בדיקה: בכמה התייקרו שיחות הסלולר
בעקבות התייקרות מחירי השיחות הסלולריות ב-1 במארס, השווינו את החשבון החודשי של שלושה טיפוסי משתמשים בעלי פרופיל צריכה שונה, לפני ואחרי ההתייקרות, בשלוש הרשתות; הממצאים, שהתקבלו בסיוע חברת חצי חשבון: ההתייקרות החדה ביותר נרשמה בפלאפון, בעיקר לסטודנטים; ההתייקרות המתונה ביותר נרשמה ברשת פרטנר, בעיקר לצרכנים קלים במסלול משפחה; המספרים לפניכם
מי שהתקשר ביום שלישי שעבר למספר הטלפון של דוברת המועצה הישראלית לצרכנות, וגם לטלפונים רבים נוספים, שמע הודעה מוקלטת: בגלל הזדהות עם חרם צרכני הסלולר, אני לא מדברת היום בטלפון הסלולרי. ההודעה הפנתה את המתקשרים למספרי טלפונים נייחים אלטרנטיביים. אין ספק שהיוזמה לחרם הסלולרי זכתה לאהדה ציבורית מעבר למצוי בהצעות לחרמות צרכניים, אם כי הוויכוח על מידת הצלחתו של החרם נותר פתוח.
יריב נחשון, היזם, טוען כצפוי להצלחה, ומסתמך על סקרים שהופיעו בעיתונות ומצאו נתוני השתתפות של 30% או 27% מהצרכנים. "זוהי תוצאה מדהימה", הוא אומר בסיפוק. "אני חושב שזהו החרם הכי גדול של צרכנים שהוכרז בישראל". בחברות הסלולר מעדיפים להתעלם רשמית ומסרבים להתייחס. שלא לציטוט מדברים שם על ירידות של שברי אחוזים בהיקף השיחות.
קשה לדעת אם החרם הזה ייצור תקדים בישראל, שבה עד היום המגזר החרדי הוא היחיד שמצליח להרים חרמות צרכניים אפקטיביים, אבל אין ספק שלצרכנים יש סיבה להתרגז על החברות הסלולריות. החל מ-1 במארס אנחנו משלמים יותר תמורת התענוג לדבר ולהתכתב בסלולר. צרכנים קטנים יחסית נענשים יותר בהשוואה לצרכנים הכבדים.
כדי לבדוק את השינוי שחל בעלות השימוש אחרי 1 במארס הרכיבו לבקשתנו בחברת חצי חשבון שלושה פרופילים של צרכני סלולר טיפוסיים מהמגזר הפרטי, וכל אחד מהם נבדק בכל אחת משלוש רשתות הסלולר, לפני 1 במארס ואחריו. המסלולים שנבחרו לצורך ההשוואה הם שני מסלולים פופולריים: מסלול סטודנט ומסלול משפחה. באחרון נבחרו שני סוגים של צרכנים - כבד, שמשוחח 800 דקות בחודש, וקל, המדבר 300 דקות בחודש. הסטודנט מדבר 1,000 שיחות בחודש ומרבה כמובן להשתמש באס-אם-אס. הפרופילים שנבנו מייצגים את פרופילי הצריכה המובילים בין אלפי החשבונות שבוחנים בחברת חצי חשבון מדי חודש.
התוצאות: בפרטנר משלמים שלושת הצרכנים שנבדקו בין 6.1% ל-9.3% יותר החל מ-1 במארס. הפער המשמעותי ביותר נרשם בחשבון של צרכן פרטנר קל, במסלול משפחה. בסלקום משלמים הצרכנים שנבדקו בין 6.5% ל-12% יותר, ושוב, הפער המשמעותי ביותר נרשם בחשבונו של צרכן קל במסלול משפחה. ואילו בפלאפון התוספת לחשבון נעה בין 6.4% ל-23.7%. העלייה החדה ביותר נרשמה בפרופיל הסטודנט (ברשת אסקייפ).
טבלאות השוואה:
"פלאפון בולטת בעליית מחירים בלתי אחידה", אומר יורם כסליו, מנכ"ל חצי חשבון, המחירים עלו בשיעורים שונים בהתאם לסוג הלקוח. ככל שהלקוח טוב יותר ומדבר עוד ועוד, המחיר עבורו עלה פחות.
יצוין שכל המסלולים שנבחרו הם מסלולים שהיו פתוחים לפני ואחרי 1 במארס. חברות הסלולר פתחו אמנם מסלולים חדשים אחרי 1 במארס, אבל אינן משקיעות מאמץ יתר לשכנע את הצרכנים לעבור למסלולים משתלמים יותר. לכן חשוב לבחון מחדש את הרגלי השימוש שלכם ואת המסלול שבו אתם נמצאים. חשוב לדעת שיש אופציות טובות יותר. פנו מיוזמתכם לחברות הסלולר, בררו והשוו, כדי לקבל את החלטת המסלול והצריכה הטובה ביותר עבורכם, מייעץ כסליו.
יריב נחשון, מארגן חרם הצרכנים, ממליץ גם הוא לצרכנים לבדוק מחדש. למשל, הוא מציע ללקוחות עיסקיים לבחון מחדש את נושא הממירים: לקוחות עיסקיים גדולים מחזיקים במרכזיות ממירים, שהופכות את החיוג לסלולר לחיוג פנימי בתוך הרשת. בעבר הוזיל השימוש בממירים את עלויות השיחות. עם הורדת מחיר הקישוריות והתייקרות זמני האוויר, כדאיות הממירים מוטלת בספק.
כדאי לדעת: שימוש באס-אם-אס עלול להקפיץ, בחלק מהטלפונים, את החשבון הרבה יותר מכפי שאתם חושבים. נחשון מסביר: מכשירי הטלפון מכילים מספר מסוים של תווים. בחלקם ניתן לכתוב הודעות ארוכות יותר. החברה 'מאפשרת' ללקוח לכתוב הודעת טקסט ארוכה כדי שלא יצטרך להתאמץ לשלוח מספר הודעות קצרות, אבל המכשיר מחלק אוטומטית את ההודעה למספר קטעים ושולח אותה בחלקים, ככמה הודעות נפרדות, והחיוב בהתאם. סימן ההיכר הוא שאתם רואים על המסך את הסימון: שליחה 3/4 ,2/4 ,1/4 וכו'. התהליך הזה יכול להכאיב במיוחד לכיס כאשר ההודעות נשלחות מחו"ל.
עוד תופעה מעניינת, שעליה עומד ירון כסליו, מנכ"ל חצי חשבון: דמי שימוש קבועים, ללא קשר לרמת הצריכה, היו נדירים מאוד במגזר הפרטי לפני 1 במארס. במסלולים החדשים שנפתחו מאז ניכרת תפנית והחברות מוסיפות דמי שימוש ביותר ויותר מסלולים. אמנם מדובר בדמי שימוש בשיעורים נמוכים יחסית, אבל עדיין, יותר כסף יוצא מכיס הצרכנים אל חברות הסלולר.
על-פי בדיקת חצי חשבון, נעים דמי השימוש במסלולים החדשים מ-4.90 ועד 49 שקלים (!) לחודש. מסלול משתלם אחיד חדש של פלאפון, למשל, מאפשר תעריף אטרקטיבי של 49 אגורות בשיחות לכל הרשתות, אבל גובה בתמורה דמי שימוש גבוהים יחסית, שחשוב לשקלל אותם מול רמת השימוש בסלולר.
להלן הערות לפרופילים שנבחרו:
מסלול סטודנט
סלקום
לדברי ירון כסליו, היות שמדובר במסלול פיקס, שמשמעותו כי התעריף אחיד בשיחות לכל הרשתות, העלייה במחירים קטנה יחסית. דמי השימוש הם בגין הטבת שלושה יעדים נבחרים. הטבה זו השתנתה ב-1 במארס. עד אז מי שהתחבר למסלול שלושה יעדים נבחרים תמורת דמי מנוי של 20 שקלים בחודש - קיבל 50% הנחה בתעריף עד גג של 1,000 דקות בחודש לאותם יעדים. ב-1 במארס אמנם הוזלו דמי השימוש החודשיים במסלול זה ל-12.90 שקלים, אבל מספר דקות השיחה המקסימלי שעליו ניתנת ההטבה הופחת ל-150 דקות לחודש.
שימו לב למה שקרה למשלוח אס-אם-אס: בתוך רשת סלקום הוא הפך פחות משתלם באופן משמעותי. עבור אותן 150 הודעות משלם המנוי ב-31% (!) יותר. לעומת זאת, מחיר משלוח אס-אם-אס לרשתות אחרות ירד ב-26%. ירידות דומות ואף גדולות יותר נרשמו גם ברשתות האחרות ובמסלולים האחרים.
"אחרי הורדת מרכיב הקישורית באס-אם-אס", מסביר ירון כסליו, שונה תמחירו ובמרבית המסלולים הועלה מחיר האס-אם-אס ל-42 אגורות, מה שמייקר את התענוג למי שמרבה לשלוח אס-אם-אס בתוך רשת סלקום. לעומת זאת, מחיר אס-אם-אס מחוץ לרשת הוזל ל-48 אגורות במקום 65 אגורות.
המבנה החישובי של המסלול: זמן אוויר בתוך הרשת לפני 1 במארס היה 60 אגורות לדקה. אחרי 1 במארס - 2.56 אגורות לדקה. עלות אס-אם-אס ברשת היתה 32 אגורות לדקה, ועלתה כאמור ל-42 אגורות. עלות אס-אם-אס אל מחוץ לרשת ירדה מ-65 אגורות ל-48 אגורות.
פרטנר (פיקס טו גו):
כמו בסלקום, גם כאן היות שזהו מסלול פיקס, כלומר תעריף אחיד לכל הרשתות, העלייה במחירים קטנה יחסית. הלקוח נהנה מ-50% הנחה אוטומטית לשלושה יעדים, ללא דמי שימוש. המסלול מיועד לבני 30-20 בהצגת תעודת סטודנט/תעודת זהות.
המבנה החישובי של המסלול: זמן אוויר בתוך הרשת עמד לפני 1 במארס על 58.5 אגורות לדקה, ואחר-כך עלה ל-63 אגורות לדקה. עלות אס-אם-אס בתוך הרשת התייקרה מ-32 אגורות ל-35 אגורות. עלות אס-אם-אס לרשתות אחרות הוזלה משמעותית מ-65 אגורות ל-35 אגורות.
פלאפון (מסלול סטודנט ברשת אסקייפ):
במסלול זה ניתן לבחור שתיים מבין ארבע הטבות, תמורת דמי שימוש של 4.90 שקלים. נבחרו: לפני 1 במארס - 19 אגורות לדקה לשלושה יעדים נבחרים ו-60 דקות זמן אוויר חינם בכל חודש. אחרי 1 במארס: 34.21 אגורות לדקה לשלושה יעדים נבחרים ו-60 דקות זמן אוויר חינם בכל חודש.
התעריף הוא אינטרקונקט - תעריף אחד לשיחות בתוך הרשת ותעריף שני לשיחות מחוצה לה.
המבנה החישובי של המסלול: עלות זמן אוויר בתוך הרשת לפני 1 במארס היתה 62 אגורות, ואחר-כך 77.21 אגורות לדקה. דמי השימוש לא השתנו - 4.90 שקלים לחודש. הקישוריות לבזק לא השתנו - 5.40 אגורות לדקה. הקישוריות לרשת זרה ירדו מ-52.60 אגורות לפני 1 במארס ל-37.44 אגורות אחריו. עלות אס-אם-אס בתוך רשת פלאפון לא השתנתה והיא עומדת על 32 אגורות. העלות לרשתות מתחרות ירדה מ-65 אגורות ל-38 אגורות.
מסלול משפחה
סלקום:
המבנה החישובי של המסלול: עלות זמן אוויר בתוך הרשת עלתה מ-63 אגורות לדקה ל-75 אגורות לדקה. עלות הקישוריות לבזק ללא שינוי - 5.40 אגורות לדקה. עלות הקישורית לרשת זרה ירדה מ-52.60 אגורות לדקה ל-37.44 אגורות לדקה. עלות אס-אם-אס בתוך הרשת עלתה מ-32 אגורות ל-42 אגורות, ואילו עלות אס-אם-אס אל מחוץ לרשת ירדה מ-65 אגורות ל-48 אגורות.
בתעריף מובנית הטבה של 200 דקות שיחה חינם בחודש, הניתנות לארבעה בני משפחה. בני משפחה מוגדרים כאנשים המשלמים את חשבונם באותו כרטיס אשראי או באותה הוראת קבע.
פרטנר:
המבנה החישובי של המסלול: עלות זמן אוויר בתוך הרשת עלתה מ-61.47 אגורות לדקה ל-74 אגורות לדקה. עלות הקישוריות לבזק ללא שינוי - 5.40 אגורות לדקה. עלות הקישורית לרשת זרה ירדה מ-52.60 אגורות לדקה ל-37.44 אגורות לדקה. עלות אס-אם-אס בתוך הרשת עלתה מ-32 אגורות ל-35 אגורות, ואילו עלות אס-אם-אס אל מחוץ לרשת ירדה מ-65 אגורות ל-35 אגורות.
פלאפון:
המבנה החישובי של המסלול: עלות זמן אוויר בתוך הרשת עלתה מ-64 אגורות לדקה ל-77 אגורות לדקה. דמי השימוש החודשיים ללקוח נשארו 4.90 שקלים לחודש. עלות הקישוריות לבזק ללא שינוי - 5.40 אגורות לדקה. עלות הקישורית לרשת זרה ירדה מ-52.60 אגורות לדקה ל-7.443 אגורות לדקה. עלות אס-אם-אס בתוך הרשת לא השתנתה והיא עומדת על 32 אגורות. עלות אס-אם-אס אל מחוץ לרשת ירדה מ-65 אגורות ל-38 אגורות.
בתעריף מובנית הטבה של 100 דקות שיחה חינם בחודש, הניתנות לארבעה בני משפחה. בני משפחה מוגדרים כאנשים המשלמים את חשבונם באותו כרטיס אשראי או באותה הוראת קבע.