דו"ח הבגרות של ישראל: הנוצרים מובילים
מנתוני הזכאות לבגרות עולה ש-67% מבין תלמידי י"ב הנוצרים היו זכאים ב-2003 לבגרות לעומת 56% בלבד בחינוך העברי. עוד עולה כי אחוזי הזכאות הכלליים גבוהים יותר בקרב בנות - 64.1% - לעומת 53.5% בקרב הבנים. ואילו בבתי הספר בפיקוח החרדי רק 16% מבין התלמידים הוגשו לבחינות הבגרות
67% מבין תלמידי י"ב הנוצרים זכאים לבגרות, מה שהופך אותם לקבוצת האוכלוסייה המובילה בשיעורי הזכאות לבגרות בארץ. כך עולה מנתוני הזכאות לבגרות בקרב תלמידי י"ב לשנת 2003 שמפרסמת היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפי הזמנת משרד החינוך.
אחוז הזכאות הגבוה בקרב הערבים הנוצרים מותיר הרחק מאחור את התלמידים בחינוך העברי עם 56% אחוזי זכאות לבגרות בלבד מכלל תלמידי י"ב. עם זאת, הצלחתם של הנוצרים אינה משקפת את המצב בחינוך הערבי: 48% מהתלמידים הדרוזים ו-49% מהתלמידים המוסלמים בלבד מסיימים את התיכון עם תעודת בגרות.
בסך הכל, חלה עלייה קטנה בזכאות לבגרות. ב-2002 זכו לתעודות בגרות 54,000 תלמידים - שהם 55% מכלל תלמידי כיתות י"ב בחינוך העברי והערבי - לעומת 54,400 תלמידים ב-2003 - 56% מכלל תלמידי כיתות י"ב.
הן ב-2002 והן ב-2003 ניגשו לבחינות הבגרות 81% מבין תלמידי כיתות י"ב. שני שלישים מבין הנבחנים בכל אחד ממחזורי הלימודים עמדו בבחינות וזכו בתעודת בגרות.
על פי הנתונים, בתי הספר בפיקוח החרדי נוטים שלא להגיש את תלמידיהם לבחינות הבגרות - ב-2002 רק 16% מבין התלמידים הוגשו לבחינות הבגרות. מבין אלה שנבחנו בבחינות הבגרות בכיתות י"ב רק 43% זכו בתעודה.
רובם הגדול של הזכאים – 81% (הן ב-2002 והן ב-2003) עברו את הבחינות ברמה העומדת בדרישות הסף של האוניברסיטאות והם מועמדים פוטנציאליים ללימודים גבוהים.
עוד עולה מהנתונים כי הוספת מועד ב' לבחינות הבגרות באנגלית ובמתמטיקה ב-2001, הביאה לעלייה בשיעור הזכאים לבגרות בקרב התלמידים ולצמצום הפער בין המגזרים.
הפער הכולל בין התלמידים מהחינוך הערבי ליהודי הצטמצם: בחישוב כולל של זכאות בחינוך הערבי הכולל את הנוצרים, מוסלמים ודרוזים, 51% מבין התלמידים זכו לתעודת בגרות לעומת 56% בקרב תלמידי החינוך העברי.
הוספת מועד ב' השפיעה יותר על החינוך הערבי – אחוז הזכאים במגזר זה עלה מ-42% מבין תלמידי כיתות י"ב ב-2000, ללמעלה מ-50% בשנים 2001-2003. בחינוך העברי העלייה הייתה מתונה יותר מ‑52% בשנת 2000 ל- 56% בשנים 2001-2003.
סך הכל הביאו מועדי ב' לעלייה כוללת של אחוזי הזכאות בקרב כל התלמידים בארץ מ51% בשנת 2000 לכ-55% בין השנים 2001-2003.
אז למי יש סיכוי לזכאות?
על פי הנתונים, קיים קשר בין הרמה החברתית-כלכלית של יישוב המגורים לבין סיכוייו של תלמיד י"ב לגשת לבחינות הבגרות ולעמוד בהן בהצלחה וגם לגבי עמידת התעודה בדרישות הסף האוניברסיטאיות. כך למשל, 78% מהתלמידים שהתגוררו ביישובים מהאשכולות התשיעי והעשירי, הנמצאים בראש המדד החברתי-כלכלי, היו זכאים לתעודת בגרות בשנת 2003. זאת לעומת 10% בלבד מהזכאים בקרב הישובים בתחתית הטבלה.
גם השכלת ההורים מכרעת: מנתון נוסף עולה שככל שעולים במספר שנות הלימוד של האב או האם, כך עולים סיכוייו של תלמיד בכיתה י"ב לגשת לבחינות הבגרות ולזכות בתעודה.
הבנות מובילות
מנתוני תוצאות מבחני הבגרות לשנת הלימודים תשס"ג עלה כי 79,971 תלמידים ניגשו בשנת 2003 לבחינות הבגרות, זאת מתוך 89,412 תלמידים. מתוך כל הנבחנים, היו זכאים לתעודת בגרות 52,789 תלמידים, המהווים 52.8% מכלל מסיימי כיתות י"ב. בזכאות לבגרות נרשמה עליה קטנה לעומת השנה הקודמת, שבה עמד שיעור הזכאים על 51.6%.
עוד עלה מהנתונים כי אחוזי הזכאות גבוהים יותר בקרב בנות. 64.1% מהבנות זכאיות לתעודת בגרות. זאת לעומת 53.5% מהבנים. אחוזי הזכאות הגבוהים ביותר נרשמו בחינוך הדתי, בו היו זכאים 66.4% מהתלמידים לתעודת בגרות.