שתף קטע נבחר

 

קדמן: לקדם את נושא סימון המשחקים האלימים

מנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד קורא לשר התמ"ת, אהוד אולמרט, להמשיך את עבודת הוועדה המיוחדת לסיווג משחקי המחשב האלימים על בסיס תוכן ועל פי גיל

ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד, פנה החודש לאהוד אולמרט, מ"מ ראש הממשלה ושר התעשיה, המסחר והתקשורת, בבקשה כי יורה על המשך עבודת הוועדה המיוחדת לבחינת סיווג משחקי המחשב האלימים.

 

על הקמת הוועדה החליט השר הקודם במשרד, דני נוה, עוד בתחילת 2003. נוה החליט, כי משחקי מחשב "שאינם ראויים לבני נוער" ובהם משחקים אלימים ופורנוגרפיים יסומנו כדי למנוע חשיפתם של בני נוער למציאות האלימה המוצגת בהם.

 

בשלב ראשון, הוחלט על הקמת ועדה אד-הוק כדי לבדוק אם מדינת ישראל תאמץ את הסימונים הנהוגים בארה"ב או תקבע לחלופין סימונים המתאימים לישראל. בשלב שני אמור היה לקום מנגנון מינהלי שתפקידו לקבוע את סיווגם של המשחקים ולפקח על סימונם כנדרש, בהתאם לתקנות שייקבעו. 

 

"עם כניסתך לתפקיד, פנינו אליך בנדון והסכמת לתת את ברכתך להמשך עבודת הוועדה", כתב קדמן לאולמרט, "למרות שהוועדה שהיינו חברים בה, אספה חומר, התכנסה מספר פעמים, שמעה חלק מנציגי החברות המשווקות ויצרה תשתית להתקנת תקנות בנושא, משום מה מרכז הוועדה מטעמכם, עו"ד יצחק קמחי, לא הביא את העבודה לידי גמר והעניין נזנח ונשכח".

 

"אלימות במשחקי מחשב משפיעה לרעה"

 

"אין לנו ספק כי הצופה במשחקי מחשב אלימים ובמיוחד כאלה שיש בהם תגמול חיובי (ניקוד, זכייה בתחרות) לאלימות של המשתתף האקטיבי, יש לה השלכות על ילדים ובמיוחד על הצעירים שבהם. העובדה שמשחקים אלה מופצים ונמכרים ללא כל מגבלה של גיל, לכל ילד, גם כאשר התכנים הם בלתי נסבלים, יש בה ודאי כדי להרחיב עוד יותר את תופעת האלימות בקרב ילדים ובני נוער, תופעה שמחרידה ובצדר מבוגרים רבים".

 

קדמן כותב כי "גם אם יש ודאי סיבות נוספות לאלימות בקרב בני נוער, אין בכך כדי לשמש תירוץ לאי עשייה לפחות בתחום פרוץ זה". לצורך חיזוק הדברים, מצורפת למכתב ידיעה המבשרת על הצעת חוק שהתקבלה בקליפורניה, המחמירה מאוד עם מי שימכור משחקים אלימים לילדים.

 

"נראה לי שהגיע הזמן כי תחלץ את 'העגלה התקועה' במשרדך בנושא זה, ותטיל על גורם מוסמך מתאים לסיים את המלאכה ולהביא את הדברים לידי גמר וביצוע", הוא מסכם.

 

"הוועדה תתכנס בהקדם"

 

ממשרד התמ"ת נמסר: "הוועדה ממליצה לשר להתקין תקנות המחייבות סימון משחקי מחשב. מוצע כי תאומץ דרך הסימון הכפולה המקובלת באירופה, הכוללת מידע באשר לגילאים להם מותאמת תוכנת המחשב ומידע באשר לתכנים בעייתיים המופיעים בתוכנה בגון אלימות פיזית, אלימות מילולית, תכנים מיניים, סמים ועוד.

 

"הוועדה תתכנס בהקדם כדי לגבש הצעות לאפיון הגוף שיבדוק ויקבע את הסימון המוצע בארץ. יש לציין, כי הסימון באירופה מתבצע באופן התנדבותי, והתעשייה אף היא מעורבת בקביעת התאמת הגיל וסימון התכנים".

 

אלימות במשחקי מחשב

 

משחקי המחשב מציגים לא פעם מציאות קיצונית באלימותה - איברים כרותים ומסעות חיסולים ראוותניים באמצעות כלי נשק משוכללים - אלא שבניגוד לארה"ב, בה מדורגים המשחקים לקבוצות גיל והמוכרים נדרשים לבקש תעודת זהות מבני נוער שנראים צעירים מדי, בישראל יכול ילד לרכוש משחקים שכוללים מציאות דיגיטלית אלימה למדי.

 

תעשיית משחקי המחשב הקימה מנגנון לדירוג גילאים, בדומה לצעדים שנקטו תעשיות בידור אחרות, כמו הקולנוע, הטלוויזיה והקומיקס. איגוד התוכנה הדיגיטלית האינטראקטיבית (IDSA), המייצג את חברות המשחקים, הקים את ה-ESRB, המדרג משחקי מחשב לפי חמש קבוצות גיל.

 

הדירוג Mature (בוגר) מוענק למשחקים המיועדים לבני 17 ומעלה, והדירוג המחמיר ביותר, Adults Only, ניתן למשחקים הכוללים סצינות של סקס או אלימות בוטה והמיועדים למבוגרים בלבד. בנוסף לדירוג, מצוינת על גבי העטיפה הסיבה לקביעת הגיל: אלימות קלה, שימוש בשפה בוטה וכו'.

 

בישראל לא הופעל עד כה מנגנון לדירוגם של משחקים אלימים, ועל מפיצי המשחקים לא מוטלת חובה להדפיס אזהרה על גבי אריזות המשחקים או במקומות מכירתם.

 

האם המשחקים אשמים?

 

בארה"ב, אלופת העולם בהורים שמרניים זועמים, הואשמו לא פעם משחקי המחשב והווידיאו בהסתה לאלימות. אחד המקרים המפורסמים הוא אירוע הירי בתיכון קולומביין באפריל 99', במסגרתו צמד תיכוניסטים רצחו מורה ו-12 תלמידים.

 

במחשבים של השניים נמצאו משחקים שונים, ובעקבות זאת גורמים שמרניים והורים מודאגים האשימו את כל תעשיית המחשב בפשע. בשנים האחרונות הופנתה האצבע המאשימה כלפי סדרת GTA, המאפשרת לשחקנים לנהל חיי פשע, לגנוב מכוניות, לדרוש דמי חסות ועוד.

 

תומכי משחקי המחשב טוענים כי מחקרים אינם מוכיחים באופן חד משמעי קשר נסיבתי בין תוכנם האלים של משחקי מחשב לבין אלימות ממשית של בני נוער. על פי הטענה הזו, השחקנים יכולים להבחין היטב בין דמיון ומציאות והם רואים במשחקים שעשוע פנטסטי ותמים, חסר אג'נדה פוליטית ולרוב חסר עלילה ברורה. פסיכיאטרים אף מציעים משחקים כאלה למבוגרים כפורקן להוצאת אגרסיות ומתחים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים