World of warcraft: משחק מכור
משחקי התפקידים ההמוניים הם נקודת המפגש בין האינטרנט לעולמות משחק שפועלים 24 שעות ביממה ומאוכלסים בעשרות אלפי דמויות, המופעלות על ידי שחקנים בשר ודם. World of warcraft הוא הלהיט האחרון בז'אנר, ויש עדויות לסימני התמכרות ראשונים גם בישראל
משחקי מחשב יכולים להיות ממכרים. מאוד ממכרים. אם תשאלו כל גיימר רציני, ודאי תשמעו סיפור אחד או יותר בנוסח "איך נהרס לי הטיול" או על "המתכון הבטוח לגירושים". אפילו אחד מכותבי שורות אלה בילה כמה לילות בתא מעצר בעת שירותו הצבאי, לאחר שלא יכל להפסיק לשחק כל הלילה במשחק "החדש" והממכר של אותה תקופה - Warcraft II, וכשעלה לשמור, צנח באפיסת כוחות ונרדם.
אם בשנות ה-80 וה-90 העיסוק האובססיבי במשחקי מחשב היה נחלת גיימרים מושבעים בלבד, ששיחקו איש איש בחדרו ומול מחשבו, הרי שכעת מורגש שינוי, בזכות ז'אנר חדש שצמח באינטרנט ומאיים לסחוף אחריו גם משתמשים שלא חשבו מעולם שיתמכרו למשחקי מחשב. קוראים לזה MMORPG, ראשי תיבות בלתי אפשריים למשחקי תפקידים המוניים המשוחקים באמצעות האינטרנט (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game). מדובר במשחקים העוסקים בנושאים כמו
פנטזיה, ימי הביניים, העתיד, מלחמת מפורסמות ועוד. מכנים אותם "משחקי תפקידים" מכיוון שהשחקן בוחר לו תפקיד כלשהו בתוך עולם המשחק.
עולמות משחק עצומים אלה פעילים רק ברשת 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה, ומאוכלסים בעשרות אלפי שחקנים מכל העולם, אשר מבלים את זמנם בכתישת מפלצות, ביצוע משימות ויציאה להרפתקאות. כמו בכל משחק תפקידים, השחקן עולה ברמות, משיג ציוד טוב יותר ומקבל יכולות חדשות שמאפשרות לו להתקדם לאזורים חדשים ולהרוג יצורים חזקים יותר. בניגוד למשחקים אחרים, במשחקים אלה אין עלילה ואין סוף. השחקן חופשי להסתובב בעולם רחב-הידיים, להתיידד עם שחקנים אחרים, להיות אציל רב הוד או אביון, להרים ממלכות ולהפילן או לגור בבקתה ביער ולחיות את החיים שתמיד רצה.
התקווה של תעשיית המשחקים
החיבור בין הרשת למשחקים מסתמן כהצלחה גדולה ביפן, בסין, בדרום קוריאה, בארה"ב ובאירופה, ויש עדויות ראשונות להתמכרויות גם בישראל. תעשיית המשחקים, הנאנקת תחת עול העתקות המשחקים הפיראטיות, תולה תקוות רבות בז'אנר, מאחר ואי אפשר להסתפק ברכישת המשחקים האלה (או להעתיק אותם) - יש לשלם דמי מנוי חודשיים וקשה עד בלתי אפשרי "להתפלח". יש בסיס לתקוות האלה. בממוצע, שחקן בז'אנר מבלה 20-25 שעות במשחק, ועוד 10-15 שעות בגלישה באינטרנט שאינה קשורה במשחק.
במילים אחרות, שחקני MMORPG גולשים באינטרנט יותר מפי ארבעה מהגולש הממוצע שאינו שחקן. מכאן שלא רק חברות משחקים בונות על הצלחת המשחקים אלא גם ספקי אינטרנט והמפרסמים, שכבר מפנטזים על שילוב פרסומות ומסחר בעולמות המשחק. זה כבר מתחיל לקרות: בעולם המשחק של Sims 2 שולבו המותגים של יצרנית השבבים אינטל ורשת המזללות מקדונלדס. הסכם של חברת פיצה האט עם סוני, יצרנית Everquest 2, משחק התפקידים הכי מצליח, מאפשר
לשחקנים להזמין פיצה מתוך עולם המשחק. הגיימרים, מצידם, מתלוננים על חמדנות של מפיצות המשחקים, שעושות כסף קל ממכירת משחקים בסכומים מופרזים ביותר ודורשות דמי משחק חודשיים גבוהים.
אגב, סקרים מראים כי כ-85 אחוז משחקני הז'אנר הם גברים, ובפני מפתחות המשחקים ניצב אתגר לפצח את הקוד הגנטי של הגיימריות הפוטנציאליות כדי לסחוף גם אותן.
ההצלחה של WoW
משחקים כמו EverQuest 2 ,Everquest II, Final Fantasy XI ,battlefield 1948 מספקים את האסקפיזם האולטימטיבי וסחפו אחריהם עשרות אלפים, אך כאשר חברת בליזארד, שחתומה על הצלחות מסחררות כמו Warcraft ו-Starcraft, השיקה את משחק התפקידים
ההמוני World of Warcraft (ובקיצור, WoW), איש לא ציפה להצלחה כה גדולה.
חיפוש מהיר בגוגל אחר הערך "addiction to World of warcraft" מגלה עשרות יומני רשת של אנשים "המתלוננים" על התמכרות למשחק: "הגעתי לשלב ההכחשה". מספר הגולש Fuitad באתרו הפרטי. "למען האמת, אני כבר לא נהנה לשחק, אני פשוט לא מסוגל להפסיק. הבעיה האמיתית שאני משתעמם במהירות, לכן, אני יוצר בכל פעם דמות חדשה. יש לי כבר 29 אבירים, 22 גנבים, 24 כמרים ו-11 כהנים".
הגולש סטיב מספר בבלוג שלו כיצד הוא מנסה להיגמל. "מרוב אהבה למשחק אני פשוט מתעב אותו. מאחר ותשלום של 15 דולר לחודש בשביל -World of warcraft יקר לי מדי, החלטתי להתחיל ולשחק במשחק אחר - Guild Wars".
היה אף מי שאיים בהגשת תביעות כנגד חברת בליזארד. אחד מלקוחות החברה כתב לפני כחודשיים בפורום של World of warcraft (החברה מיהרה להסיר ההודעה מהפורום), כי הוא מתכוון לתבוע את החברה על כך שאינה מזהירה מפורשות כי המשחק ממכר, וזאת, לאחר של פי טענתו, ישב כתשע שעות על המשחק עד שהתחת שלו סבל מניוון ואיבד כל תחושה.
גם בישראל מתמכרים
WoW הוא גם משחק התפקידים הראשון המופץ בישראל באופן רשמי, ומספק הזדמנות ראשונה לבחון עד כמה הז'אנר הזה יצליח בארצנו מוכת הפיראטיות. סימנים ראשונים מצביעים כי גם בישראל נרשמת התלהבות - כ-1,000 אנשים רכשו את המשחק בתקופה הקצרה בה הופץ וכל העותקים שהגיעו במשלוחים הראשונים נחטפו במהרה. התענוג, אגב, לא זול בכלל. עותק של המשחק עולה כ-350 שקלים, ונוסף על כך יש לשלם דמי מנוי בסך כ-70 שקלים בחודש.
י', סטודנט לכלכלה בן 27 מגבעתיים, שהתמכר לאחרונה למשחק, חושף בפנינו מציאות קשה."בגלל המשחק לא יהיה לי תואר ראשון. על אף שזו שנת הלימודים הראשונה שלי, כל הזמן הפנוי שלי הולך על המשחק הזה. כלומר, המשחק מחריב לי את הלימודים. העניין הזה מאוד קיצוני, עד כדי כך שמשחקי מחשב אחרים "נקברים" תחת המשחק הזה. המשחק נותן לך לחיות בעולם משלך ואתה לא צריך משחקים אחרים כי הם פשוט לא רלוונטיים. זו מציאות וירטואלית שאתה נמצא בה והיא יותר טובה מהמציאות האמתית אז למה לא להישאר בה?"
י' מעיד כי השאיבה אל תוך העולם הווירטואלי של המשחק אף באה על חשבון דברים נוספים. "אני מגלה חוסר יכולת ליהנות מדברים אחרים. אתה קם בבוקר יום שבת, משחק עד שאתה הולך לישון ולא שם לב שעבר היום. וכל מה שעשית היה להזמין פיצה במהלך היום. מזל שאני לא עובד מהבית, אחרת הייתי משחק גם על חשבון העבודה".
אחד מחבריו של י' מכור למשחק ובניגוד אליו, הוא נשוי. הוא מעיד כי אשתו של החבר זוכה לפחות תשומת לב בגלל המשחק, עניין שגורם להרבה המריבות ביניהם ופוגם במערכת היחסים. "היא מתחילה לחשוב שמשחק המחשב יותר חשוב לו ממנה", אומר י'.
י' סבור כי למשחק יש גם השלכות "חיוביות": "למרות שהמשחק עולה לי הרבה כסף, הוא גם חוסך הרבה מאוד כסף. אני כבר לא יוצא לבלות כי אין לי חשק יותר, אני יושב בבית ונכנס לעולם משלי. כי במציאות הווירטואלית הזו אני מרגיש בטוח - אני נעשה מכור אבל זה פשוט כיף. לא יודע אם ניוון תהיה המילה המתאימה למה שהולך לקרות לי אבל אין לי אנרגיות לחשוב, למשל, על דייטים עם בחורות". לפחות כאשר מדובר בבחורות לא וירטואליות.
נראה כי המשחק ממכר בלי שום קשר לגילאי השחקנים. גיא מור, בן ה-12, מירושלים מספר כי המשחק פוגע בלימודים ובהכנת שעורי הבית ולפעמים גורם אף לדכאון. "אם חרשת את המשחק יום וליל בשביל להשיג חפץ מסויים,
ובגלל מעשה שטותי איבדת אותו זה ממש מדכא".
מור מציין כי כל משחקי הרשת עוסקים בהרג, "בין אם אתה גמד המנסה למנוע מן האורקים לחדור למכרה או סוכן חשאי שהורג פושעים".
"התופעה של ההתמכרות ל-World of warcraft יותר ברורה מאשר במשחקים אחרים". מסביר הראל עילם, מנהל רשת החנויות "פריק", "הרבה יותר אנשים "סובלים" משום שכמות השחקנים רבה יותר. מצד שני, אני חושב ש-Ever Quest 2 אפילו יותר ממכר. אם תיכנס לקהילות EverQuest, הכוללות כחצי מיליון איש, תמצא אנשים שהתמכרו אליו בטירוף. כלומר, התפטרו מהעבודה או התגרשו או מצד שני נפגשו במשחק ולבסוף התחתנו".
ההסבר הפסיכולוגי לתופעה
ד"ר מאיר מנחם, מנכ"ל חברת "מבט נוסף", פסיכולוג ויועץ ארגוני, מציין כי התמכרות למשחקי מחשב באינטרנט עדיין לא מוגדרת כהפרעה קלינית המוכרת לרפואה כמו הפרעות נפשיות או התמכרויות אחרות.
אז התופעות כפי שהזכרנו אותן, אינן סימן להתמכרות?
"המושג 'התמכרות' בהקשר של האינטרנט אינו מדויק. שימוש מוגזם באינטרנט שייך לקטגוריה של תופעות כפייתיות. יש אנשים הנוטים לפתח דפוסים כפייתיים בכל מיני דברים שהם עושים, כמו עבודה, אכילה,
פעילות גופנית או הימורים. מדובר באנשים בעלי אישיות כפייתית, עם נטיות יותר גדולות לפעילות אובססיבית קומפלסיבית.
"האדם הכפייתי ממש לא מסוגל להתנתק מהמסך, מפני שהדמויות הופכות להיות כל עולמו, התשוקות, הכעסים, היחסים הבינאישיים, במקום יחסים אישיים אחרים. כל זה בצורה כפייתית. במקרים קיצוניים, אדם מאבד שליטה".
תודה לגיא מור, שסייע בהכנת הכתבה. תודה לג'רמי קלצ'קין על התמונות.