נוגעים בעתיד, מהארץ
נהיגת מבחן ראשונה עם מערכת זיהוי נתיב וכלי רכב. אצלנו, כאן בישראל
קשה מאוד להאמין בעתיד עד שנוגעים בו, לא ממש משנה באיזה תחום. עד שלא אכלת גלידה עם 0% שומן והחלטת שהיא לטעמך, או עד שלא דיברת בטלפון הפרטי מהפאב בתל אביב עם החברה במדיסון סקוואר בניו יורק... מוביל-איי, חברה ישראלית קטנה וחכמה, דומה בלא מעט מובנים.
כזכור, מדובר בחברת סטארט-אפ, אמריקנית, אבל מאד ישראלית. מייסדי החברה ממוקמים היום בעמק הסיליקון בארה"ב, אולם כולם יוצאי ישראל, עד לא מזמן אגב. כאן אצלנו היא ממוקמת באזור קצת פחות קורץ - שכונת רמות בירושלים.
כאמור, בעבר כבר כתבנו על החברה ועל טכנולוגיה עתידית נוספת מתחומים שונים, אבל אף פעם לא ניסינו. עד עכשיו לפחות.
מתחילים
החברה הצעירה מפתחת שלוש מערכות מרכזיות המבוססות על עיבוד תמונה מתקדם בעזרת אלגוריתמים מורכבים, המנסים לחקות את דרך המחשבה האנושית. ייחודן של כל המערכות הוא ביסוסן על מצלמה בודדת. היתרונות כאן הם מחיר זול, זמינות ופתרון בעיית הסנכרון ההכרחית במערכות המשלבות שתי מצלמות לטובת קבלת עומק. אבירם אומר שאם אדם עם עין אחת יכול לנהוג על-ידי ניתוח שונה של הדרך, גם המחשב יכול.
האנשים מאחורי
מאחורי מוביל-איי עומדים מספר מבעלי המוחות הטובים ביותר בתחום. למעט זיו אבירם המשמש כמנכ"ל ואינו קשור ישירות לתחום, ייסד את החברה פרופסור אמנון שעשוע מהאוניברסיטה העברית, אליו הצטרפו ד"ר גדעון שטיין שהיה סטודנט שלו ושישה בעלי תואר ד"ר ישראלים שקובצו מהחברות המובילות בעולם כגון מיקרוסופט ומוטורולה. אבירם מתגאה כי עד כה יש לחברה 100% גיוס, משמע כל אדם שהחברה פנתה אליו והציגה את הרעיון, הצטרף ל"נסיעה". בחברה נכון להיום 25 עובדים, אך ההערכה היא כי עד לסוף שנת 2002, מועד השקת המערכת הראשונה לרכב, יהיו בחברה כ-100 עובדים.
המערכות
המערכת הראשונה עוסקת בזיהוי ומעקב אחר כלי-רכב הנעים על הכביש. השניה עוסקת במבנה הדרך וניתוחה ואילו השלישית "מנחשת" את כיוונו המשוער של הרכב בשניות הקרובות. זאת בהסתמך על נתוני הנהיגה ונתוני ניתוח הדרך.
לדברי אבירם, המערכת הראשונה והכבדה ביותר מבחינה טכנולוגית, מזהה כל כלי-רכב במרחב ראיה שהוגדר מראש, ומצליחה להתעלם מנתונים שגויים. היא אינה מזהה גשרים, גדרות הפרדה ומתעלמת אפילו מתנועת המגבים על השמשה או טיפות גשם.
המערכת השניה מזהה את תוואי הדרך למרחק של כ-150 עד 200 מטר קדימה, על סמך עיבוד של פיסות מידע המתקבלות מהדרך. גודל כלי-רכב במרחק 150 מטר, עץ שאינו נמצא במקומו ושאר פרטים מהתמונה עוזרים למערכת לחשב האם הדרך מתעקלת בהמשך או ממשיכה ישר, תוך התעלמות ממגבלות מזג האוויר.
המערכת השלישית אוספת נתונים על נסיעת הרכב, כולל מהירות, זווית גלגול והטיית ההגה, ויודעת להמשיך את קו הנסיעה על סמך נתונים קודמים.
משחקים
האפליקציות המשמעותיות נוצרות בחברה משילוב בין המערכות השונות, וישנו למעשה כר נרחב מאוד של שימושים האפשרי משילוב המערכות. לדוגמא, שילוב בין המערכת השלישית, האוספת נתונים על אופי הנסיעה לזו המנתחת את תנאי הדרך יכול להצביע על נהג שיכור, חולה או פצוע שאינו שולט ברכב. בהסתמך על טכנולוגיה קיימת ניתן לעצור את הרכב ולהחנותו בצד, או ליצור קשר עם כל מוקד עזרה שנדרש.
דוגמא נוספת היא מערכת בקרת שיוט אינטליגנטית. שילוב בין המערכת הראשונה של זיהוי מכשולים ובין מערכת ניתוח תנאי הדרך משפר משמעותית מערכות בקרת שיוט קיימות.
ואפרופו. במערכות שיוט קיימות ישנה אפשרות לקבוע את מהירות הנסיעה, אולם כל נגיעה בבלמים "תשחרר" את המערכת אותה יהיה צורך להגדיר מחדש. מערכות מתקדמות יותר מתאימות את מהירות הנסיעה בהתאם לכלי רכב אחרים בנתיב הנסיעה על-ידי שימוש בקרן לייזר או מערכת רדאר. החסרון במערכות אלו הן קריאות שגויות, בעיקר עקב עיקולים בדרך, או למשל זיהוי גשר כקיר.
המערכת של מוביל-איי לעומת זאת מזהה את תנאי הדרך וכלי-רכב בנתיב, ומכאן יש באפשרותה לנתח איזה כלי-רכב אכן נמצא בנתיב, על-פי העיקולים בכביש. אפשרות נוספת של המערכות היא "שמירת הנתיב". ניתוח תנאי הדרך וזיהוי כלי הרכב מאפשרת לנהוג ללא מגע יד נהג, כמובן מבלי להתנגש בכלי-רכב אחרים.
בחברה מאמינים שבעתיד יצומצם כל המידע הויזואלי למידע הכרחי בלבד ובחירת ההתראה היא כבר עניין פשוט. החל מצפצוף, דרך חיווי קולי שיאמר לנהג כי ישנה בעיה ועד לתפעול עצמאי של הרכב.
שילוב של כל המערכות יחדיו מאפשר כמעט נהיגה-ללא-נהג, הרכב שומר על הנתיב, מזהה כלי-רכב אחרים ומכיר את הדרך לפנים. מה שנותר הוא לכוון מראש ולקרוא עיתון. במוביל איי רואים בעתיד עד שמונה מערכות נפרדות ברכב, החל מזו המביטה לפנים, דרך מערכות במראות הצד שיתריעו על כלי-רכב המגיעים מאחור וכלה במערכת שתפקח על הנהג.
השוק אינו בשל
הבעיות העיקריות הקיימות היום לאחר הוכחת קיומו של הבסיס לטכנולוגיה הן בעיות משפטיות ובעיות בשלות. לדברי אבירם, השוק העולמי אינו בשל דיו לקבלת רכב שינהג בעצמו. בנוסף, שוק הרכב הוא מוסדי מאוד, ומכתיב אסטרטגיית כניסה מדורגת ואיטית. המערכות הראשונות יתנו פתרון לזיהוי נתיב, זיהוי תנאי הדרך ושמירה על נתיב הנסיעה, וייצאו לשוק כבר בסוף שנת 2002. אחריהן יגיעו מערכות זיהוי כלי הרכב ו"ניחוש" נתיב הנסיעה.
היום פועלת המערכת של מוביל-איי על מחשב PC סטנדרטי המותקן ברכב ומחובר למצלמת וידאו ביתית. תוך כשנתיים יעברו המערכות מזעור לשבב בודד ומצלמה קטנה שיותקנו במראה שבתא הנוסעים.
כסף
אנשי מוביל-איי מודים שהעיסוק בתחום אינו לשם שמיים והמספרים ממחישים זאת. עם כ-50 מיליון כלי-רכב הנוספים מדי שנה ל-600 מיליון הקיימים, ישנו שוק נרחב לפיתוחי החברה. לדברי אבירם, מחיר המערכת יהיה כ-100 דולר בסופו של דבר, ואת המכפלות ניתן לכם לעשות לבד, עם תזכורת שניתן יהיה להתקין עד שמונה מערכות נפרדות בכל רכב.
מי שכבר גילו את הפוטנציאל הטמון היו חברת מוטורולה שהשקיעו וחתמו עם מוביל-איי על הסכם לשיתוף פעולה. כעת נמצאת החברה במגעים להסכמים נוספים עם שלושה יצרני רכב מהמובילים בעולם, אחד מארה"ב, אחד מאירופה ואחד מיפן.