יונדאי טוסון - דיל מוצלח?
הטוסון הקוריאני מסתער על קטגוריית ה"כמו-שטח" עם תג-מחיר מפתה. עוד לפני שיוכיח יכולת, הוא כבר מצליח לבצע פעולה אחת חיובית וחשובה – הזרקת סם ממריץ לקטגוריה הגוועת
תראו איך גלגל מתגלגל. בתחילת הדרך הביאה יונדאי אלינו (ולעולם כולו) מוצרים פשוטים, בסיסיים, זולים במיוחד. זה היה הקלף המנצח שלה. יחס עלות-תמורה גבוה, במונחים של שוק הרכב המקומי לפחות. עם חלוף השנים, העלייה בכוחה של היצרנית והחשיפה לדרישות העולם המערבי, עברו מוצרי יונדאי שינויים לא מעטים, שהציבו אותם גבוה מבעבר בסולם האבולוציה המוטורי. האירופים עדיין החזיקו בקלפי תדמית היוקרה והעיצוב והיפנים באמינות, אך הקוריאנים, ויונדאי בראשם, סגרו את הפער. גם במחיר, שניסה אף הוא "ליישר קו" עם התחרות. וזו הפואנטה, אם תהיתם.
יונדאי בינתיים כבר לא הייתה בחירתם של חסרי יכולת, ולעיתים התקרבה למחיר הממוצע בקטגוריה מבלי להסס. מה שלא הפריע לה להגדיל עוד ועוד את כוחה בשוק המקומי - והעולמי. כן, על חשבון אירופאיות לעיתים, על חשבון יפניות לעיתים קרובות יותר.
ואז חזרה יונדאי למקורות. פתאום הופיע הטוסון, רכב "כמו-שטח" בינוני, שמציע לפחות על הנייר תחרות עזה למתחרים יפניים כמו טויוטה ראב4, הונדה CR-V וניסאן X-טרייל. זה בתחום הנתונים. המחיר לעומת זאת, נמצא ב"תחום שיפוט" אחר. היפנים עולים עד כ-220,000 שקל? הטוסון דורש 50,000 פחות. וזה בקטגוריה שהפכה לאחרונה אזוטרית, בדיוק עקב תג-מחיר לא שפוי.
עכשיו רק נותר לגלות מה אתם מפסידים בבחירה הזולה יותר, או מרוויחים.
תפריט מוכר
הטוסון נראה חדש אמנם, וכך ינסו להבהיר לכם באולם התצוגה, אבל הוא לא בדיוק כזה. הוא מבוסס על פלטפורמת יונדאי אלנטרה המשפחתית וקאיה סראטו, כולל כל מערך המתלים. ובאמת, מבלי לפגוע בכבודם של אנשי קאיה שהכחישו נמרצות, הוא לא פחות ולא יותר מאח תאום לקאיה ספורטאז'. אולי מנוע שונה? ובכן, לא. המבחר מוכר, ובנוסף ל-2.0 ליטר בנזין (לא אצלנו) וזהה-נפח דיזל (דווקא כן), יש גם יחידת V6 בנפח 2.7 ליטר שהגיעה ישירות מיונדאי קופה וסנטה-פה. כאן היא משחררת לגלגלים הספק מרבי של 173 כ"ס ו-24.6 ב-4,500 סל"ד. תיבת הילוכים אולי? גם זו מוכרת לנו, עם ארבעה הילוכים ואפשרות חביבה לתפעול ידני.
אבל יש בכל זאת חידוש. מדובר במערכת הנעה כפולה, עם מצמד מפוקח מחשב, שפותחה על-ידי בורג-וורנר. המערכת הזו מעבירה את הכוח לגלגלים הקדמיים, אך בעת הצורך מוזרם עד 50% מהמומנט לאחור. אפשר חוץ מזה לקבוע בלחיצת מתג חלוקה שווה לפנים אחור - שמתבטלת מעל 35 קמ"ש והופכת חסרת משמעות למעט נסיעה איטית בשטח.
(צילום: רועי צוקרמן)
מה עוד? יונדאי מיקמו את הטוסון מעט נמוך מהסנטה-פה בהיררכיית הדגמים. מה שלא מפריע לו להיות גדול למדי. בסיס גלגלים של 263 ס"מ ארוך מזה של הסנטה-פה למשל, אך גם מהראב4 והונדה CR-V. והוא גם גדל-מידות חיצוניות, אם כי עיצוב מוצלח אפשר ליונדאי לתת לו חזות קלה יחסית. ואם כבר, גם צנועה. לטעמנו, צנועה ואפרורית מהנדרש מרכב כביש-שטח אופנתי.
תא הנוסעים
תא הנוסעים וסביבת הנהג של הטוסון נעימים, וגם אם אינם מהווים פריצת דרך כלשהי, הם עדיין טובים לאין שיעור מאלה של האלנטרה למשל. שילוב גווני פלסטיק שונים עם צבעי מתכת, יוצר רושם מכובד ומרשים, מה שאי אפשר לומר על איכות ההרכבה שפה ושם אכזבה קלות. בכל הקשור לתפעול, היינו מעדיפים מתגים מעט יותר מודרניים, ואפשר היה לשפר את תפעול מחשב הדרך. אם כבר, חבל לנו שמערכת השמע אינה מקורית, והיינו מצפים לכזו בהתחשב ברמת הגימור של מכונית המבחן - עם עור, גג נפתח ובקרת שיוט (בתוספת 10,000 שקלים), בקרת אחיזה, חישוקים קלים, ארבע כריות אוויר ושני וילונות בטיחותיים.
תנוחת הנהיגה נעימה, אך כיוון המושב מסורבל ולא נוח. מעבר לכך, נהיגה לאורך זמן מייצרת כאבי גב תחתון לרגישים, פועל יוצא של מושב רך מדי בחלקו האחורי, ותמיכה לא משכנעת של המסעד. הנוסעים מאחור יכולים לראות עצמם ברי מזל, עם הרבה מקום לרגליים וראש. תא המטען גדול ושימושי, כולל סידור פתיחה מפוצלת לחלון-דלת.
מניעים
שישה צילינדרים ונפח של 2.7 ליטר, נשמעים מבטיחים אמנם, גם אם הספק מרבי של 173 כ"ס "בלבד" מצנן משהו את האווירה. וטוב שכך. כי אין לצפות כאן לזריזות-יתר, וודאי שלא לאור הבחירה הכמעט-צפויה של יונדאי ביחסי העברה ארוכים למדי. וזה עוד לפני שאנחנו מתייחסים למשקל של למעלה מ-1,600 ק"ג, לפני נוסעים. אבל, חשוב לזכור, מדובר כאן בתוספת משמעותית למדי מול מתחריו הישירים.
(צילום: רועי צוקרמן)
אלא שחשוב לציין כי המנוע גדל המידות, למעט צליל בשרני ומזמין לעיתים ויציאה מהירה מהמקום, אינו משכנע. בעיקר הוא חסר כוח במפתיע בסל"ד ביניים, היכן שבאופן רגיל ימצא עצמו הנהג. עקיפות נתמכות מומנט רב? תשכחו מזה. שוב, גם כאן סובל הטוסון מיחסי העברה ארוכים מדי, אשר מונעים ממנו לנצל היטב את מלוא פוטנציאל המנוע. האם הוא לפחות חסכוני? אז זהו, שלא ממש. בסופו של טיול מפרך וארוך, הציג נתון של קצת יותר מ-6 ק"מ לליטר. וזה הרבה דלק.
מערכות נוספות כמו בלמים ומתלים הציגו יכולת בינונית, התלויה בעיקר במה שאתם מצפים. יחסית לרכב משפחתי-גדול, וחשוב לציין זאת לאור יומרת יונדאי להציגו כאלטרנטיבה, הטוסון מתקשה לספק את הסחורה. הוא רך מדי, סובל מזוויות גלגול מטרידות ויש לקחת בחשבון מרחק בלימה מוגדל. אלא שאם משווים אותו למתחרים הישירים בקטגוריה, ואפילו לסנטה פה של יונדאי עצמה, הרי שהוא מעלה מצליח לפזר כל חשש. הפער הגדול במחיר אינו מתבטא ביכולת דינמית נמוכה. ההיפך הוא הנכון. אתם יודעים מה, למרות שלא ערכנו מבחן משווה, נראה כי הוא טוב בכל תחום מהאלנטרה, הנמוכה והקלה ממנו משמעותית.
הסעיף היחיד בו מתקשה הטוסון לשכנע הוא ההגה, שנותר מנותק מדי, לאורך זמן רב מדי, מידי הנהג. ובעצם, כדאי גם להזכיר רמת נוחות בינונית בלבד בעיר, וסבירה בכביש המהיר. בשטח, היכן שהטוסון צריך להתמודד בעיקר עם שבילים חצי-סלולים, הוא זורח לפתע, ומציג נוחות לדוגמה. או קיי, כל עוד לא מבקשים ממנו ביצועים של מכונית ראלי.
(צילום: רועי צוקרמן)
ויש סיכום
אי אפשר להתעלם מכך. מחירו של הטוסון נמוך במידה כזו מהמתחרים הישירים, עד כי יהיה כמעט-מופרך להשוות אותם. בעצם, אם כבר להשוות, כדאי אולי להעמידו מול סובארו פורסטר, המציג תג-מחיר לא גבוה בהרבה. עם זאת, הוא חלש מהיונדאי משמעותית, ואינו מציע את "צללית השטח" המושכת. האם זה אומר שהטוסון גורף כאן את כל הקופה? מבחינות רבות, בהחלט כן. האם אנחנו ממליצים עליו כפתרון נוח, איכותי וזול למחפשי רכב פנאי? במחיר הזה, בהחלט כן.
שם יצרן ודגם | יונדאי טוסון 2.7 ליטר אוט' |
מנוע | 6 צילנדרים, 24 שס' |
נפח | 2,656 סמ"ק |
הספק מרבי | 173 כ"ס ב-6,600 סל"ד |
מומנט מרבי | 24.5 קג"מ ב-4,500 סל"ד |
אורך | 432.5 ס"מ |
רוחב | 170 ס"מ |
גובה | 168 ס"מ |
בסיס גלגלים | 263 ס"מ |
מהירות מרבית | 180 קמ"ש |
0 ל-100 קמ"ש | 10.5 שניות |
מחיר | 185,000 שקל (למכונית המבחן) |
אחריות | 36 חודשים |