סיפורים פה
הוצאת ספרים חדשה מצטרפת לשוק: "ינשוף", בבעלות הכלכלן והבנקאי לשעבר אלון מירון ובעריכתו של אלי הרשטיין, מבטיחה להתמקד בכתיבה מצוינת ולא לפחד להוציא ספרים שהוצאות אחרות נרתעות מהם. ולפתיחה: אנתולוגיה של 60 סיפורים קצרים בעברית, "קונצרט האינסוף" ו"קץ הילדות"
לשוק הוצאות הספרים הישראלי מצטרפת, החל מהחודש, הוצאת הספרים "ינשוף" בבעלותו של הכלכלן והבנקאי לשעבר אלון מרון ובעריכתו של אלי הרשטיין, מי שערך עד לאחרונה ספרות מדע בדיוני ופנטזיה בהוצאת "כתר". ההוצאה, שתתמחה בסדרות, השיקה בסוף השבוע בחנויות הספרים של "סטימצקי" שלושה ספרים ראשונים שיובילו, כל אחד בדרכו, סדרה שתעמוד בפני עצמה.
הספר הראשון בסדרת הספרות הקלאסית של ההוצאה הוא "קץ הילדות" מאת ארתור סי. קלארק. "קץ הילדות", הנחשב לספרו החשוב ביותר של קלארק, יצא לאור בישראל בהוצאת "עם עובד", בגרסתו הראשונה לפני יותר מ-25 שנה. כעת תורגם לעברית על-ידי דוד חנוך מהדורתו החדשה של הספר שיצאה לאור בארה"ב בשנת 1990, וכוללת הקדמה מאת קלארק ופרק ראשון מתוקן שהותאם על ידי המחבר לזמננו.
את סדרת המקור של ההוצאה תפתח האנתולוגיה "סופת חול עומדת להגיע", בעריכתו של הסופר יצחק בן-נר. האנתולוגיה כוללת 60 סיפורים קצרים פרי עטם של 23 כותבים חדשים.
ספר שלישי שמשיקה ההוצאה השבוע הוא "קונצרט האינסוף" מאת גרג בר, אגדה מודרנית המנסה לפתור את התעלומה העומדת מאחורי אחת החידות הספרותיות הגדולות של המאות האחרונות – מקורו של השיר "קובלא חאן" מאת המשורר סמיואל טיילור קולרידג'.
לדברי מנכ"ל ההוצאה לאור ובעליה, אלון מרון, מדובר בהגשמת חלום ומימוש אהבה ישנה: "כשהייתי בן ארבע סבלתי מדלקת פרקים קשה וחשש לשיתוק והייתי מרותק במשך כשנתיים למיטה. קשה מאוד למצוא תעסוקה לילד ששוכב כל היום על הגב ואמא שלי פשוט לימדה אותי לקרוא בגיל מוקדם. כל מה שיכולתי לעשות היה לקרוא וקראתי המון, ופיתחתי למדיה הזו, שהיתה היחידה והמשמעותית לאורך תקופה ארוכה, אהבה עצומה. כשפרשתי לפני קצת יותר משנה מניהול בבנק הפועלים ניסיתי את כוחי בתחומים אחרים כמו נדל"ן, אבל זה לא התיישב, ואז עלה ראיון להקים מחדש כתב עת למדע בדיוני שנסגר. זה נפל, אך דרך זה הכרתי את אלי הרשטיין, שמתמחה בתחום המדע הבדיוני והוא היה זה שהעלה את הרעיון להקים הוצאת ספרים".
בחצי השנה האחרונה עמלו השניים על תכנית עבודה, כשהמוטו, לדברי מרון, הוא "ספרים שכתובים טוב מכל הז'אנרים הספרותיים הקיימים". בחודשים הקרובים מתכננים בהוצאה להשיק גם סדרת ספרי נוער וסדרת ספרי ילדים. "נשמח לקבל חומרים טובים. בסופו של דבר אנחנו היינו רוצים לאתר סופרים שיעבדו אתנו לאורך זמן וליצור בית חדש לכותבים. אנחנו יודעים שבכדי למצוא את האתגר קרת הבא צריך לסנן המון, וזה בדיוק מה שאיציק בן נר עשה באנתולוגיה, אנחנו מאמינים שבסופו של דבר נצליח לשלות פנינים".
למרות שאימת המצב הכלכלי היא חלק בלתי נפרד משוק הספרים בארץ, מרון לא מתרגש. "אנחנו לא בעסק הזה בכדי להתעשר. הרעיון לא נולד מתוך כוונה לעשות בוננזה אלא מתוך אהבה, ואנחנו מקווים שזה יהפוך לעסק חי שיעבוד ויפרנס כמה שיותר אנשים. זה גם השונה ביננו לבין מרבית ההוצאות בארץ – אנחנו לא רק סוחרי תרבות אלא מתווכי תרבות, ובמקום שבו הוצאות ספרים שבעות נרתעות, מסיבות כלכליות, לגעת ביצירות קלאסיות שלא תורגמו או מלרענן תרגומים לקלאסיקות, אנחנו נעשה את זה כי אנחנו רואים בזה את תפקידנו ואת הערך המוסף שאנחנו נותנים לציבור הקוראים. ברור שזה סיכון, אבל אני לא מפחד. נלך עקב בצד אגודל, נקפיד על הפרטים, ננסה לא לטעות והשאר תלוי בשוק".
את ספרי הוצאת "ינשוף" תפיץ הוצאת הספרים "כתר", מי ששותפה במקביל להוצאתו לאור של הספר "קונצרט האינסוף". לדברי העורך הראשי של "ינשוף", אלי הרשטיין, החיבור עם ההוצאה הקודמת בה עבד היה אך טבעי. "בסופו של יום 'כתר' היתה ועודה בית חם עבורי, זו הוצאה נהדרת שכוחה בשוק ההפצה ברור וזו סיבה מספקת", הוא אומר.
הרשטיין, 39, עיתונאי, תסריטאי, מבקר ספרות וקולנוע ובוגר בית הספר לקולנוע סם שפיגל בירושלים, מתמחה אמנם במדע בדיוני וספרי פנטזיה ואף הקים את אתר האינטרנט למדע בדיוני ופנטזיה, אך מצהיר שאהבתו לספרות באשר היא היתה הדבר שהוביל אותו למיזם. "זה הגשמת חלום של שני אנשים שאוהבים ספרים. זה נכון שאני מתמחה במד"ב, אבל ההוצאה תעסוק בספרות מצוינת מכל הז'אנרים ותשלב כתיבה רעננה ומקורית שתתן במה לכותבים צעירים, ומצד שני יצירות מופת כמו הספר של ארתור סי. קלארק, שרק בשביל להוציא אותו מחדש לאור שווה היה לפתוח הוצאת ספרים".
הרשטיין יודע שהשוק הישראלי קטן אך הוא חדור אמונה: "שוק הספרים הישראלי הפך ברובו לשואו ביזנס. אנחנו הוצאה קטנה שמבקשת להרחיב את השוק ולהתמקד בכתיבה מצוינת ולא במוצרים גרידא. לא נוציא ספרים שלא נאמין בהם".