ג'נרל מוטורס בורחת מפיאט
לפני חמש שנים התעקשה ג'נרל מוטורס לרכוש את פיאט. אתמול שילם קונצרן הענק האמריקני שני מיליארד דולר, כדי לא לרכוש אותה...
קונצרן ג'נרל מוטורס ישלם שני מיליארד דולר (1.55 מיליארד אירו) לקונצרן פיאט, כדי לבטל את החוזה המחייב אותו לרכוש את פיאט-אוטו. כך דיווחו אתמול - בשביעות רצון מובנת - קברניטי פיאט, במסיבת עיתונאים שערכו במשרדי הנהלת הקונצרן בטורינו.
אנחנו רוצים אתכם
ראשית הסיפור בשנת 2000. GM חיפשה שותפה נוספת באירופה, שיכולה להציע לה מרכיבים שונים. מנועי דיזל למשל, אך גם פלטפורמות ומערכי שירות ושיווק. פיאט, כבר אז מודעת לצרות הגדולות העומדות לנחות עליה, הפגינה עניין ועלתה מעט. אלא שהאמריקנים לא היו משוכנעים לגמרי, והחליטו בתחילת הדרך לרכוש רק חלק, 20% בלבד.
פיאט העניקה לג'נרל מוטורס טכנולוגיה איטלקית ושיתוף פעולה בפיתוח דגמים חדשים, ג'נרל מוטורס רכשה מפיאט חמישית מהאחזקה בחברה, תמורת מזומנים שאמורים היו לסייע לה להתאושש. משום מה, בצעד מוטעה ונמהר שערכו המלא התברר ל-GM לפני כשנתיים, הוכנס בחוזה הרכישה סעיף ובו מקבלת פיאט הרשאה לדרוש מהאמריקנים לרכוש את האחזקה המלאה ביצרן האיטלקי - 80% נוספים.
הנהלת פיאט במסיבת העיתונאים. מימין: ג'ון אלקין, סגן יו"ר פיאט, לוקה די מונטזמולו, יו"ר, וסרג'יו מרציונה, מנכ"ל (צילום: איי פי)
בין תאריך חתימת ההסכם וכיום, ירדה אחזקת ג'נרל בפיאט ל-10% בלבד אמנם, אך האיטלקים טענו שההסכם לרכישת יתרת המניות (90%) תקף. דיונים קדחתניים בין בכירים בשני הקונצרנים תפסו כותרות ענק בתקשורת, כאשר ב-GM מדליפים חדשות לבקרים כי ההסכם לא תקף, מכיוון שפיאט לא עמדה בתנאיו. האיטלקים מצדם המשיכו לטעון כי החוזה כשר ובר-ביצוע.
מועד פקיעת החוזה נדחה מספר פעמים, הדיונים ארכו הרבה מעבר למקובל, אך אתמול הושג סוף סוף הסכם. במקום לרכוש את פיאט-אוטו מקונצרן פיאט, בחרו אנשי ג'נרל מוטורס בדרך אותה ראו כרווחית יותר. הם ויתרו על רכישת מותג נוסף בקשיים כלכליים, שיצטרף לחטיבת רכב אירופית מפסידה (אופל וסאאב). האמריקנים העדיפו לשלם סכום כסף ראשוני גבוה יותר - ולבטל את החוזה. הסכום הזה עומד על-פי דיווח רויטרס על שני מיליארד דולר.
פיאט מרוצה, GM... פחות
מיותר לציין שבפיאט מרוצים, בג'נרל מוטורס פחות. הסכם הפשרה מכניס לכיס פיאט כסף מאד נחוץ, ומעמיד בסימן שאלה גדול את תהליך קבלת ההחלטות בקונצרן הרכב הגדול בעולם. מנכ"ל GM, ריק וואגונר, אף הודה זו הייתה שגיאה, שהדרך היחידה לצאת ממנה בכבוד כרוכה הייתה בהעברת שני מיליארד דולר מחשבון לחשבון. "היינו זקוקים לעזרה באירופה כדי להפחית עלויות, ואת זה השגנו בשיתוף פיאט. אלא שהתוצאה היא לא בדיוק מה שחזינו".
באיטליה, לעומת זאת, מרוצים הרבה יותר מסיום ההתקשרות וקבלת המענק הכלכלי מהדוד סם. "יש לנו כעת חופש מוחלט לעצב את העתיד שלנו", אמר מנכ"ל פיאט סרג'יו מרציונה, במסיבת העיתונאים אתמול. "ההסכם עומד בקו אחד עם תקוותינו הגדולות ביותר", הוסיף קוראדו פאסרה, מנכ"ל באנקה אינווסטה, אחד מנושי פיאט.
אפשר להבין אותם. גם מדינת ישראל לא הייתה מתנגדת למענק חד-פעמי של כעשרה מיליארד שקל.