שתף קטע נבחר
 

תגובת שטח?

מחשבים וחיישנים ומתלי אוויר עצמאיים, מפות דלק משתנות ותגובות מצערת מותאמות. הלו, האם אני נוהג בדיסקברי, או שמא הוא מסיע אותי?

"נהיגה רגילה", "עשב/חצץ/שלג" (גם לנהיגת כביש), "בוץ/קוליסים", "חול" ו"סלעים". אלה חמשת המצבים בהם נדרש נהג הדיסקברי החדש לבחור באמצעות חוגת ה-Terrain Respons, בתנאי שמדובר בגרסה המצוידת במתלי האוויר. ומה עושה בחירה בכל אחד מהם? פשוט מאד, "דיווח" למערכות הרכב השונות כי עליהן "להתאים" עצמן באופן מיטבי לתנאי הדרך.


פיקוד ה-"Terrain Respons", בין המושבים הקדמיים

 

מדובר בשליטה למשל על מערכת ניהול המנוע ופעולת המצערת, המאפשרת להשיג שליטה טובה יותר על דרך העברת הכוח לגלגלים. או התאמת פעולת תיבת ההילוכים, כדי לקבוע למשל אם הילוך יעבור מהר או לאט יותר. הגבהה אוטומטית של המרכב על-ידי המתלים, למשל במצב טיפוס סלעי או מעבר בבוץ עמוק. וגם שליטה על מערכת ה-DSC (בקרת היציבות), והעברת כוח לגלגל שאיבד אחיזה במצבים מסוימים, או לא. כך גם בנוגע למערכות בקרת המשיכה, חלוקת כוח בלימה ו-ABS, וכך גם מערכת ה-HDC (בקרת גלישה במורד) שמתכווננת למהירות הרצויה (בשטח סלעי איטי מאד, בחול מהר יותר), ובוודאי הדיפרנציאלים הנשלטים אלקטרונית מאחור ובמרכז.

 

מבלי להיכנס לפירוט מורכב במיוחד, אפשר לנסות (רק לנסות) ולהסביר את פעולת המערכת המורכבת בפשטות. אנשי לנד רובר ניתחו את צרכי הנהג (והרכב) בכל סוג שטח אופייני. בהתאם לצרכים (ומגבלות) בכל שטח, הותאמה מערכת פעולות הולמת. למשל, בנהיגה על שטח סלעי, בו הרכב מתנדנד ללא הרף מצד לצד, מתקשה הנהג הממוצע לשמור על מצב מצערת קבוע - פשוט מכיוון שרגלו אינה יציבה דיה. מה עושים? "מקהים" את פעולת המצערת, ומייצרים מעשית מהלך דוושה ארוך יותר ופחות רגיש לתנועת הרגל. לעומת זאת, במצב "חול", הופכת המצערת לרגישה במיוחד עם תגובה מהירה כמעט ללא השהייה.

 

מערכת בקרת הגלישה לעומת זאת, מוצבת על מהירות נמוכה במיוחד כאשר נבחר מצב "סלעים". זאת כדי למנוע פגיעה בחלקי המרכב התחתונים עקב מהירות לא מבוקרת. במצב "שלג" לעומת זאת, אשר ייבחר גם בנהיגת כביש חלקלק, תבחר המערכת במהירות גבוהה יחסית, כי אין סכנה מיידית למכללים. אפשר להמשיך כך ללא סוף, ואפשר להזכיר רק את הרכב הראשון בו נחשפה המערכת הזו - מכונית התצוגה ריינג' סטורמר (ראו כתבה).

 

ומעבר לכל, רצוי להבהיר כי אין ספק שמדובר בכיוון עתידי ודי מתבקש. היכולת הגבוהה כל כך של הרכב אינה עומדת תמיד במישור אחד עם יכולת הנהג. ואם כבר, יצרני הרכב מבינים היום כי תמורת הכסף הגדול שנדרש עבור מכוניות מודרניות, חייב הרוכש לקבל משהו יוצא דופן, עזרה בדרך לניצול מלוא הפוטנציאל. ומי שנזכר בסיפור הב.מ.וו M5 בה נהגנו לאחרונה, אינו טועה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תוכנית בוץ?
ומה התוכנית הזו?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים