מאזדה 5 - מתקפת המיניוואן
זה כבר מזמן לא סוד. קטגוריית המיניוואנים המקומית דועכת בהתמדה, עקב תג-מחיר גבוה מאי פעם. מאזדה מאמינה שתצליח לשנות את הכיוון, עם ה-5 החדש. האמנם?
מעניין מה עבר במוחם של אנשי מאזדה, כאשר בחרו לכנות את המיניוואן המשפחתי החדש בשם "5". הרי לא יתכן שנעלם מהם הקשר למיאטה, הרודסטר הפופולרית ביותר בעולם, זו שהחייתה את הקטגוריה הנחשקת והקלאסית הזו, הנקראת גם MX-5. האם ראו קשר נוסף בין שני הדגמים, למעט העובדה ששניהם אמורים לעורר לחיים חדשים קטגוריה מנומנמת?
בעולם הגדול זה לא ממש עובד. קטגוריית המיניוואן עושה חייל בכל מקום, וצוברת יותר ויותר אוהדים המעדיפים להחליף את המשפחתית הסטנדרטית ברכב רב-שימושי. אצלנו לעומת זאת, עקב בעיית מחיר מוכרת, המיניוואנים המשווקים איבדו את מגע הקסם. בדיוק כמו הרודסטרים לפני בואה של המיאטה, חייבת הקטגוריה מישהו שיצית בה חיים.
והנה באים אנשי דלק מוטורס, ומצהירים כי בעזרת ה-5, הם עומדים לעשות בדיוק את זה. איך? על-ידי מכירת כמות מיניוואנים שנתית כפולה, מסך כל הקטגוריה עד עתה. טוב, אם יגיעו ליעד היומרני, אין ספק שיציתו כאן אש. אלא שלפני כן, כדאי אולי לבדוק איזו מכונית עומדת לרשותם...
עיצוב
מבחינת מראה, ה-5 לא פורץ שום גבולות. מי שמצפה לזהות כאן חרטום "עצבני" בסגנון ה-3 למשל, יתאכזב. מצד שני, יחידות התאורה הגדולות, יחד עם הגוון הכהה לשמשות והצללית המחודדת, עושים את שלהם ומשפרים את המצב. כדאי לזכור כי למרות מראה "מגודל", ה-5 מבוסס על ה-3 המוכרת, וארוך ממנה ב-1.5 ס"מ בלבד. באותו זמן, בסיס הגלגלים הוארך ב-13 ס"מ מרשימים לטובת מרחב פנים. עם 275 ס"מ מסרן לסרן, מדובר כבר ב-XL של ממש לעומת הבסיס המשפחתי. תכנון חכם מאזדה, שאפו.
הקשר ל-3 מודגש עוד יותר בפנים, עם התפתחות טבעית התואמת את הייעוד. האווירה כאן מעודנת יותר, פחות רעשנית. באותה מידה שחומרי הדיפון איכותיים יותר בדרך כלל. בהתאם לשימוש המכתיב כמה שיותר מרחב פנים, טיפס בורר ההילוכים מעלה, ומערכות האקלים והשמע זכו להדגשה מיוחדת במרכז. רמת האבזור טובה, כשלמערכת השמע (עם פיקוד מההגה) ובקרת אקלים מצטרפים מחשב דרך, אפשרות לתפעול ידני לתיבה ושש כריות אוויר.
ומה על פתרונות מקוריים? כמו כל מיניוואן כמעט, גם ה-5 מהווה במה טבעית להפגנת יכולת ומקוריות. כך למשל אפשר בסיס הגלגלים הארוך הצבת שלוש שורות מושבים עם מרחב מספק אפילו בזו האחרונה, ו"התחכמות" באמצע
(ראו סרטון). מושב מרכזי קטן מתקפל אל זה שלצדו, והמשענת הופכת למסעד יד או מתקפלת כדי לאפשר מעבר לאחור. נחמד, אבל אנחנו היינו מעדיפים פחות תחכום בתמורה לשלושה מושבים רגילים ונוחים יותר.
למעשה, רק ארבעה נוסעים יהנו מישיבה נוחה באמת, כאשר גם מאחור סובל הנוסע השמאלי מבליטה בתקרה, זו המאכלסת תושבת חגורת בטיחות של מושב אמצעי.
מה עוד? כל אחד משני המושבים האחוריים מתקפל בקלות לרצפה שטוחה, וזה בהחלט מעורר הערכה, רק חבל שלכיסוי תא המטען אין מקום אחסון כאשר השורה האחורית ניצבת. ואפרופו אחסון, יש תאים במושבים המרכזיים, ויש דלת אחורית הנפתחת לשני גבהים. ובכלל, אהבנו את דלתות ההזזה הלא-שגרתיות מאחור - שימושי בחניה צפופה.
כמעט כרגיל במיניוואנים קומפקטיים, אין פיצול מיזוג לאחור, ומיקום הפתחים המרכזיים אינו אידאלי להפניית אויר. מאוחר יותר נגלה כי לעיתים קרובות מדי, בעיקר במזג אוויר לוהט, הורגש באופן בולט מדי ניתוק מזגן תחת עומס, שגרם בתורו להתחממות מהירה של תא הנוסעים.
מבצעת?
כאמור, ה-5 יורשת מבת משפחתה הסטנדרטית הן רצפה, הן מערך מתלים, הן את מנוע ה-2.0 ליטר החזק-יותר. בגרסה זו, רק להזכיר, הוא מייצר רק מעט פחות כוח מגרסת הבסיס - הספק מרבי של 145 כ"ס, מומנט מרבי של 19 קג"מ. נתונים אלה מאפשרים למיניוואן הגדול - 1,440 ק"ג ללא נוסעים - להציג ביצועים נאים. ואכן, המנוע מרגיש נמרץ, התיבה מגיבה היטב, והמספרים מגבים זאת. 185 קמ"ש כמובן אינם רלוונטיים, אך האצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-11 שניות בלבד, היא תוצאה די-מרשימה עבור מיניוואן חסר יומרה ספורטיבית.
בכל זאת, היינו מעדיפים כי מאזדה תקטין פערים בין שלושת ההילוכים הראשונים. בעיקר בכבישים תובעניים יחסית, או עם מטען אנושי מכובד, ימצא עצמו הנהג מתחת ל"נקודת ההתעוררות" הגבוה יחסית, מעט מעבר ל-4,000 סל"ד. כך גם, אגב, ביחס לסרבנות - מעט מפתיעה - בהורדת הילוך מהירה משני לראשון. אגב, להילוכים המעט ארוכים יש גם יתרון - צריכת דלק כמעט-למופת : 7.5 ק"מ לליטר ברגעים מאומצים יותר, כ-9 ק"מ לליטר בנסיעה ממוצעת, ובכל מקרה בתנאי מבחן לא קלים.
מעבר לביצועי מנוע נאים, מגלה ה-5 אופי רגוע יחסית לבנות המשפחה המודרניות. אם ה-3 וה-6 הפכו ל"עצבניות" ביחס למוכר והמזוהה עם מאזדה משפחתיות, כאן המצב נינוח בהרבה. קל ונעים לנהוג את המיניוואן הזה, ההתנהגות בטוחה בסך הכל, ובעיקר ברורה ונעדרת הפתעות. וכן, כצפוי התחושה פחות מגושמת מהמקובל בז'אנר - בכל זאת.
הגה הכוח (עם סיוע חשמלי) קל ונעים לתמרון בעיר, אך מתקשה יותר בהעברת מידע תחת עומס או תפעול מהיר. תת ההיגוי בולט, ולבטח אינו יוצא נשכר מצמיגי 205-55 מרשימים ברוחבם אך חסרי אחיזה מבית טויו. מחד, הוא אינו מגזים ברכינה בפניות, תנודות המרכב מרוסנות היטב והרגישות לרוחות צד מעטה. מאידך, הגומי הרחב דואג להעביר לגב הנוסעים יותר פני-שטח עירוני מהרצוי. נוחות הנסיעה מקבלת אמנם ציון "סביר" בעיר ו"טוב" בכביש המהיר, אך לא יותר מכך. על רעשי צמיגים בולטים בתא הנוסעים היינו מוותרים.
תוספת אפקטיבית
לאחרונה סובלים מרובי-מושבים קומפקטיים מחוסר אהדה בארץ. בצדק. מחיריהם נשקו באופן שערורייתי למיניוואנים גדולים ונוחים מהם. לכן מאפשר תג-מחיר של 162,000 שקלים "בלבד", כל כך הרבה אופטימיות במחנה דלק מוטורס, שבע ההצלחות השיווקיות. המרחק הפיננסי מהכלים הגדולים הולם, הפער מהמכונית הקומפקטית הפופולרית בארץ קטן מספיק. ואלה רק קלפי הפתיחה.
כי ה-5, עוד לפני המחיר האטרקטיבי, למרות שאינו משכתב את הערך "מיניוואן" באינציקלופדיה המוטורית, מציע חבילה הולמת ונעימה, עם אבזור נאה וביצועים טובים, למי שמחפש יותר מחמישה מושבים סטנדרטי. במילים אחרות, אנחנו לא בטוחים שמאזדה אכן תמכור יותר מכפליים "5", מכלל שוק המיניוואנים הקומפקטיים עד עכשיו. אבל היא תמכור המון, ובצדק.
שם יצרן ודגם | מאזדה 5 |
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח | 1,999 סמ"ק |
הספק מרבי | 145 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 19 קג"מ ב-4,500 סל"ד |
אורך | 450.5 ס"מ |
רוחב | 175.5 ס"מ |
גובה | 161 ס"מ |
בסיס גלגלים | 275 ס"מ |
מהירות מרבית | 185 קמ"ש |
100-0 קמ"ש | 11 שניות |
מחיר | 162,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל | לא נבחן |