קצרין: יין יין בששון
אם לא ידעתם, עונת הבציר נפתחה, ובקצרין מצפים לאלפי רגליים ישראליות שיבואו לדרוך להם על הענבים. בילוי משפחתי אקטיבי שמתחיל ונגמר בבקבוק ביין
בציר | דריכת ענבים בגת | סיור בפארק |
כשהייתי בשיא האקשן צילצל הנייד, בכיס האחורי של הג'ינס, והחברה הכי טובה שלי שאלה אותי לאן נעלמתי ומה אני עושה. אז עניתי לה בלי לחשוב פעמיים: "מסאז' לרגליים". בצד השני של הקו רעמה הדממה ואחריה פרץ טורנדו קר: "תאילנדי? בארבע ידיים? למה לא הצעת לי לבוא איתך?". רק כדי למנוע מלחמת עולם שלישית אמרתי לה שתירגע ומיד. שמסאז' לרגליים הוא ההגדרה הפראית והמעודכנת שלי לפעולה הקדמונית של דריכת ענבים בגת.
"טוב, תמיד טענתי שאת קצת משוגעת", היא סיננה בצד השני של הקו, ויכול להיות שהיא לא מגזימה, אבל בקטע של הבציר היא טועה. זה כיף, זה מיוחד, ואפילו בעיצומו של החמסין הדביק כדאי לארוז את כל המשפחה ולעלות לגולן. שלושת חודשי הבציר זה עתה החלו. אם תגיעו עד 120 בלי להחזיק ביד מזמרה יכול להיות שלא יהיה לכם חור בהשכלה, אבל בטוח שתפסידו.
יוני דולב, מנהל פארק קצרין, ממתין מדי בוקר ב-11:00 למבקרים שנרשמו לסיור, רובם משפחות עם ילדים. אילו שאלו אותו, הוא היה מתחיל את הסיור הרבה קודם ואולי מצליח לשלב ביום אחד שני סיבובים, אבל ככה זה כשמשפחות נוסעות עם הטף. עד שמתעוררים ועד שאוכלים ארוחת בוקר ועד שמתארגנים - חצי יום כבר הלך. הבנתם את הרמז? חבל.
כשיש לו מצב רוח, ובדרך כלל יש, יוני עוטה גלימה ארוכה, כמו הדמות העשויה מקרטון שניצבת בכניסה כדי שילדים יוכלו לדחוף לתוכה את הראש ולחייך אל המצלמה. מי אמר "צ'יז" ולא קיבל? אחרי שתיים-שלוש בדיחות הוא שולח את הנוכחים ברכביהם הפרטיים לעבר הכרם שמול יקבי רמת הגולן, שם הוא פוצח בדיון קצר על ההבדלים בין ענבי יין לענבי מאכל. דור העתיד מקשיב לו בעיניים גדולות. ענבי יין, מסתבר, קטנים יותר ומתוקים יותר ויש להם חרצנים, ובעיקר - יש להם הרבה יותר מיץ. תסמכו על יוני, שכבר הכניס פעם לאמבטיה קילו כזה וקילו כזה ודרך וסחט והשווה.
"למה צריך אותנו?"
שמש הצהריים מתחילה לטפס לשמיים כשכל משפחה מקבלת סלסלת קש ומזמרה. "רק אל תחשבו שהגפן עמדה וחיכתה לכם", מתלוצץ יוני ומתאר את הבוצרת, מילה לא מוכרת, הלא היא המכונה שרוכבת מעל הכרם, מטלטלת אותו בעוצמה שמכניסה את השב"כ לכיס האחורי ומורידה אשכולות שלמים. גאון קטן מרים את האצבע, כאילו שהוא בכיתה, ושואל: "אם יש בצורת, סליחה, בוצרת, אז למה צריך אותנו?"
כולם מתפקעים, כמה מצחיק, רק המדריך שומר על הבעה רצינית להפליא ומסביר לו שבאמת "אין צורך בשירותיו האדיבים, הבוצרת בוצרת הרבה יותר מהר מכל האנשים, "אבל אם לא תחזיק את המזמרה בידיים, ולא תדרוך בגת, איך תדע מאיפה נכנס היין לבקבוק שאתה שותה בערב שבת?"
"אני לא שותה", מגחך הדרדס בפה הדומה למעבר חצייה, שן-כן שן-לא. "אבא שלי שותה יין. אני שותה מיץ ענבים".
גם המזמרה מעוררת סימני שאלה. "למה עושים ממנה כזה עסק? היא בדיוק כמו מספריים", מעיר אחד ההורים. יוני מהנהן. גם לתגובה הזאת הוא כבר התרגל. "נכון", הוא מטיף להורים, "מזמרה היא כמו מספריים, אבל הרבה יותר קטלנית, ומי שבדרך כלל יוצאים עם אצבע חתוכה הם דווקא הגדולים". לכן הוא מדגים את תנועת הבציר הנכונה: מתקרבים לשורה, שמים עין על אשכול, תופסים אותו מלמטה, בתוך כף היד, ואחר כך עושים עליו אמבוש מלמעלה עם המזמרה, והופ - לתוך הסל. חביב וקל.
המשפחות מתפלגות בין השורות ומחלקות ביניהן את התפקידים. האמא בוצרת, האבא שומר על התינוק, הילדה ממלאת את הסלסלה. סידור עבודה. ואחרי זה מתחלפים. מישהו שואל למה יש בכרם שיחי ורד ומסבירים לו שהוורדים קולטים מחלה שעלולה לפגוע באשכולות עוד לפני שהיא מגיעה אליהם ומודיעים לכורם שעליו להקדים תרופה למכה. בן עשר וקצת מרים את ראשו מתוך הסל ובטון של קולמובוס מכריז שהוא "לא מבין שום דבר. אם יש כאן ענבים אדומים וענבים ירוקים, איך יוצא יין לבן?". ההורים מצחקקים מתחת לאף כי הם לא ממש יודעים את התשובה. המדריכים שמלווים את הקבוצה מסבירים לאינשטיין ג'וניור, ובעצם לכולם, שצבע היין נקבע על פי הזג, הלא הוא הקליפה, ומכאן שהיין הלבן נוצר מקליפת הירוקים.
לא פשוט לדרוך
בשורה עורפית אנחנו צועדים בפארק קצרין העתיקה לעבר הגת המשוחזרת שבעיר התלמודית. היא שוכנת מתחת לעצים, מהם משתלשלים פעמוני רוח נעימים. בימי המשנה דיברו על החודשים אב, אלול ותשרי כעל "ימי הבציר העליזים", אבל לא רק כדי להחיות את האווירה של פעם הקיפו את הגת בקסילופונים ותופים. "עוד מעט תגלו בכוחות עצמכם שזה לא כל כך פשוט לדרוך", מבטיחה המדריכה. כולם צוחקים. קטן עליהם. מה זה לקפוץ על ענבים קטנים, אה?
הילדים חולצים נעליים, שוטפים את כפות הרגליים בצינור, והיידה, קופצים למבנה האבן המלבני שהוא הגת. ההורים, קצת פחות ספונטניים, טוענים שהם מעדיפים להישאר בחוץ, עם המצלמה, כדי שיראו הדורות הבאים איך ילדיהם דרכו כמו בימי המשנה. כל משפחה שופכת את תכולת סלסלתה ויאללה, לעבודה.
בדקות הראשונות, חייבים להודות, זה נעים ברגליים. הענבים זזים ונמעכים ויש איזושהי תחושה שדומה למסאז'. אבל זה עובר די מהר. והעייפות גוברת. וחם. ויש גם יתושים ואפילו דבורים. איזה מזל שמתקרת הגת משתלשלים חבלים ארוכים שאפשר להיאחז בהם כדי לא להחליק. "מים מים בששון", מזמזמת הדורכת שלידי. "יין יין בששון", משיב לה דורך שני. ואילו המדריכה, כמו מנצחת התזמורת, מאיצה בכולם להמשיך, לא להפסיק, והנה התירוש כבר נוזל על הריצפה המשופעת לעבר בור האיסוף. אבל מומחה שמגיע לשטח בודק ופוסק שזה לא מספיק, אם כל משפחה רוצה לצאת מכאן עם בקבוק קטן.
אז שופכים עוד ענבים ושוב דורכים, ומי שלא דורך מנגן או מתופף כדי להמריץ את הפועלים השחורים. ולקינוח עוד יש "דריכה משנית", שבה עוטפים בפיסת בד גדולה את כל החומר שהצטבר על הקרקעית, כולל קליפות וחרצנים, ונותנים לו מחיצה אחרונה, שעה שהתירוש שזורם מתא האיחסון אל לוע המשפך מועבר לבקבוקי זכוכית מעוצבים.
זהו, סוף סוף אפשר קצת לנוח, לנשום אוויר. וגם לשאול המון שאלות, כמו מה קורה אם מישהו שסובל מפטריות ברגליים דורך על הענבים שעושים מהם יין. תירגעו, תהליך התסיסה הטבעי משמיד את כל החיידקים.
לכל בקבוק מעוצב מוצמדת חוברת קטנה, 'עת הזמיר - בציר עצמי', שמסבירה בשפה הכי פשוטה מה צריך לעשות כדי שהתירוש המתוק, שבמו רגלינו נדרך, יהפוך ליין ביתי שאותו נוכל לשתות בשולחן ראש השנה. ואם כבר הזכרנו שולחן, אז זה הזמן לעבור לפינה מוצלת, לשבת ולאכול "פת של אנשי אדמה" - לחם טרי שבוצעים בידיים, בלי יותר מדי דקדוקי נימוסין, לבנה מדהימה עם או בלי שמן זית, וזיתים שחבל על הזמן. יכול להיות שאבותינו לא כל כך סבלו בימים של טרום סלולריים וכבלים וגלולה?
הנה באה הרכבת
כדאי לנצל את השהות בפארק קצרין העתיקה לסיור קצר.
הנה שרידי בית הכנסת בן 1,700 שנה. יש גם בית משוחזר, עם מזווה וחדר שינה. בחדר מעוטר, שנקרא ישיבת הסנהדרין, מקרינים על שישה מסכים סוגייה הלכתית, ומי שמבין בדברים האלה מצהיר שהרוחות אכן סוערות ותלמידי החכמים אכן מתווכחים בלהט רב.
אבל אנחנו לא באנו להתווכח. את ילדינו וטפינו אנחנו מעמיסים על הרכבת הציורית של היקב, שמובילה אותנו בין האגפים השונים של יקבי רמת הגולן, שהוקמו לפני 21 שנה, ומגדלים 16 זנים של ענבים שמהם מייצרים 30 סוגי יין משלוש משפחות: 'גמלא', 'גולן' ו'ירדן'. נהג הקטר מצביע על אבנים עתיקות המונחות לצד הכביש, עם תחריטי גפן, עדות לכך שכבר לפני 1,500 שנה ייצרו כאן יין. מהקומה השנייה אפשר לצפות על אולם הביקבוק שבו ממלאים 100 בקבוקים בדקה וגם מצמידים להם פקקים ותוויות ואחר כך הופכים את הארגז כדי שהיין יבוא במגע עם פקק השעם לפני שעשרים אחוז מהסחורה תישלח אל מעבר לים.
ההורים נכנסים לאולם הטעימות. איך לא. הילדים מקבלים קרטיב. למה לא. אבל דקה לפני שאתם נפרדים מהיקב כדאי להציץ לאולם הכניסה שבו מוצגת תערוכת תצלומים מדהימה של רינה נגילה, חברת קיבוץ אורטל, שעובדת בעמותת תיירות גולן. היא מצלמת את הנוף הקרוב שהיא עוברת מדי בוקר, מהבית לעבודה. חורף מושלג וקיץ אינדיאני. הכל יש לנו כאן. לחיים. מי לא שתה?
כל הפעילויות בתשלום. פרטים והרשמה: 6962412 - 04.