חדש: תוכנית ליבה לכל גני הילדים במדינה
במשרד החינוך שוקדים על תוכנית חינוכית אחידה לפיה ילמדו ילדי הגנים בגילאי שלוש עד שש שפה וכישורים לשוניים, מתמטיקה ומדעים, אומנויות וכישורי חיים. כל הגננות יהיו מחוייבות ליישם את התוכנית ולדווח על התקדמותם של הילדים. בקרוב: מו"מ עם החרדים על יישום התוכנית
מהפיכה גם בגני הילדים: החל משנת הלימודים הבאה (תשס"ו), גני הילדים עומדים להשתנות ולהפוך לבתי ספר קטנים, כך נודע בצהריים (יום ב') ל-ynet.
מזה כמה חודשים שוקדים במשרד החינוך על גיבוש תוכנית ליבה לגני הילדים, כהכנה ללימודים בכיתות א'. על פי התוכנית, חובה יהיה ללמד ארבעה מקצועות מרכזיים: שפה וכישורים לשוניים, מתמטיקה ומדעים, אומנויות וכישורי חיים. בימים אלה נמצאת התוכנית בשלבי אישור אחרונים אצל מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש.
תוכנית הליבה תחול על 8,600 גני הילדים הנתונים בפיקוח משרד החינוך, בהם לומדים ילדים מגילאי שלוש ומעלה. התוכנית תופעל בהדרגה, ועל פי ההערכות תיושם בשנתיים הראשונות ב-80 אחוז מגני הילדים. התוכנית לא תיושם כעת בגני הילדים בחינוך המוכר שאינו רשמי (גני הילדים החרדים) - כשם שהתוכנית לא חלה גם בבתי הספר היסודיים. במשרד החינוך מסבירים שיצטרכו להיכנס עם החרדים למשא ומתן כדי לראות כיצד הם מיישמים את התוכנית בגנים העצמאיים.
דו"ח על כל ילד
על התוכנית שקדו במשך כשנתיים אנשי חינוך ואקדמיה ופסיכולוגים התפתחותיים. התוכנית תחייב את כל הגננות לבנות תוכנית מתואמת מבחינת התפתחות וסביבה לימודית, שמבוססת על תצפית בילדים. הגננות יוכשרו לעמוד ביעדים ויגישו דו"ח מצב התפתחותי בהתאם לסטנדרטים של תוכנית הליבה על כל ילד לפני כניסתו לכיתה א'.
השאיפה של משרד החינוך לשנה הבאה היא, שלפחות שליש מהילדים בקבוצת גן החובה יעמדו בכל הפרמטרים של התוכנית.
יישום תוכנית הליבה המחייבת בגני הילדים הוא חלק מיישום המלצות דו"ח ועדת דוברת לרפורמה במערכת החינוך. הרפורמה עוסקת בחיזוק שלבי הגן כחלק החשוב ביותר מהרצף החינוכי. שמוליק הר-נוי, העומד בראש מטה יישום דו"ח דוברת, מספר: "הרעיון הוא שלתלמיד בקדם-יסודי יהיו את הכלים כדי להתמודד עם בית הספר, ומוכנות למערכת החינוך בשלביה היותר מאוחרים. זה חלק מרוח דו"ח דוברת ותהליכי היישום".
כיצד תיראה מערכת השעות של ילדי הגן?
בתחום השפה והכישורים הלשוניים ילמדו ילדי הגן ראשית קריאה וראשית כתיבה. במתמטיקה ומדעים ילמדו הילדים לספור באמצעות חפצים בגן ושירים. השיר "10 אצבעות לי יש" מדגים את השיטה.
באומנויות ילמדו הילדים תנועה, שירה, יצירתיות ומוזיקה כבסיס להסתכלות העולם. בכישורי החיים ייערכו שיעורי חינוך גופני, יציבה ותנועה, בריאות ובטיחות וזהירות בדרכים.
"יש כאן מסר חברתי שיוויוני מאד". הסבירה ד"ר אילנה זיילר, מנהלת האגף לחינוך קדם יסודי. "אנחנו מגדירים בתוכנית הליבה מה כל ילד צריך ללמוד, ומה עליו להיות מסוגל לעשות בהתאם לגילו ולקראת מעבר ומוכנות לבית הספר", הוסיפה.
"הרעיון הוא ליצור מצבי למידה טבעיים וללכת עם הסקרנות הטבעית של הילדים בסיטואציות שרבות מהן מוגדרות כמשחק. למשל כשחפץ נופל, או כשתולים קישוטים בגן, אפשר להסביר מדוע הם נדבקים ולא נופלים".
חידוש נוסף שייכנס החל מהשנה הבאה לגנים, הוא דיווח להורים לפני כניסתם לגן על תוכנית הלימודים המתוכננת בו בשלוש השנים
הקרובות.
לדברי זיילר, "עד היום לא הייתה תוכנית עבודה מובנית על פי פרמטרים. אנחנו רוצים שתהיה אג'נדה ברורה של גננת, לפיה עליה לשתף את ההורים". זיילר גם התייחסה לביקורת שמתחו הורים, לפיה התוכנית עלולה לפגוע ברוח הגן: "ישנם הורים שרוצים שהילד ישחק בגן ושהם ידאגו לחוגים ולכל השאר. אבל לא כל ההורים הם בעלי אמצעים ויכולים להרשות זאת לעצמם. להורים לא תהיה אופציה להתנגד, הם צריכים לסמוך עלינו שמערכת החינוך דואגת לילדים".