שתף קטע נבחר

  • חדשות וכתבות
 

i-mode: סוד הקסם המזרחי

שירותי הדור השלישי אליהם אנו נחשפים היום נחשבים כמעט למיושנים ביפן, המקדימה את שאר העולם בכמה שנים טובות בתחום הסלולרי והשירותים המתקדמים הניידים. מה אנחנו מפסידים ולמה אפשר לצפות?

כשאנו מזכירים את המונח טלפון נייד או סלולרי, הקונוטציה הראשונה העולה לנו בראש היא של שירותים קוליים (שיחות טלפון). כיום כבר רובנו מכירים את שירותי הנתונים הבסיסיים (שליחת SMS, GPRS) וממש לאחרונה אנו נחשפים לשירותי הדור השלישי המבטיחים.

 

אלא שבדומה לשאר התחומים הטכנולוגיים המתקדמים, השירותים אליהם אנו נחשפים היום, נחשבים כמעט למיושנים ביפן, המקדימה את שאר העולם בכמה שנים טובות בתחום הסלולרי והשירותים המתקדמים הניידים - הם מקדימים את שאר העולם בכמה שנים טובות.

 

כשהסיסמה "יוצרים תרבות תקשורתית חדשה" טבועה

בתוכה, מובילה NTT DoCoMo את השוק היפני, לא רק בתחום השירותים הקוליים, אלא בעיקר בתחום שירותי המולטימדיה. השוק הסלולרי היפני צמח מהר יותר מכל שוק אחר בעולם. נכון לאוקטובר 2004, יש ביפן כ-84 מיליון מנויי סלולר, יותר מחצי מכמות האוכלוסייה.

 

עם תחילת המעבר לשירותים סלולריים דיגיטליים, בתחילת שנות ה-90, הייתה NTT לחלוצה בתחום השירותים הלא קוליים באמצעות DoPa – הרשת היפנית הראשונה שמפעילה מיתוג מנות. בהתבסס על ההצלחה של DoPa, פיתחה NTT את שירות ה-i-mode והשיקה אותו בשנת 1999. כיום מונה השירות למעלה מ-42 מיליון משתמשים.

 

על פי תפישת עולמה של NTT, שירותי המולטימדיה הסבו את תחום התקשורת הניידת מתקשורת של אדם לאדם, לתקשורת של אדם למכונה. מכאן, מנסה NTT להפוך למציאות את מה שאנו רואים בסרטים כבר שנים רבות – מכונות המדברות עם מכונות.

 

המערב מפגר אחרי יפן

 

הרי לכם דוגמה הממחישה עד כמה השוק המערבי מפגר אחרי מקבילו היפני: בעוד מכשירים ניידים עם צגי צבע פוקדים את שווקינו (במחירים סבירים) כשנה, הרי שביפן החלו להופיע צגי הצבע הראשונים (סדרה 502i) כבר בדצמבר 1999.

 

בזמן שאצלנו נחשבת (עדיין) הורדת רינגטונים (ringing melodies) לשירות מתקדם המקנה לטלפון הנייד צביון יותר אישי, הרי שביפן התאפשרה הורדת צלילים כבר לפני כשש שנים.

 

בינואר 2001 הציגה NTT שירות חדש שענה לשם i-appli. השירות

איפשר למנויים להוריד אפליקציות ומשחקי ג'אווה למכשיר הנייד ולשחק בהם בצורה לא מקוונת (offline).

 

היישומים גם אפשרו למשתמשים לקבל עדכוני מניות או מזג אוויר בזמנים מוגדרים מראש (pre-defined settings). המכשירים אף תמכו ב-SSL, תקן שאיפשר ביצוע פעולות מאובטחות בכספים. כיאה לשירות חדש - הציגה NTT גם סדרה חדשה של מכשירים - סדרה 503i, המסוגלת להריץ את יישומי הג'אווה.

 

המעבר לדור השלישי

 

באוקטובר 2001, בעוד ענקיות טלקום בכל העולם משקיעות מילארדי דולרים ברכישת רוחבי פס לשירות עתידי, השיקה NTT את שירותי הדור השלישי – FOMA המבוססים

על טכנולוגיית ה-W-CDMA (ראו מסגרת).

 

עם כניסתה של טכנולוגיית ה-FOMA, קיבל שירות ה-i-mode חיזוק משמעותי בזכות השיפור העצום במהירות. ברשת FOMA ניתן להוריד נתונים בקצב של עד 384kbps ולהעביר דואר אלקטרוני במהירות עצומה. המכשירים החדשים אף תומכים ביישומים בנפח של עד 200KB (בהשוואה ל-30K במכשירים הישנים).

 

ברשת ה-FOMA, ניתן לבצע שיחות טלפון והעברת נתונים בו זמנית (דבר שאינו אפשרי ברשת דור 2). כך למשל, ניתן לשוחח עם החברים ובאותה העת לאתר את בית הקולנוע הקרוב ולרכוש כרטיסים לסרט, או להזמין מסעדה.

 

קליפים במהירות גבוהה

 

נוסף על כך, ניתן לבצע שיחות וידאו בין מנויים ולהעביר קליפים במהירות גבוהה. ניתן לשלוח וידאו עם קול בגדלים מקסימליים של עד 300K ובאורך של עד 30 שניות. באוקטובר 2002 הושק שירות ה-V-Live, המאפשר העברת שטף וידאו. שירות זה נודע כיעיל במיוחד למפרסמים, אנשי יחסי ציבור ולשליטה מרחוק.

 

במקביל, פיתחה NTT מכשירים עם מצלמה דיגיטלית (סדרה 251i, יוני 2002) שייועדו לשירות i-shot. באמצעות השירות הזה, יכל המנוי לצלם תמונה ולשלוח אותה בקובץ מצורף לדואר אלקטרוני. תמונות יכלו להישלח הן למכשירים אחרים והן למחשבים אישיים, תוך כדי התאמת פורמט התמונה למכשיר היעד.

 

בהמשך כבר הוצגה סדרה 505i המתקדמת המצויידת במסכים בעלי רזולוציה גבוהה, מצלמה דיגיטלית מובנית, מבוא אינפרא-אדום והיא תואמת ליישומי ג'אווה ו-Macromedia Flash. למכשירים בסדרה זו ניתן להזין כרטיס זיכרון חיצוני מסוג Mini SD או Memory Stick Duo.

 

ממאי 2003, מכשירי דור שני ושלישי התומכים ב-SSL, מאפשרים למנוייהם לבצע עסקאות באמצעות המכשיר שברשותם ולשלם באמצעות כרטיס אשראי (DoCommerce). לא נלאה אתכם בסדרות ומספרים נוספים. ניתן רק לומר – שהפיתוח הזה נמשך עד היום (סדרות 900 ו-901) ולמעשה – אינו סופי.

 

שוק הסלולר היפני בגר

 

זו כבר עובדה ברורה - שוק הסלולר היפני נמצא בשלב של בגרות טכנולוגית. המשתמשים הצמאים לטכנולוגיות ולשירותים מגדילים את השוק באופן הדרגתי וקבוע, ובתגובה, ממשיכה NTT בפיתוח שירותים חדשים ובשכלול שירותים קיימים.

 

NTT עמלה כעת על שדרוגו של התקן אותו יצרה בעצמה, ה-WCDMA, לתקן מהיר עוד יותר, הקרוי – HSDPA (קיצור של High Speed Downlink Packet Access), תקן שאמור

 ללוות את הדור הרביעי (4G). שירותים מתקדמים עוד יותר יאפשרו לשלוט מרחוק ובחוכמה על מוצרי חשמל ביתיים, לספק מידע תוך כדי תנועה, ולשכלל שירותים מסחריים אלקטרוניים. בעתיד, כל מוצר נייד יהיה בעל יכולות תקשורתיות כאלו או אחרות. והעתיד הזה כבר כאן.

  

המספרים מדברים בעד עצמם

 

לשירות ה-i-appli היו רשומים 24.3 מיליון משתמשים במאי אשתקד (כולם בעלי טלפון תומך), ובאוקטובר כבר האמיר המספר הזה ל-27.1 מיליון משתמשים. לשירות ה- i-mode, רשומים למעלה מ- 42 מיליון משתמשים (נכון לנובמבר 2004).

 

NTT עושה מאמצים גדולים לקדם ולהפיץ את טכנולוגיות האינטרנט הסלולרי שלה, ה-i-mode, בקרב ספקי סלולר מובילים בעולם. השירות כבר מופעל במדינות שונות באירופה (גרמניה, הולנד, בלגיה, צרפת, ספרד, איטליה, יוון, אוסטרליה, טאיוואן). בתחילת נובמבר 2004 חתמה החברה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת סלקום, במתן שירותי i-mode ללקוחות סלקום.

  

מה מציע שירות ה-i-mode?

 

i-mode הוא פלטפורמה לאספקת אינטרנט סלולרי למכשירים ניידים. יתרונו הגדול של השירות מבוסס על טכנולוגיה להעברת חבילות המאפשר קישוריות רציפה. המשמעות העיקרית היא שלא נדרש לבצע תהליך התחברות לאינטרנט בכל פעם שמעוניים לקבל מידע.

 

השירות הושק ב-1999 וכיום קיימים למעלה מ-85,000 אתרי תוכן העושים שימוש בפלטפורמה. ה-i-menu הוא שער הגישה לאינטרנט הסלולרי. בפורטל רשומים למעלה מ-4400 אתרי תוכן "המוסמכים" על ידי NTT. הקלקה אחת ב-i-menu מאפשרת לקרוא את החדשות המקומיות והבינ"ל מאתרי תוכן דוגמת CNN, לעיין במדדים ובמניות בשווקים השונים, לבדוק את חשבון הבנק, לבצע הזמנות לנופש, לאתר מסעדות באיזורים שונים ועוד.

 

התכנים בנויים כך שכתובת דואל היא לינק לעריכת דואל חדש,

כתובת אתר אחר היא לינק אשר הקלקה עליו מובילה אליו באופן ישיר, וכל הקלקה על מספר טלפון, תחייג את המספר. ה-i-mode תומך בשירותים מבוססי JAVA, הפופולריים במיוחד במכשירים ניידים בזכות היכולות הגרפיות והאפליקטיביות הרחבות, בשילוב נפח זעיר.

 

יישומים

 

תתפלאו או לא, הדואר האלקטרוני הוא אחד השירותים המוצלחים ביותר ב-i-mode. הסיבה העיקרית היא פשטות השימוש. בלחיצת כפתור אחת ניתן לשלוח דואר. קבלת דואר היא רציפה ולא נדרש חיוג לאינטרנט. עלות השימוש - נמוכה במיוחד.

 

טכנולוגיה

 

יצירת התכנים ל-i-mode פשוטה ומבוססת על iHTML – וריאציה של HTML.

 

IHTML מאפשר להמיר אתרי HTML רגילים לכאלה המותאמים לשירות בקלות ובמהירות. נוסף על כך, ניתן למקם שרתי תוכן המבצעים את ההמרה באופן אוטומטי. הפשטות הזו היא שאיפשרה את הצמיחה המטאורית במספר האתרים התומכים בשירות.

 

מאחר ולא נדרש ערוץ רדיו נפרד כדי לגשת לרשת, לא נדרש חיוג "מייגע" בכל פעם בו מעוניינים לגשת לתכנים. השיטה הזו מאפשרת חיוב לפי כמות התוכן הנצרכת ולא לפי "זמן אוויר" –

מה שמוזיל את השירות והופך אותו לנוח לכל כיס.

מהלך נוסף שתרם להצלחת השירות הוא מדיניות הטכנולוגיה הפתוחה אותה אימצה NTT, כדי לאפשר לכמה שיותר מפתחים לחבור לשירות ולפתח עבורו אפליקציות ותכנים.

 

האסטרטגיה

 

ההצלחה המסחררת של i-mode ביפן מסתמכת על גורמים רבים: פשטות השימוש, הממשק הנוח והידידותי, הקישוריות הרצופה לאינטרנט והיכולת הפשוטה, הקלה והמהירה להתאים אתרי תוכן לשירות. כך למשל, אתרי התוכן תומכים לא רק ב-HTML, אלא גם ב- GIF, JAVA, MIDI, Macromedia Flash ו-HTTP.

 

כל התכנים המוזנים ב-i-menu נבדקים ומאושרים על ידי NTT כך שיהיו מקיפים ומושכים. ספקי תוכן עצמאיים מזינים בקביעות את הרשת בעוד ועוד אתרי תוכן – ובכך מביאים לעלייה בשימוש ובאטרקטיביות שבו.

 

תמחור וגביה

 

אבל, במזרח כמו במערב - נוח, פשוט, מהיר ואמין ככל שיהיה, השורה התחתונה היא – כמה זה עולה?

 

התשלום החודשי הקבוע נמוך מאוד (כשלושה דולר) ומורכב מעלות העברת נתונים (כמחצית הסכום), עלות התכנים ועלות השירות עצמו. בנוסף, מחוייבים המנויים על כמות המידע

המועברת (ולא על זמן האוויר הנצרך). 128 בתים עולים כ-3 עשיריות הסנט (0.003 דולר) בעוד העברת דואר אלקטרוני עולה כ-9 עשיריות הסנט ל-40 תווים. הורדת תמונות סטילס עולה כ-6.5 סנט. בדיקת מניות עולה כ-24 סנט והעברת כספים עולה כחצי דולר. נוסף על כך, ישנו חיוב עבור קבלת מידע ורישום לאתרי תוכן במחירים הנעים בין דולר ל-3 דולר לאתר.

 

כדי לגרום לספקי התוכן ליצר עוד ועוד תכנים, הותירה NTT את ענייני החיוב והגביה לעצמה. כך מקבלים המנויים חשבונית אחת מרוכזת עבור כלל הפעילויות שלהם ברשת. ספקי התוכן מקבלים את תמורתם מ-NTT .NTT מצידה, גובה עמלה של מספר אחוזים בגין שיתוף הפעולה.

 

הטכנולוגיה מתקדמת במהירות מסחררת. זוהי רק ההיסטוריה. העתיד עוד לפנינו. לנו לא נותר אלא לקוות ולאחל, שהקידמה תדבק גם בנו – ורצוי שעה אחת קודם.

  

באמצע נובמבר 2004, השיקה NTT את מכשיר ה-N900i. המכשיר תוכנן מראש כדי לתמוך ברשתות דור שלישי וברשתות LAN אלחוטיות (802.11b) כדי לשמש כטלפון VoIP ברשת הארגונית. ניתן לקבל במכשיר שיחות הן מהרשת הסלולרית והן מהרשת המקומית בו זמנית. תכונות כמו החזק שיחה או העברת שיחה זמינות גם בשימוש במכשיר ב-LAN וכן תומך המכשיר בהעברת הודעות מיידיות בשתי הרשתות. המכשיר, השוקל 120 גרם, מצוייד בצג 2.2 אינץ' ברזולוציה גבוהה (320 על 240) ו-65,536 צבעים ומצלמת מגה-פיקסל עם כרטיס זיכרון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סיון פרג'
מכשיר i-mode. מה סוד הקסם?
צילום: סיון פרג'
מומלצים