להתחיל מאלף-בית
איך תהפוך מערכת החינוך את בוגריה שאינם יודעים מדוע "שנית מצדה לא תיפול" לחיילים "אנושיים"?
לפני כ-25 שנים החל הארכיאולוג אדם זרטל לחפור גל אבנים גדול בהר עיבל. לאחר עבודה מאומצת בבדיקת החרסים, שברי העצמות והאפר הרב ידעו החוקרים לומר כי זהו, כנראה, המזבח שבנה יהושע בן-נון לאחר שחצה את הירדן והחל לכבוש את ארץ כנען.
בשבוע שעבר, בעת ביקור באתר, אמרתי לאחד החיילים שליוו אותנו כי אין הרבה עמים בעולם היכולים למשש בידיהם את ההיסטוריה של אבותיהם ולגעת במזבח שנבנה לפני 3,250 שנה ותיאורו המדויק נשתמר מאז בכתובים. החייל, יליד הארץ, תושב הוד-השרון ובוגר מערכת החינוך שלה, חניך "הנוער העובד והלומד", היה ספקני. מאין לי לדעת שכל זה נכון? שאל, אולי החופרים מצאו גל אבנים והחליטו לשחזר ממנו מזבח?
הסברתי לו שחלק גדול מהמבנה התגלה ממש כפי שהוא נראה לעינינו היום ורק הנדבכים העליונים שוחזרו. הזכרתי לו שגם במצדה מסומן קו מדויק על הקיר, להבדיל בין מה שניצב על תילו לפני החפירה ומה ששוחזר לאחר מכן. מה זה מצדה? שאל החייל, לתדהמתי. איפה זה?
לא הייתי מטריח את הקוראים בסיפור הבערות הזה לולא התבשרנו לאחרונה כי מערכת החינוך החליטה לוותר על יום לימודים אחד בשבוע. לכאורה, לא יקצצו בשעות ההוראה. למעשה, אין כמעט ספק בכך שהילדים ילמדו פחות ממה שהם לומדים היום. למרות ההישגים העלובים של תלמידינו במתמטיקה ימשיכו לטמטם את הילדים בחלק מבתי-הספר בבדידים צבעוניים במקום ללמד אותם שתיים ועוד שתיים בשיטות הפרימיטיביות.
מערכת החינוך בתל-אביב תשאף, במסגרת פרויקט ניסויי חדש, להנחיל את היכולת לקרוא לכל הילדים עד תום כיתה א' – אחרי שב"חדרים" מתימן עד מזרח אירופה נרכשה היכולת הזאת בגיל 4, בשיטות המפגרות של ימי-הביניים: "קמץ אלף אה", מן הסידור.
ועוד אתגר נשגב הציבה לעצמה מערכת החינוך של העיר העברית הראשונה. בבתי-הספר התיכוניים שלה יקומו סדנאות להכין את הבוגרים להיות חיילים טובים במחסומים. וכן, שרת החינוך בישרה לנו כי בכל הארץ מתכוונים ליישם תוכנית, חשובה כשלעצמה, למניעת השמנה. שלא לדבר על כך שבשנה הבאה תהיה אפשרות לבחינת בגרות גם ב"לימודי מגדר" כדי "להעמיק את הפעילות להטמעת השוויון החברתי במערכת החינוך".
למערכת החינוך אין תקציב להזין את הילדים ביום הלימודים הארוך, שיתקיים אם יעברו ל-5 ימי לימוד בשבוע. אבל רבבות ילדים רעבים ילמדו על הסכנות של מזון מהיר עתיר שומנים וסוכרים. ואין לנו אלא לקוות כי שיעורים חשובים אלו ישובצו בשעות הבוקר המוקדמות, לפני שהרעב יסיח את דעתם של התלמידים מנוסחאות האיזון הנדרש בין אבות המזון.
מערכת החינוך אינה מסוגלת להצמיח בוגרים היודעים מדוע "שנית מצדה לא תיפול" אך מקווה להפוך אותם בעזרת "סדרת חינוך" לחיילים "אנושיים" במחסומים ביהודה ובשומרון. כאילו מי שאינו יודע מי היה יהושע בן-נון ומהו מבצר מצדה יכול להיות חייל מנומס ולא קלגס כובש במולדתו שלו.
מומלצים