המשטרה: להעמיד לדין בכירי אגד בפרשת השעות הנוספות
המשטרה ממליצה להעמיד לדין את יו"ר מזכירות אגד ובכירים נוספים בחברה, בחשד שיצרו מציאות שבה נהגים עבדו באופן שיטתי מעבר למותר על פי החוק. החקירה החלה בעקבות מכתבים ששיגרו נהגי אגד לשעבר, שבהם חשפו את התופעה
המלצה להעמיד לדין את בכירי אגד בעקבות "פרשת השעות הנוספות": משטרת מרחב חוף תמליץ להעמיד לדין 12 בעלי תפקידים בכירים באגד, בהם יו"ר מזכירות אגד, אריק פלדמן, בחשד לסיכון משתמשים בנתיב תחבורה במזיד, שיבוש הליכי חקירה ומשפט, סחיטה ועוד. מחקירת המשטרה עולה כי במהלך החודשים מאי, יוני ויולי השנה, חרגו קרוב ל-80% מנהגי אגד באזור חיפה והקריות משעות העבודה והמנוחה, בידיעת ההנהלה ובעידודה.
החקירה החלה בעקבות מכתבי תלונה ששלחו למשטרה שני נהגי אגד לשעבר, ובהם טענו כי במהלך השנים נדרשו על-ידי מעסיקיהם לעבור במודע על החוק ולעבוד יותר מאשר שעות העבודה הקבועות בחוק. על-פי חוק, אסור לנהג ברכב כבד לעבוד יותר מ-12 שעות ברציפות, כאשר בין כל ארבע שעות נהיגה עליו לעצור להפסקה של חצי שעה. בפועל נרשמו בקרב נהגי אגד בצפון חריגות של 30%-50% מהשעות המותרות בחוק.
החקירה הופקדה בידי מפקד אגף התנועה במרחב, סנ"צ יוסי עשור, ובידי פקד חיים חלפון. השניים תיחקרו עשרות נהגים ובדקו את
סידורי העבודה ואת דיסקיות הטכוגרף של האוטובוסים. בבדיקה התגלה כי על-מנת לטשטש את הראיות בדבר נהיגה של שעות ארוכות בניגוד לחוק היו הנהגים מחליפים את הדיסקיות במהלך המשמרת, כדי ליצור מראית עין של שעות עבודה קצרות בהרבה מהשעות שנהגו בפועל.
כמו כן התגלה כי חלק מהנהגים היו מקבלים את המשמרות של נהגים אחרים ששמם היה רשום בסידור העבודה, וכך שוב ניתן היה לטשטש את העובדה שנהגו 16 ואף 18 שעות במקום ה-12 המותרות.
סנ"צ עשור אמר בצהרים כי על-פי החקירה מדובר בהנחייה שניתנה על-ידי הנהלת החברה, והעובדים בכל הרמות ידעו עליה ופעלו על-פיה.
לפני שלושה ימים פשטו חוקרים על משרדי חברת אגד, במסגרת החקירה. בחיפוש נתפסו מסמכים וממצאים רבים המעידים, לכאורה, על התנהלות חמורה של המנהלים והנהגים בשלוחות השונות. המשטרה העבירה בימים האחרונים את חומר החקירה לפרקליטות תוך המלצה להעמיד את המעורבים לדין על זיוף ועל חריגה משעות הנהיגה המותרות.
הבדיקה גילתה: כל נהג היה מעורב בשתי תאונות
החוקרים סיפרו במסיבת עיתונאים כי בתחילת החקירה טענה אגד שמדובר במקרים בודדים של נהגים שחרגו משעות הנסיעה המותרות. בעקבות טענה זו נערך חיפוש בכמה מהמשרדים והמוסכים של החברה בצפון במהלכו הוחרמו סידורי עבודה של הנהגים, קריאות טכוגרף ומחשבים.
בבדיקה של סידורי העבודה ודיסקיות הטכוגרף של 686 נהגים מכלל הסניפים, התברר כי 549 מהם חורגים משעות הנהיגה והמנוחה. מדובר ב-80% מכלל הנהגים. החוקרים ציינו כי באותה תקופה היה מעורב כל אחד מהנהגים באותם הסניפים בממוצע בשתי תאונות דרכים (בתקופת מאי-יוני 2004).
המשטרה להעמיד לדין, מלבד יו"ר המזכירות של חברת אגד, גם את ארבעת חברי המזכירות, את מנהל משאבי האנוש בחברה, את קצין הבטיחות הארצי וקצין הבטיחות במחוז הצפון, שני מנהלי הסניפים בחוף הכרמל ובקריות ושני שבצים בסניפים אלו.
מפקד משטרת מרחב חוף, תת-ניצב דוד סיסו, אמר בתדריך העיתונאים כי מאז החלה החקירה, פסקה כמעט לחלוטין התופעה של נהיגה מופרזת באגד, וכי החקירה מתנהלת כעת גם במחוזות נוספים וגם בקרב חברות תחבורה ציבורית פרטיות.
"הדבר החמור ביותר שהתגלה בחקירה זו הוא שנהגים בתחבורה הציבורית היו מסכנים במודע את הנוסעים בכבישים. אם בזכות החקירה יהיה חיסכון אפילו קטן של חיים בכבישים – דיינו", אמר סגן-ניצב סיסו.
"אלו נורמות שהשתרשו"
חברים באגד בעבר ובהווה אמרו הבוקר ל-ynet כי מדובר בנורמות שנהוגות כבר 50 שנה. "זה לא שבא מישהו עכשיו ואמר: 'תתחילו לעבוד בניגוד לחוק', אלא שככה היה תמיד. נהג אגד, בלי שעות נוספות, אין לו משכורת. כל החקירה הזו החלה בגלל נהג שלא נתנו לו לעשות שעות נוספות והוא הלך והתלונן", אמר אחד מאנשי אגד.
אחר אמר כי להערכתו הפרשה לא תשפיע על סידור העבודה. "העובדה היא שלאף אחד לא היה אכפת עד עכשיו. כל נהג מקבל בבוקר את סידור העבודה, כשלא כתוב לו בדיוק כמה שעות הוא צריך לעבוד, ואף אחד לא מתייחס לתקנה 168 ברצינות. קציני הבטיחות ידעו על כך והתעלמו", אמר.
מאגד נמסר בתגובה: "לא נמסר לנו דבר בעניין המלצה להעמיד לדין בכירים בעקבות החקירה. אם תתקבל הודעה מוסמכת - נגיב בהתאם". אגד פנתה לפרקליטות מחוז חיפה בבקשה לקיים שימוע לחשודים בתיק זה לפני קבלת כל החלטה בעניינם.