האיום: יפוטרו 5,000 מורים כבר השנה
מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, הודיעה כי אם דו"ח דוברת לא ייושם השנה, יפטר משרד החינוך 5,000 מורים בחודשים הקרובים. לדבריה, הדבר מחויב המציאות, משום שהמשרד קיבל תקצוב שתלוי ביישום הדו"ח. דו"ח דוברת ממליץ על פיטורים ופרישה מרצון של 9,000 עד 14 אלף מורים
"אם לא ייושם דו"ח דוברת עד 31 במאי, יפטר משרד החינוך כבר השנה כ-5,000 אלפים מורים", כך הודיעה אמש (יום א') מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, בכנס הידברות בתל-אביב שארגנה מועצת התלמידים והנוער הארצית בנושא יישום מסקנות דו"ח דוברת. לדבריה, "במידה ודו"ח דוברת לא ייושם השנה - יחול על המשרד קיצוץ של 700 מיליון שקלים שיתבטא בפיטורים".
דו"ח דוברת ממליץ על פיטורי 9,000 עד 14 אלף מורים על-פני חמש שנים, שחלקם יעזבו בהסכמה ובתנאים של פרישה מרצון.
בתקציב 2005 הושת קיצוץ של 700 מיליון שקלים על תקציב משרד החינוך. קיצוץ זה הוקפא בתנאי שמסקנות דו"ח ועדת דוברת ייושמו בשנת הלימודים הקרובה (תשס"ו). במידה ולא ייושם הדו"ח, יחול הקיצוץ על משרד החינוך.
משרד החינוך יכול לפטר את המורים עד 31 במאי, על-פי ההסכמים הקיבוציים. בפועל, הדבר אומר שאם לא יגיעו ארגוני המורים ומשרד החינוך להסכם עד תאריך זה והרפורמה לא תתבצע, הרי ש-5,000 המורים יפוטרו. מלבד פיטורי המורים הרבים, משמעות הדבר היא קיצוץ בשעות הוראה לתלמידים. "לאותם הורים המתנגדים ליום לימודים ארוך, אומר כי באפשרות כזו הם יקבלו ההורים יום לימודים קצר עד השעה 11", הוסיפה המנכ"לית.
ארגוני המורים הגיבו: "זה לא איום מבחינתנו ולא ניתן שאף מורה יפוטר בדיוק כשם שהגנו על המורים בשנים קודמות. מדובר בניסיון הפחדה. על פי חישובים שלנו, במסגרת דו"ח דוברת יפוטרו 30 אלף מורים".
לבנת תמנה תלמיד לוועדת ההיגוי של דו"ח דוברת
שרת החינוך, לימור לבנת, הודיעה שתמנה נציג ממועצת התלמידים הארצית בוועדת ההיגוי העליונה ליישום דו"ח דוברת. הדברים נאמרו בכנס הידברות שארגנה מועצת התלמידים בבית החייל בתל-אביב.
בוועדה זו חברים המנכ"לים של כל משרדי הממשלה ואישי ציבור בכירים, הנדרשים לקבל את ההחלטות המכריעות ואשר ליישום המסקנות. לבנת התייחסה לאיום תלמידים להשבית את הלימודים מחרתיים. לדבריה, "טוב שהתלמידים עירניים. זה טבעי. אנחנו מדינה דמוקרטית, אך עם זאת, ישנם מיליון וחצי תלמידים שהגוף היציג שלהם הוא מועצת התלמידים".
סקר שערכה מועצת התלמידים הארצית, שתוצאות הביניים שלו הוצגו בפני באי כנס ההידברות מגלה שתלמידים שכבר עברו לשבוע לימודים בן חמישה ימים בלבד וליום לימודים ארוך דיווחו על "עייפות ותזונה לקוייה". בבתי הספר שבהם לא מיושם מפעל ההזנה מדווחים התלמידים על "הפקרות מוחלטת בכל הנוגע לתזונה".
את הסקר יזמה המועצה בחודש נובמבר 2004, אז פתחה בעבודות הכנה ואיתור צרכים שנעשו בשבעת מחוזותיה. על סמך המידע שהתקבל מהמחוזות, חוברו חמישה שאלונים נפרדים ששוגרו למחוז מרכז בירושלים, מחוז דרום, מחוז צפון-חיפה, למגזר הערבי ולבתי הספר שכבר עברו למתכונת של חמישה ימי לימוד.
אחד הנתונים המפתיעים שעלו מהסקר: התלמידים בארץ רוצים כיתות תגבור למתקשים שיפעלו ביום שישי, היום שבו לפי מסקנות דו"ח דוברת יש לסגור את בתי הספר.
מרבית התלמידים שענו על שאלות הסקר הביעו חשש רב לגורלן של תנועות הנוער. לטענתם, המעבר ליום לימודים ארוך מצמצם את הזמן הפנוי במהלך השבוע, ויום שישי לבדו לא יספיק לקיום פעילות רציפה של התנועות.
עוד עולה מהנתונים כי מתקני השירותים בבתי הספר הם ברמה ירודה, שלא מאפשרת קיום יום לימודים ארוך. עוד טענו כי בחלק מבתי הספר כלל אין מזגנים. יושב ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית, זיו חן, אמר כי "ניתן לראות בכל הסקרים כי בני הנוער ניזונים מאינפורמציה שגוייה בכל הנוגע למסקנות דו"ח דוברת ודרך יישומו. זאת, עקב פרסום לוקה בחסר והצגה לא עניינית של הדו"ח על-ידי המורים".
דוברת: לשלב תלמידים מצוינים בבתי הספר הרגילים
יו"ר ועדת דוברת, שלמה דוברת, התייחס במפגש שקיים עם מנהלי בתי ספר במכון הישראלי לדמוקרטיה למאבק הציבורי שמקיימים ארגוני המורים נגד יישום דו"ח דוברת: "בלי ארגוני המורים יהיה בלתי אפשרי לקיים רפורמה, אבל אם הם לא יפעלו לקבלה, הם יהיו ראשונים שיפגעו. הזדמנות כזו לרפורמה לא תחזור שוב בעשרים השנים הקרובות, והם יודעים זאת. אם הם ינצחו במאבק ולא תהיה רפורמה, הם אלה שישלמו על כך.
דוברת גם ציין כי חייבים להכפיל פי חמישה או פי שישה את התקציב למצוינות במערכת החינוך: "הפתרון למצוינות הוא הגברת התקציב באופן ניכר לעומת המצב הנוכחי. אימצנו את ההצעה להגדיל חינוך של מחונני-על, מחוננים ומצוינים, הפתרון אינו השמתם בבתי ספר מיוחדים, כי זה מחליש את שאר בתי הספר, אלא לשלבם במערכות החינוך הרגילות. אנחנו רוצים להוציא את האליטיזם והמצוינות מבתי הספר המיוחדים על מנת ליצור שוויוניות".
דוברת גם המליץ כי בשנת הלימודים הקרובה יחלו בתי ספר שכבר עברו או יעברו במהלך הקיץ שיפוצים מיוחדים לשם הסבת לכך, לחמישה ימי לימודים בשבוע, במקום שישה כיום. "לא צריך לפטר מורים לשם כך, אלא רק לצמצם את מספר המורים החדשים הנפלטים למערכת. בתוך מספר שנים, עם העזיבה הטבעית של מורים ותיקים, ניתן להגיע למספר יעיל יותר של מורים בבתי הספר".