שתף קטע נבחר

Doom 3

המשחק החדש ראוי לשאת את השם Doom בגאווה, גם אם הוא לא ממש מחדש ברמת המשחקיות. למבוגרים שבינינו שזוכרים ל-Doom חסד נעורים מומלץ לגשת לספריית הווידאו הקרובה ולשכור עותק

ברגע שקיבלתי את המשחק לצורך כתיבת הביקורת התנהגתי כמו גיימר מורעב שחיכה ארבע שנים למשחק. בעצם באמת חיכיתי למשחק ארבע שנים. לאחרונה המעטתי לשחק ב-PC בגלל תוקפת היובש במשחקים עבורו ועברתי לשחק בעיקר ב-Playstation 2 של סוני.

 

כאשר התחלתי את התקנת משחק על ה-PC, חשבתי לעצמי, מניסיון העבר, אולי נלך להכין קפה בינתיים, אבל הופתעתי לגלות שההתקנה עברה די מהר, המחשב לא התרסק ולא נזקקתי לכישורי המהנדס שלי.

 

במבט ראשון, הופתעתי לגלות כי הגרפיקה השתפרה פלאים ועדיין רצה יפה גם על מחשבים המריצים משחקים רגילים. התחלתי לשוטט בעולם של Doom3 ומצאתי הרבה השראה ממשחקים אחרים שאני מכיר ואוהב. למשל, הטקסטורות, במיוחד של חדרי השירותים, תסלחו לי, היו מוכרות לי מסדרת האימה Silent Hill והזומבי הזכירו לי את סידרת האימה Resident Evil. אפילו העלילה הזכירה לי את Half-Life, אשר הגירסה החדשה שלו עומדת לצאת ממש בקרוב.

 

בכל צעד שעשיתי מצאתי דמיון למשהו מוכר שאהבתי. נו טוב, אנחנו חיים בכפר גלובלי וכולם מעתיקים מכולם. נוסף על כך, חשבתי שבעצם לאחרונה אני לא כל כך אוהב לשחק מול מחשב, עם עכבר ומקלדת שנוצרו למטרות אחרות. זאת, לאחר שהתרגלתי לפקוד על ה-PS2 שלי באמצעות דיבור כאשר אני משחק און-ליין ב-SOCOM ושולט בבקר רוטט עם שני גויי סטיקים אנלוגיים או נוהג בסימולאטור נהיגה עם הגה רוטט ודוושות.

 

בשלב ההרהורים הזה קפצה מאחורי מפלצת נוראה והבהילה אותי בשאגה ישר לתוך האוזן. אמרתי לעצמי: אורן, תתרכז במשחק. פתאום הישבן תפס את הנקודה הנכונה בכיסא, העכבר החל לרחף מעל המשטח והבנתי שג'ון קרמק, מפתח המשחק, הוא האלוהים של משחקי ה-PC והוא חוזר בגדול. לאחר תקופת בצורת ארוכה צפויים ל-PC משחקים טובים יותר המבוססים על המנוע הנפלא של id Software.

 

העלילה בקיצור

 

נחתתי אי שם במאדים בשנת 2145 כלוחם במרינס, מבלי להבין בדיוק מדוע. בשנה זו כדור הארץ שלנו סובל מחוסר במשאבים, אבל על מאדים יש בסיס של תאגיד החלל המאוחד (UAC) בו עוסקים בהפיכת החומרים חסרי התועלת של המאדים למשאבים חיוניים בשבילנו, כמו נוזלים שונים או גזים למיניהם. כך לפחות סבור הציבור. נוסף על מדענים, נמצאים במקום גם כוחות ביטחון רבים למרות שלא ברור בדיוק מה הצורך בהם או על מה הם מגנים.

 

לאחר היכרות עם המקום הוטלה עלי משימה לאתר מדען שנעדר. רק לאחר שמצאתי אותו התחלתי לחשוד שמשהו מוזר מתרחש שם על המאדים. על הצג לצד המדען צפיתי בייצורים משונים התוקפים את החיילים, אנשים בפאניקה והאדמה זזה.

 

תפסתי את עצמי והתחלתי לברוח חזרה למקום ממנו הגעתי כאשר אני מצויד בנשק בסיסי בלבד. ככול שהתקדם המשחק כך גיליתי יותר ויותר פרטים אודות המתקן במאדים. מה בעצם התרחש שם וכיצד אני מציל, בעיקר את עצמי. הסיפור נפרש לאט לאט באמצעות קטעי מעבר ופרטי מידע שאוסף השחקן לאורך הדרך. אישורי בטיחות לצורך פתיחת דלתות, קטעי קול מוקלטים שבחלקם יש קודים לפתיחת דלתות, סרטים מיילים - כולם מוצגים על מחשב כף היד האישי של השחקן - שניתן בתהליך החיול.

 

הרעיון של ה-PDA נחמד בהתחלה אבל לא אהבתי אותו בלשון המעטה. במהלך המשחק אספתי הרבה פריטים, חלקם סתם ג'אנק. גרוע מכך, כדי לשמוע הקלטה חשובה יש לשמוע את כל ההקלטות הקוליות שתועדו כדי להגיע לקודים שמוקלטים בסוף. אפשרות בסיסית כמו להריץ קדימה ולאחור אינה קיימת בעתיד, ככל הנראה.

 

המשחקיות היא לא הצד החזק

 


Doom 3

 

המשחקיות היא לא הצד החזק של Doom3, ואינה מחדשת דבר לרוב השחקנים. הכותר החדש נאמן לשני המשחקים שקדמו לו ומציע משחק שכמעט כולו הוא ריצה וירי. המשחק אינו מפחיד, לדעתי, כפי שהוא מותח, אך לא כדאי להעמיד אנשים עם בעיות לב במבחן.

Doom3 נחלק למספר רב של רמות אשר רובן ממוקמות בתחנת המחקר וחלקן במקומות אחרים, כמו הגיהינום, למשל.

 

רוב הקרבות הם בטווח בינוני עד קצר. למרות זאת, הסביבה מעניינת ומפורטת להפליא, והמשחק מציע הפתעות. למשל, ירי בזומבי שנאבקים זה בזה יגרום להם לרדוף אחריך. לעתים, השחקן עלול לספוג מפתח שוודי בראש שמגיע מזומבי שיצא ממחבוא או לפגוש יצורים מעופפים שמתקדמים לעברו במהירות רבה.

 

המפלצות של Doom3

 

רוב המפלצות מוכרות כבר מהגרסאות הקודמות של המשחק, בהן הנשמות הבודדות, שאינן מזיקות אך מוטב לדרוך את הנשק כאשר הן בסביבה כי הן מועדות לתקוף. הזומבים הם הפחות מסוכנים מכולם כי אפשר להתחמק מהם בקלות ולהשתמש באקדח על מנת לחסלם. הזומבי מרינס מצוידים באקדח או תת מקלע. הזומבי אש הולכים בצליעה גם באש, אבל במהירות גדולה יותר וברעש מעצבן.

 

ואילו השדים הקטנים מסתתרים להם בכל מקום והם מהירים יותר ואלימים יותר מכולם. הם זוחלים מאחוריך, קופצים לך בפרצוף, גורמים לך לפגוע בעצמך, ואפילו מגיעים מפתחי המיזוג העליונים ויורים כדורי אש. כאשר הם מתים הם נעלמים.

 

עוד גיבורים במשחק: הייצור דמוי הכלבלב שמנמן Pinky, אשר חציו רובוט וחציו שד, עכבישי Trites המעצבנים, שתוקפים את השחקן בהמוניהם מכל מיני פתחים קטנים, שלדי Revenants המצוידים בנשק פלזמה כמו רובים או טילים הרתומים על כתפיהם. זה לא הכל, אך המשחק כמו קודמיו אינו קשה במיוחד.

 

זאת, לדעתי על מנת לאפשר לציבור גדול יותר של שחקנים ליהנות ממנו. מי שמעוניין באתגר יותר רציני מוזמן לסיים את המשחק ואז תיפתח הרמה "סיוט".

 

כלי הנשק

 


Doom 3

 

כלי הנשק של Doom3 ברובם מיועדים לטווח קצר עד בינוני, בהם הפנס, שעשוי לשמש לצורך מתן מכות. באמצעות האקדח ניתן לירות בקצב מהיר יחסית ולגרום לנזק לא קטן, רובה לטווח קצר (אי אפשר להסתובב בלעדיו), תת מכונת ירייה SMG (שימושי כאשר אתם מוקפים בהרבה אויבים ורוצים לתת טיפול נאות לכולם), רובה פלזמה, בעל קצב אש טוב וגורם לנזק חמור ואף ניתן לעצור איתו טילים, משגר טילים חביב, אקדח Chaingun אוטומטי הקוטל אויבים בזריזות, והמסור, החביב עלי כבר מימים ימימה, קצת פוגע בעור התוף אבל מאוד נחמד להסתובב איתו כאשר הוא פועל. גם הרימונים הם די חביבים, וכל עוד הם לא חוזרים מקירות המתכת הם עושים עבודה יסודית על האויבים. מומלץ לכוון לפני השימוש.


המנוע הגרפי חזק

 

המשחק משתמש במנוע החדיש ביותר להיום של id ומציג יכולות גבוהות. המנוע בנוי במיוחד להצגת איזורים סגורים אך מציג גם איזורים פתוחים בצורה מרשימה למדי. האפקטים של האור והצל מהפנס או כל מקור אור אחר פשוט משכנעים. האנימציה מדהימה ותווי הפנים כולל דיבור עשויים ברמה גבוהה.

 

התאורה במשחק והצבעים גם מדהימים. כל אלמנט מטיל צל בצורה שלא תאמן, אפילו השיניים של המפלצות. הכל לפי אלגוריתמים שג'ון קרמק פיתח בעצמו. למרות שבעולם המשחק ביליתי בריצה מטורפת ולא הספקתי לראות הכל, כאשר התבוננתי בצילומי המסך נדהמתי מחדש מהיופי של הגרפיקה.

 

המינימום הנדרש כדי להפעיל את המשחק הוא מעבד Athlon XP של AMD או פנטיום 4 של אינטל במהירות 1.5 גיגהרץ, כרטיס מסך של ATI מדגם 8500 ומעלה או GF3Ti של nVidia ומעלה, זיכרון 384 מגה לפחות ושני גיגה בייט פנויים בפנוי על הכונן הקשיח.

 

עם זאת, אפילו גרסאות ה-MX וה-GO החלשות שבדרך כלל לא נתמכות על ידי משחקים חדשים יעבדו פחות או יותר. אני סיימתי את המשחק באמצעות מעבד 1600XP + עם 512 מגה זיכרון וכרטיס מסך 9600XT בעל 256 מגה זיכרון. מחשבים מתקדמים יותר יאפשרו לשחק ברזולוציה מרבית ובקצב מסכים מטורף, למי שזה ממש עקרוני בשבילו. למי שמתלבט אם לקנות או לשדרג את המחשב מומלץ לשכור את המשחק בספריית הווידאו הקרובה לפני הרכישה.

 

הסאונד מוצלח

 

הסאונד במשחק מדהים. למרות שבמקור חשבו להשתמש לכל אורך המשחק בפס הקול של טרנט רזנור מלהקת Nine Inch Nails, לבסוף הסתפקו בו רק עבור התפריטים והקרדיט. בזמן המשחק אנו נותרים עם הקולות והאפקטים בלבד. אולי טוב שכך מכוון שהסאונד הוא נפלא ואף מתנגן לעתים כמעט כמו מוזיקה. בנוגע לדיבוב, הוא די בסדר פרט לכך שאותם הקולות חוזרים עבור מספר דמויות וחלקם נשמעים די עייפים. אני העדפתי את האוזניות של שניידר אבל גם ברמקולים שלי, מתוצרת קריאטיב, המשחק נשמע ומרגיש פיצוץ.

 

יש מצב און-ליין

 

כל משחק חדש מגיע היום עם מצב של ריבוי שחקנים ו-Doom 3 אינו יוצא דופן. ID תכננה במקור את המשחק עבור שחקן יחיד, אך יש בו גם ארבעה מצבים של משחק מרובה משתתפים און-ליין: משחק death match קלאסי, משחק לקבוצות, מצב "האחרון עומד" או טורניר, שבו אחד נלחם והאחרים צופים. המשחק און ליין מוגבל לארבע שחקנים בלבד מאחר והמנוע של Doom 3 אינו תומך ביותר מכך. קהילת מפתחי המודים (mod) כבר יטפלו בבעיה הזו ויציעו אפשרויות משחק נוספות.

 

מסקנות

 

המשחק החדש ראוי לשאת את השם Doom בגאווה. זהו משחק קלאסי ששומר על האווירה המקורית של המשחקים הראשונים בסדרה. עבור המבוגרים שבינינו שזוכרים ל-Doom חסד נעורים וכיום אין להם זמן למשחקים מומלץ לגשת לספריית הווידאו הקרובה ולשכור את המשחק. הרגשה של חזרה בזמן מובטחת. המשחק פתוח להרחבות ואני בטוח שחברות עם תוכן ממשי יעשו שימוש מתוחכם יותר במנוע זה.

 

סיכום

 

פלטפורמות: PC ובעתיד גם XBOX.

 

משחקיות: 8. לא הצד החזק של המשחק אך הוא מהנה בכל זאת.

 

גרפיקה: 10. המנוע גורם למשחק להיראות טוב במחשבים עם חומרה נפוצה, כמו גם במחשבים מתקדמים.

 

סאונד: 9. אין פס קול ברקע אך האפקטים מדהימים. היה כדאי להוסיף מדובבים נוספים וערניים יותר.

 

חיי משחק: 7. לאחר המתנה של ארבע שנים קיבלנו משחק שנגמר אחרי יומיים במחיר לא זול. מומלץ לשכור ולקנות אם רוצים לשחק און-ליין.

 

יציבות: 9. ההתקנה הייתה חלקה והמשחק לא קרס ולו פעם אחת. הבעיה היחידה היא כאשר המנוע מצייר כמה מפלצות יחד, אז התצוגה מגיבה באיטיות גם עם מחשב חזק. מה עושים? טייס ותיק נתן לי פעם טיפ לחיים: כאשר השמש סינוורה אותו הוא עצם עין והמשיך הלאה.

 

רמת קושי: 9. המשחק אינו קשה במיוחד וניתן להיעזר בשמירות מהירות או בצ'יטים. מי שמחפש קושי יכול לסיים את המשחק ולשחק שנית ברמה הנקראת סיוט.

 

ריבוי שחקנים: 8. באופן רשמי זה לא זה. גם על מחשבים חזקים המשחק לא רץ חלק לחלוטין ומוגבל לארבעה שחקנים בלבד. כדאי להמתין לעדכונים או למודים.

 

ציון כללי: 9. למרות שיש מקום לשיפור, מדובר במנוע הטוב ביותר שיש כרגע ל-PC, עם גרפיקה חסרת תקדים וסאונד מרשים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מבחר כלי נשק
לא ממש מפחיד
שדים קטנים מסתתרים בכל מקום
מומלצים