוידת במנוע שמונה צילינדרים ב-V, נפח של 4.9 ליטר ו-400 כ"ס, הציעה ה-M שילוב של יכולת כביש יוצאת מהכלל יחד עם יכולת הקפת מסלול מירוצים במהירות שיא.
מנוע ה-V10 ב-M5 החדשה במלוא הדרו אז נכון, ב.מ.וו עושה גם כאן שימוש במערכת ה-"bi-Vanos" המוכרת, עם תזמון שסתומים משתנה. אבל בכל זאת, עדיין קשה להאמין שהיצרן הבאווארי הלך רחוק כל-כך בניסיון לרתום את טכנולוגיית הפורמולה 1 לכביש הציבורי. ועוד במכונית שלא אמורה להיות הספורטיבית ביותר במגוון הדגמים. תואר זה שמור הרי ל-M3 CSL. לפחות בינתיים.
אלא שה-M צפויה להפוך כבר השנה למכונית מוזיאונים מתקתקה לכל היותר. זאת לאחר שהבווארים חשפו פרטים ראשונים על מנוע ה-M5 הבאה (על בסיס ה-E60). ולמרות שאת מרבית הנתונים הכרתם עוד מכתבות "שמועות" שונות ומחשיפת גרסת התצוגה של המכונית, המספרים הרשמיים מצליחים לרגש בכל זאת.
עשרה צילינדרים בתצורת V ונפח של 5.0 ליטר אינם חדשים לכם, אך מה דעתכם על המספר 507 כדי לתאר את מספר הסוסים המרבי? אגב, המספר מזכיר לכם מכונית כלשהי? וזו רק ההתחלה. מאתנו שמעתם כבר כי הקו האדום צפוי להתייצב ב-8,250 סל"ד (הספק מרבי ב-7,750 סל"ד), אבל מה עם 53 קג"מ (ב-6,100, ו-80% מהמומנט כבר ב-3,500)? מדובר לא רק בתוספת של 25% לכוח המנוע, אלא גם ביחס הספק לנפח מרשים של למעלה מ-100 כ"ס לליטר. בהחלט לא מובן מאליו במנוע כה גדול.
מנוע ה-V10 ב-M5 החדשה במלוא הדרו אז נכון, ב.מ.וו עושה גם כאן שימוש במערכת ה-"bi-Vanos" המוכרת, עם תזמון שסתומים משתנה. אבל בכל זאת, עדיין קשה להאמין שהיצרן הבאווארי הלך רחוק כל-כך בניסיון לרתום את טכנולוגיית הפורמולה 1 לכביש הציבורי. ועוד במכונית שלא אמורה להיות הספורטיבית ביותר במגוון הדגמים. תואר זה שמור הרי ל-M3 CSL. לפחות בינתיים.
רוצים עוד מידע?
מה תרצו? אולי לדעת שבמנוע הזה יש פרפר מצערת נפרד לכל צילינדר, בדומה לנהוג במכוניות מירוץ. מערכת ניהול המנוע דואגת לתיאום העדין וההכרחי בין עשר המצערות, שאמורות לחבור יחד ולהעניק "תחושת דוושת מצערת אופטימלית" - לדברי ב.מ.וו. ואם כבר ניהול המנוע, ב.מ.וו מתגאים במערכת במיוחד וטוענים כי מדובר בפתרון המתקדם ביותר טכנולוגית שהוצע אי פעם במכונית סדרתית.
והדרך מהמנוע לכביש...
...עוברת דרך תיבת ההילוכים. זוכרים שסיפרנו לכם על תיבת SMG מתקדמת יותר, שתכלול לא רק שבעה הילוכים (במקום שישה בגרסאות הקודמות) אלא גם זמני החלפת הילוך קצרים (עוד) יותר? אז צדקנו, זאת אומרת מקורותינו לא אכזבו. התיבה הסיקוונסיאלית המוצלחת במקור, עברה כאמור שדרוג מקיף.
כמו בעבר, לתיבה שלושה מצבי פעולה, בין מצב ידני לחלוטין לאוטומטי מלא. יש "בקרת שיגור" לזינוק מהיר במיוחד, ויש אפשרות לקבוע את זמני התגובה ומהירות החלפת ההילוך. זמן התגובה התקצר לדברי הגרמנים ב-20%. ואם נתון יובהר כנכון, מדובר בקצב פעולה קצרצר במיוחד, ללא תחרות במכוניות כביש.
מה עוד? יש מנגנון המזהה נהיגה במדרון, ומותיר את תיבת ההילוכים בהילוך נמוך, כדי לסייע להאטה באופן מיידי בעזרת בלימת מנוע. ואם כבר, יש גם מנגנון המונע החלקה לאחור בעליה. מישהו זוכר באיזו מכונית זולה בהרבה מצאנו "עזרה" שכזו בעבר?
שבעתם?
מיותר להוסיף כי ב.מ.וו מתגאים מאוד ביצירה החדשה, ובעיקר בטכנולוגיית העילית שמוצגת כאן. לכן הם גם טורחים לספר כי המנוע ישקול 240 ק"ג בלבד, שרמת דיוק הייצור תגיע עד לרמה של אלפית המילימטר. מה שהם עדיין לא עשו זה לאפשר לנו לנהוג במכונית. בעצם, הם עדיין לא חשפו אותה כלל. וכן, גם אנחנו ממתינים.
וזה המנוע שתמצאו מתחת למכסה
עשרה צילינדרים
הביטו היטב בגרף...
ועזרו לנו להרכיב אותו...