טסים ברשת
אלפי חובבים בעולם ובישראל מקדישים את מיטב זמנם בטיפוח התחביב שלהם: טיסה וירטואלית ברחבי הרשת. הם אף בנו תא טייס אמיתי. עד כמה זה רציני? תעיד העובדה כי אל על בוחנת אפשרות להדריך טייסים חדשים ברשת הווירטואלית
מאז ומתמיד, התפצלו הגיימרים לשני מחנות עיקריים. האחד שייך לשחקני המחשב המזדמנים, המפיקים הנאה חולפת מכל משחק שנופל לידיהם, בעוד השני כולל שחקני הארד-קור, אשר משקיעים ומתמקצעים במגוון מצומצם בהרבה של כותרים או סוגי משחק.
עם זאת, חלוקה אופיינית זו, הדוגלת בגישה של "שחור-ולבן", אינה כוללת בתוכה את כל סוגי השחקנים. לא מדובר רק על גווני האפור, המאפיינים שחקנים המאזנים בין שני הקצוות אלא גם על הגוון השחור יותר. גיימרים שחצו את הקו המפריד בין משחק למציאות. אלה הם טייסי הסימולטורים ברשת VATSIM.
לא משחק
גיימרים, אמרתי? "זה לא משחק, זה סימולטור!", מתקן במהרה קובי דוד, ראש קהילת הטייסים הישראלית ודייל אוויר במקצועו, את כל מי שמעז לטעון אחרת – וללא ספק, יש מספיק עובדות
בשטח כדי לבסס טענה זו. הטיסות הווירטואליות מתבצעות ברובן עם הכותר Microsoft Flight Simulator 2004, אשר מציע רמת פרטנות יוצאת מן הכלל ומשלב מספר חבילות הרחבה.
המשחק מדמה כמעט כל לחצן ומסך מתוך העשרות הזמינים בתא טייס טיפוסי - החל משליטה מלאה בפעולות המטוס, דרך תכנות מחשב הטיסה וכלה בפרטים הקטנים והלא ממש שימושיים כמו שליטה על לחץ האוויר במטוס. הדיוק הרב כבר סחף עמו אלפי טייסים מקצועיים ופרטיים מרחבי העולם, שממשיכים לעסוק באהבתם הגדולה גם במרחבים הווירטואליים, בעלות מזערית יחסית לשעת טיסה אמיתית.
מאות פקחי טיסה וירטואלית
אך בכל הנוגע לטייסים ברשת VATSIM, הדיוק האווירונאוטי של הסימולטור הוא רק ההתחלה. רשת בינלאומית זו מספקת תשתית מלאה המאפשרת לטייסים מכל העולם להשתתף יחד במרחב וירטואלי אחד ויחיד עצום בגודלו, אשר מקשר לא רק בין מאות הטייסים המחוברים לרשת מסביב לעולם, אלא גם בין הטייסים לפקחי הטיסה.
טייס שמחליט לטוס מאתונה לתל אביב, לדוגמה, ממש יוכל לראות בשדות התעופה ולאורך כל הדרך מטוסים שטסים בנתיב מקביל או חוצה, ואף יקבל שירותי פיקוח טיסה אותנטיים מאדם אחר אשר מחובר לרשת, והתנדב לשאת על עצמו את אחריות פיקוח הטיסה. מובן שלא בכל רגע ניתן למצוא פיקוח טיסה זמין
לאורך כל המסלול, הרי מדובר ברשת התנדבותית מבוססת-זמן-פנוי – אך בשעות השיא, ניתן למצוא עשרות ולעיתים אף מאות פקחים מקיפים את העולם, המסדרים את התנועה של מספר הטייסים הגואה, שמצליח מדי פעם אף לחצות את קו האלף.
נציגות ישראלית משמעותית
למדינתנו נציגות משמעותית של פיקוח טיסה ברשת – צריך הרי מישהו שינהל את העומס בנתב"ג בזמן החגים, לא? החטיבה הישראלית של רשת VATSIM, חטיבת VATIL, היא זו האחראית על הצבת פיקוח מקצועי ברחבי שדות התעופה במדינה (מאילת ועד ראש פינה) ועל הדרכת פקחים חדשים.
כדי לשמור על האינטרס המרכזי של הרשת – דימוי המציאות ברמה הגבוהה ביותר – ההתקבלות לשורת הפקחים של החטיבה אינה עניין של מה בכך. חבר חדש שמעוניין להפוך לפקח יצטרך קודם לצבור ניסיון ברשת כטייס, ללמוד רבות על חוקי הפיקוח בעזרת מדריכים שזהו תפקידם, חומר תאורטי וצפייה מעשית בשטח, דרך הרשת, על פקחים מנוסים יותר בזמן עבודתם. טייסים חדשים, לעומת הפקחים, אינם נדרשים לעבור מבחן קבלה כלשהו – אך הם בהחלט מתבקשים להשקיע וללמוד על רזי הרשת בכדי לשמור על רמה גבוהה.
בית ספר לטיסה וירטואלית
בקהילה הישראלית ישנם הרבה אנשים ששמחים לעזור לטייסים חדשים להשתלב בזריזות גם ללא שום ידע מוקדם, ומספר חברי החטיבה אף הקימו "בית ספר לטיסה וירטואלית" לצורך העניין. לא תמצאו הרבה בתי-ספר דומים גם בקהילות הגיימרים הכבדות והמגובשות ביותר.
אז מהי רמת ההדמיה ברשת ובסימולטור, אתם תוהים? אולי כדאי שתשאלו את חברת אל על, המובילה הלאומית (ולאחרונה, לאום בורוביץ`). קשה להאמין במידה מסוימת, אך אחד ממדריכי הקורסים של
חברת התעופה, אלון פרג, פנה לפני כמספר חודשים אל נציגי VATIL כדי לבדוק את האפשרות לאמן ולהדריך טייסים חדשים באל על דרך הרשת הווירטואלית.
לא מדובר ברזי הטיסה עצמם, כמובן – לצורך עניין זה, בין השאר, נשלחים הטייסים לסימולטור מקצועי שעולה עשרות אלפי דולרים לשעה – אלא כדי להשתפשף בתכנות ובשימוש במחשבי הטיסה ולהתרגל היטב לנדב"ר (נוהלי הדיבור – ה"שפה" איתה מתקשרים הפקחים והטייסים). החברה שלחה מטעמה טייסי אל על צעירים, בוגרי קורס טיס צבאי על מטוס הקרב F16 אשר חסר להם נסיון הטייס האזרחי, שהתבקשו להתנסות ולדווח על השיטה.
שיתוף הפעולה בשלב זה עוד לא יצא לפועל. אך בינתיים, אם לשפוט על פי דבריו של פרג, ההתרשמות חיובית מאוד: "כל החניכים ציינו את התרומה העצומה של תרגיל הסימולציה שערכנו יחד עמכם. המגרש הוירטואלי שהעמדתם סייע להם בעיבוד החומר העיוני לכלל תמונה אחת והמחישו להם את החומר. נמשיך לפתח ביחד איתכם את שיתוף הפעולה". שיתוף הפעולה המוצלח בין רשת הטיסה הווירטואלית לחברת התעופה הגדולה הוא יחיד במינו בעולם כולו, ושווה מאוד לשים עין על המשך ההתפתחויות. לסיפור המלא על שיתוף הפעולה, קראו כאן.
חדר בקרה מדומה
בינתיים, ממשיכה החטיבה הישראלית VATIL בפעילות ענפה, אבל לא רק ברחבי הרשת הווירטואלית. בחודש שעבר התכנסו החברים ב"חדר בקרה", שהוקם בעזרתו של חבר חטיבה שנידב את ביתו, ממנו סיפקו פיקוח רצוף בן 36 שעות. הדימוי של מגדל בקרה אמיתי היה נפלא, וכלל מקרן שהציג את נתב"ג על קיר גדול מזווית הראיה של המגדל, תקשורת עם מכשירי קשר בין עמדות פיקוח שונות, וסבב פקחים גדול שאייש את העמדות לאורך כל האירוע.
מבין המבקרים הרבים באותו האירוע היה גם קברניט אל על שביצע גיחה קצרה בשמי ישראל בסימולטור. לאחר שהתרגל לשליטה בבקרי המטוס עם העכבר, ההתמצאות הברורה שלו בסימולטור, בלי שום נסיון קודם, הדגישה עד כמה דומה ה"משחק" לדבר האמיתי.
קהילה מגובשת
מאפיין ייחודי נוסף בו מרבים להתגאות חברי החטיבה הוא מגוון האנשים הרב שלוקחים חלק בעולם הטיסה הווירטואלי. בעוד משחקי מחשב משויכים לרוב אל בני נוער בלבד, הרצינות של עסק הסימולטורים מושכת עמה משתתפים בכל הגילאים וגם מכל הדתות.
"זוהי קהילה רחבה, מגוונת ומגובשת מאוד", אומר ראש החטיבה קובי דוד. "תוכלו למצוא כאן טייסים החל מגיל 13 ואפילו עד גיל 70. רובם הגדול של חברי החטיבה שואף להגיע אל הדבר האמיתי בסופו של דבר, ועם זאת ישנם גם חברים שהם טייסים ותיקים מחיל האוויר, שמיד כאשר הם חוזרים לחופשה לאחר גיחה עם F15, הם מתיישבים בסימולטור בנסיון לא פחות קשה להנחית 767 במדריה".
מכורים לטיסות
לא רק טייסים אמיתיים לוקחים חלק בחגיגה – ישנו גם מספר קטן של חברי חטיבה שעובדים במהלך היום כפקחי טיסה מקצועיים בשדות תעופה ברחבי הארץ, ובהמשך היום מפקחים על תנועות וירטואליות. כזה הוא דורון עתיק, פקח ותיק בשדה דב.
בשיחה קצרה עמו הוא הסביר לי מה גורם לו לחזור אל הסימולטור לאחר שהוא נמצא בדבר האמיתי כל יום. "התעופה נמצאת אצלי בלב ובנפש. גם אחרי יום מתיש במגדל הפיקוח בשדה דב, אחרי עשרות המראות ונחיתות, אני ממשיך בטבעיות הישר אל העולם הוירטואלי בשמיים הישראליים של VATSIM. חטיבת VATIL מאפשרת לי לפתח את התחביב שלי מעבר ליום-יום השגרתי. החוויה כל-כך קרובה למציאות שזה בלתי יתואר: המטוסים, שדות התעופה, תחושת הריאליזם וכמובן, גם מעגל החברים המקורב ותחושת השגעון המשותף".
לא יצא לי לציין זאת בכתבה עד כה, אך בטח הצלחתם להבחין בין השורות כי גם אני טייס סימולטורים גאה ברשת VATSIM. מדובר בעולם וירטואלי ענקי שמאפשר למאות משוגעים לדבר בישראל לממש את תחביבם. כעת, כאשר הקהילה כבר גדולה, מנוסה ורצינית בהרבה מאשר היתה בתחילתה, לפני מספר שנים, לא נותר לי אלא להמליץ לכל אדם חובב מטוסים להתנסות גם הוא.