"שרת החינוך, הפכת אותנו לשק האגרוף שלך"
בכירים במשרד החינוך הפיצו ברשת מכתב אנונימי חריף אותו כתבה מורה לשרה לבנת. המורה, "חודית החנית", כתבה ללבנת: "הרשי לי לגעור בילד בלי לפחד מטלפון של המפקחת, הרשי לי לדרוש ממנו לעשות שיעורים, הרשי לי לאסור שימוש בטלפונים ניידים בזמן שיעור, הרשי לי לדרוש שקט, הרשי לי לאסור עישון סמים בטיול, הרשי לי לחנך". משרד החינוך: "עצוב שעובד הוראה במערכת בוחר בהשמצות אישיות אנונימיות"
סערה במשרד החינוך: מכתב מחתרתי ומסית נגד שרת החינוך, לימור לבנת, מופץ בימים אלה ברשת על ידי פקידים בכירים ומנהלי אגפים במשרד החינוך (שמותיהם שמורים במערכת). המכתב, נכתב על ידי מורה המכנה עצמה "מורה מהשורה-חודית החנית" ומופנה ל"שרה ולשררה". במכתב, שהגיע לידי ynet, מובעת ביקורת ישירה על דו"ח דוברת ועל הפרק המתייחס ל"מעמד המורה" וכן האשמות נגד לבנת כי שיקרה למורים.
המכתב מסתיים בנימה הארסית: "כעת את רצה בכל ערוצי התקשורת עם שתי גומות של שקר החן, מאיימת בחקיקה, מכריזה מלחמה, כותבת על חודים וחניתות, ואני אתן לך עוד כמה רעיונות - עוד לא ניסית צו שמונה ואקדח בראש".
השבוע ננזפה אחת המפקחות הבכירות במשרד החינוך שהפיצה את המכתב ואף קראה לבכירים נוספים "להפיץ כמה שיותר" את לשונו. במשרד החינוך אמרו בתגובה למכתב כי "ביקורת מקצועית ועניינית היא לגיטימית, אך עצוב שעובד הוראה במערכת החינוך בוחר בהשמצות אישיות אנונימיות".
והנה לשון המכתב כפי שהופץ בין עובדי משרד החינוך:
”לשרה ולשררה מחודית החנית
את מה שגיליתם בהפתעה לאחר מבחנים בינלאומיים אמרנו לכם שנים. אנחנו המורים לא היינו צריכים את מבחני פיזה, בבל ואייפל כדי לדעת שתלמידי מדינת ישראל לא יודעים את שפתם ומורשתם ומדברים בעברית עילגת. אין צורך במבחני OECD, במבחן אלפבית פשוט ניכר שהתלמידים לא רואים בידע ובלמידה ערך כלשהו ושיש הרבה דעה ומעט מדע. אך מה הפלא, הרי כל מה שאתם רוצים הוא לא מצוינות, אלא מצליחנות, מה שהוכחתם לנו במשך שנים הוא שאסור לדרוש וכדאי לוותר כי בכל מקרה תמיד תמיד אם התלמיד לא לומד הרי שהמורה גרוע, התלמיד והוריו צודקים תמיד וכל עיתונאי זב חוטם עט על כל מקרה שבו תלמיד נדרש חס ושלום להשקיע ולהתאמץ כדי להצליח.
"את הטלת עלינו את מלוא האחריות אבל קשרת לנו את הידיים ואת הפה. במשך שנים את ואנשי משרד החינוך לדורותיהם מנסים למצוא חן בעיני התלמידים וההורים, וכך שללתם מאתנו המורים והמנהלים כל סמכות, הפכתם אותנו להפקר. שנים אין המורים מקבלים כל תמיכה וגיבוי ממך, שרת החינוך. הפכת אותנו לשק האגרוף שלך. כל פוליטיקאי וכל ספר צמרת מספרים כיצד זרקו אותם מבית הספר וראו זה פלא - לאן הגיעו ללא בית הספר, הם כוכבי הנוער.
"נדמה לי שגם את, גברת שרת החינוך, לא סיימת לימודים סדירים בבית ספר תיכון עיוני ונראה לי שעד היום את סוגרת חשבון עם המורים. בכל שנות כהונתך, האלימות כלפי המורים הולכת וגוברת, ואת מסתפקת בצקצוק לשון וגינוי מילולי חיוור. מתי לאחרונה פעלת נגד התפרעות של תלמידים? בואי צאי אתנו לטיול כיתות י"ב. בבוקר טפסי על המצדה, בערב הכיני להם אוכל, ובלילה השגיחי שלא יעשנו סמים, לא ישתו בירה, לא יזרקו נפצים, ושירי אִתַם "הבה נרגילה".
"האם שמת לב איזו תחרות יש מי יביא יותר עכברים לבית ספר?"
מתי כתבת לי מכתב בנושא התפרעויות תלמידים? האם שמת לב איזו תחרות יש בין תלמידי י"ב, מי יביא יותר עכברים לבית הספר, מי יצבע את כל הקירות בשחור, מי ישרוף את חדר המורים? האם כתבת לי משהו בנושא? משביטל מנהל בית ספר תיכון בחיפה את מסיבת הסיום של שכבת י"ב בעקבות מעשי ונדליזם קשים, ערכה עיריית חיפה את המסיבה, מדוע גם אז לא כתבת לי מכתב!? לפני שנתיים התערבו שני תלמידי י"ב ביבנה מי יעז לתת למורה שלהם אגרוף. אחד העז ופצע אותה קשה וכל העיר התגייסה להגן עליו כי המסכן לא יוכל להיות בקורס טיס והוא בכלל ילד טוב. למה לא כתבת לי מכתב אז?
"מעולם לא שמעתי אותך אומרת משהו אמיתי וכן על המורים. יש לנו הטייסים הטובים ביותר, הרופאים הטובים ביותר ועוד. כיצד - בגלל ההורים, בגלל תנועת הנוער, בגלל החברה, בגלל הצבא, בגלל, בגלל ובגלל - ובכן, שרת החינוך, גם בגללנו המורים. אבל משפט כזה אף פעם לא שמעתי ממך. אולי תכתבי לי מכתב בעניין הזה? ופתאום אני, המורה, כל כך חשובה, ואני חוד החנית, ואת רוצה להשקיע בי? אני לא רוצה להיות חוד ולא חנית. ראשית, מאוד כואב להיות שפיץ, ושנית, באמת במשך שנים אני חנית שאת זורקת אותה לכל עבר, וכאשר את לא קולעת למטרה, את מספרת לי שהחנית עקומה?!
"איזה צביעות והתחסדות. את באמת חושבת שעבור 5,000 שקל ברוטו לחודש יבואו אנשים טובים למערכת החינוך ? שאלי את הצעירים מה הם חושבים על גובה שכר כזה. בכמה לילות עבודה בקייטרינג כלשהו ירוויחו את אותו סכום. האם שמעת כמה סטודנטים נרשמו לשנת הלימודים הבאה בכל המכללות להוראה בכל הארץ ? 100 !!!!!!!!!! ומה הפלא - מי רוצה להצטרף למערכת החינוך, שהעובדים בה מושמצים חדשות לבקרים, אינם מוערכים, אשמים בכל תחלואי החברה הישראלית, כל דבר טוב שעשו מעולם לא נודע והעובדים בה מתביישים במקצועם.
"אנשים צעירים, עליכם לדעת שמבטיחים לכם לקבל בסוף החודש 5,000 ש"ח ברוטו, כ-4,000 ש"ח נטו, ולאחר שתיתנו במשך שנים את הנשמה, ותשתלמו בנושא כמו ליקויי למידה, קשיי למידה, התאמות למידה, פצעי בגרות, קשיי התבגרות, אלכוהול ונרגילות, סמים רכים וסמים קשים, הערכה מעצבת, הערכה אלטרנטיבית, הערכה חלופית, גישור קישור, פישור ועוד, יודיעו לכם בבוקר שהכל לא שווה ובחקיקה, הכל בחקיקה, כל גמולי ההשתלמות לא יהיו שווים כלום, ולאחר שתחסכו לפנסיה במשך שנים, הממשלה תחליט בוקר אחד בחקיקה, הכול בחקיקה, לקחת את הכסף כך שבערוב הימים לא תוכלו להתקיים.
"הרשי לי לגעור בילד, בלי לפחד מטלפון של המפקחת"
"גברת שרת החינוך, מהיכן את שואבת את היכולת לשקר במצח נחושה על בניית מעמדו של המורה. גברת שרת החינוך, את דואגת כל כך לתופעה של נשירת תלמידים במערכת. פקחי את העיניים ותראי את תופעת נשירת המורים מבית הספר. המורים הטובים בורחים וחדשים טובים לא באים.
"אם אני כה חשובה, כבדי אותי ברפורמה של כבודי, עמדי לצדי והכירי בתרומתי. כאשר ירביצו לי - אז כתבי לי מכתב, כאשר תלמידים פוגעים בי תסגרי את, כן את!! את בית הספר ותכתבי מכתב לכל אחד מהתלמידים וההורים שסגרת את בית הספר. במקום לעסוק בנושא של רצפים, שקיפות, מבנים, יעדים, בחינות השוואה ועוד.
"הרשי לי לגעור בילד בלי לפחד מטלפון של המפקחת, הרשי לי לדרוש ממנו לעשות שיעורים 'רחמנא ליצלן', הרשי לי לאסור שימוש בטלפונים ניידים בזמן שיעור, הרשי לי לדרוש שקט, הרשי לי לאסור עישון סמים בטיול, הרשי לי לחנך. כעת את רצה בכל ערוצי התקשורת עם שתי גומות של שקר החן, מאיימת בחקיקה, מכריזה מלחמה, כותבת על חודים וחניתות, ואני אתן לך עוד כמה רעיונות - עוד לא ניסית צו שמונה ואקדח בראש.
בלי כבוד
"חודית החנית"