על שני נהרות: הקמת תחנת הכוח בנהריים
מסע בזמן אל עברה של ארץ ישראל והפעם בעזרת האוסף של אפרים (פימה) לזרוביץ ז"ל, ממקימי קיבוץ אפיקים. אלבומי התצלומים שנמצאים אצל בנותיו, רוני ועזה, ונסרקו במעבדת "ביתמונה", מספרים את סיפור ראשית ההתיישבות הקיבוצית בעמק הירדן
אפרים (פימה) לזרוביץ היה מחברי גרעין השומר הצעיר אשר הקים את קיבוץ אפיקים, מדרום לכנרת. בתמונה: אפרים, (פימה) ואשתו שורה.
בשנות העשרים, עת הוקמו הישובים הראשונים בעמק הירדן, שררה מצוקת עבודה בארץ. פנחס רוטנברג קיבל באותן שנים משלטונות המנדט הבריטי זיכיון להקמת תחנת חשמל ראשונה מסוגה בארץ ישראל, במפגש הנהרות ירדן וירמוך.
לצורך הקמת מפעל החשמל הגדול נדרש כוח עבודה רב. פימה לזרוביץ וחבריו מגרעיני ההתיישבות בעמק הירדן, נרתמו למשימה. כיוון שבתעודותיו של לזרוביץ נרשם "מומחה בהפעלת מחפרים", מינה אותו פנחס רוטנברג למפעיל בכיר של ציוד החפירה. בתמונה: מחפר מסוג Ruston שיובא במיוחד לצורך הקמת המפעל ההידרואלקטרי בנהריים.
בשנת 1927 הוחל בהקמת מפעל החשמל. ראשית העבודה היתה העמקת ערוץ הירדן, החל ממוצאו בחלקה הדרום-מערבי של ימת הכנרת, ליד קבוצת כנרת. בתמונה: המחפר שגויַּר לשורות החחא"י (חברת החשמל לארץ ישראל) מסייע בהעמקת ערוץ הנהר.
קרון המחפר אשר הכיל את המנוע, תופי הכבלים ומערכות העברת הכוח היה כגודלו של בית, וכף המחפר כגודל אדם.
פלאי ההידראוליקה של היום היו זרים למחפרים של שנות העשרים, שהסתפקו בכבלי פלדה והרבה כוח. מפעיל המחפר היה מושך בידיות גדולות לצורך הפעלת המכונה.
וכדי לחפור באזורים קשים במיוחד הורכב על המחפר ציוד חציבה נוסף.
את כמויות העפר שנגרפו היו מפנים בעזרת רכבת מונעת קטר אשר יובאה גם היא במיוחד. בתצלום: המחפר שימש כמנוף לפריקת הקטר, הקרונות ומסילת הברזל. בשנת 1994, אחרי מבצע שיחזור, הצליחה המועצה לשימור אתרים לחלץ משטח המפעל הישן שלד של אחד הקטרים שעסקו בהובלת העפר, לשקמו ולהחזיר לו את קסם נעוריו. כיום ניתן לנסוע ולצפות בפעילות הקטר המשוחזר באתר גשר הישנה.
הטיולים הקודמים: