שתף קטע נבחר

 
צילום: איי אף פי

מספר הרוגי התאונה עלה ל-7; החקירה נמשכת

הבוקר נפטרה מפצעיה סמלת עדי אמנו, בת 19, בבית החולים "קפלן". שר התחבורה הקים ועדה לחקירת נסיבות התאונה הקשה, שבה התנגשו רכבת ומשאית ליד רבדים בדרום. בתאונה נפצעו כ-200 בני אדם ונהרגו שבעה - ביניהם נהג המשאית ונהג הרכבת. במוקד החקירה תעמוד התנהגות נהג המשאית, שניסה לחצות את המסילה וכך גרם לתאונה הקשה. הנהג עבד בחברה שנחקרה בעבר בחשד שהעסיקה עובדים שעות רבות מעבר למותר בחוק

האסון, השכול והחקירה: במשטרה ובמשרד התחבורה יחלו היום (ד') לחקור את נסיבות תאונת הרכבת ברבדים שבדרום, שבה נהרגו 7 בני אדם, בהם נהג המשאית ונהג הקטר. מניין ההרוגים עלה לאחר שחיילת נפטרה הבוקר מפצעיה הקשים בבית החולים "קפלן". המשטרה אמנם דיווחה על שבעה הרוגים כבר אתמול, אולם הבוקר דיווחה בטעות על שמונה הרוגים. 

 

שמות ההרוגים שהותרו לפרסום:

  • ליאוניד גלינסקי, בן 51 מדימונה (נהג המשאית)
  • ליאוניד טורוק, בן 46 מרמלה (נהג הרכבת)
  • סמלת עדי אמנו, בת 19 מבאר שבע (נפטרה הבוקר) 
  • רס"ל ניר סרוסי, בן 33 מבאר שבע
  • אולגה אקמייב, בת 20 מקריית-גת (אמה של התינוקת שנפצעה קשה)
  • הרב יוסף דרמר, בן 58 מבני ברק

 

במקביל, מתחילה החקירה. בראש ועדת החקירה שהוקמה במשרד התחבורה (וזאת בנוסף לצוות של משטרת התנועה) עומד ישעיהו רונן, מהנדס תנועה בכיר, שאמר הבוקר ל-ynet: "ננסה למצות את הדברים תוך כמה ימים, והשאיפה היא לסיים את החקירה עד אמצע השבוע הבא". חברים נוספים בוועדה הם ניצב משנה משה בן זיקרי ממשטרת התנועה וסמנכ"ל התנועה ברכבת, אראל אבן.

 

במוקד החקירה תעמוד התנהגותו של נהג המשאית, ליאוניד גלינסקי, שניסה לחצות את המסילה וגרם לתאונה הקשה. הנהג עבד בחברת המשאיות "האחים אליהו", שנחקרה בעבר בחשד שהעסיקה נהגים שעות ארוכות מהמותר והתקינה במשאיות מתגים שניטרלו את פעולת ה"טכוגרף" (ה"קופסה השחורה" של המשאית) לשם כך. יחיא אליהו, אחד מבעלי החברה, נחקר אמש במשטרה.

 

כל הדיווחים על אסון הרכבת:

  


פינוי ההריסות. צילום: רויטרס

 

חברת "האחים אליהו" עמדה רק לפני שלושה חודשים במוקד חקירה אינטנסיבית של היחידה המרכזית במשטרת התנועה. לפי החשד, בעלי חברת המשאיות התקינו מתג מיוחד המאפשר לנטרל את פעולתו של הטכוגרף, המתעד את שעות הפעולה של המשאית. זאת, כדי שניתן יהיה להפעיל אותה שעות ארוכות על-ידי אותו נהג, בניגוד לחוק, תוך סיכון חייו וחיי משתמשים אחרים בכביש.

 

המטרה היתה לאפשר לאותם נהגים לנסוע במשך עשרות שעות רצופות בניגוד לחוק. אחד הנהגים נתפס נוהג 40 שעות ברציפות. יותר מ-20 עובדי חברת "האחים אליהו", בהם בעלי החברה, נהגים וקציני בטיחות נחקרו אז על-ידי המשטרה. גם גלינסקי נחקר ובעקבות החקירה שונה יעוד עבודתו והוא הועבר לעבוד כנהג בסלילת התשתיות לעבודות בסמוך לכביש 6, חוצה ישראל, באזור רבדים.

 

יותר מ-90 מהפצועים - חיילים

 

בתאונה נפצעו כ-200 איש, יותר מ-90 מהם חיילים. חמישה אנשים הוכרזו "נעדרים" לאחר שבני משפחותיהם דיווחו כי היו על הרכבת, אך הם לא יצרו עמם קשר ולא הופיעו ברשימת ההרוגים או הפצועים. במשך כמה שעות התקיימו סריקות אחריהם, והן הופסקו לאחר שהשטח נסרק והכוחות וידאו שאין בו יותר לכודים או נעדרים. 

 

התאונה תיחקר, כאמור, בשני צוותים - ועדה שמינה שר התחבורה וכן צוות חקירה מיוחד של משטרת התנועה, שיורכב מבוחנים שונים של משטרת התנועה בראשותו של ראש מדור תאונות דרכים, מאיר אור. מנכ"ל "רכבת ישראל", יוסי מור, אמר בישיבת הנהלה דחופה אמש: "אני מאמין שניתן היה למנוע את התאונה אם כולם היו מצייתים לתמרורים ולחוקי התנועה".

 

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב משה קראדי, אמר בבואו למקום התאונה: "החקירה רק בראשיתה ויידרשו עוד מספר ימים כדי למצות את חקר האמת. אין ספק ששלושה גופים יצטרכו לדון מחדש בכל נושא מפגשי המסילות עם כלי רכב. שלושת הגופים הם רכבת ישראל, המועצה האזורית יואב וחברת חוצה ישראל".

 


פינוי הנפגעים (צילום: צפריר אביוב)

 

את נסיבות התאונה תיאר מפקד משטרת המחוז הדרומי, ניצב אורי בר-לב: "הרכבת נסעה אחר הצהריים מצפון לדרום, ומשאית שעבדה בשטח לפיתוח תשתיות פגעה בחזית הרכבת. כתוצאה מכך, המשאית התפרקה ותא הנהג הועף הצידה. הנהג נזרק לתעלה ונמצא הרוג במקום. הרכבת איבדה שיווי משקל ושלושת קרונותיה הראשונים התהפכו".

 

שר התחבורה, מאיר שטרית, הודיע על הקמת ועדת חקירה לבדיקת נסיבות אסון הרכבת. במשרד התחבורה מציינים שבעבר מופו כל מפגשי המסילות והכבישים והוחל לבצע הפרדות במקומות הנדרשים, אבל התאונה אירעה במקום שבו לא חזו שמשאית או מכונית ינסו לחצות את המסילה, משום שזה אזור חקלאי ובו שדות ועל כן אין שם תנועת מכוניות ערה. 

צילום: צפריר אביוב

  

כתב ynet, שלומי דונר, שהיה ברכבת, דיווח שהרכבת שנסעה לכיוון באר שבע התנגשה במשאית בסביבות השעה 17:45, כשזו ניסתה לחצות את הפסים. לאחר ההתנגשות עם המשאית, הרכבת התהפכה על צדה, הקרון של הקטר נמחץ לחלוטין, ושלושה קרונות אחריו נפגעו קשות.

 

חיילים עם תחבושות וחוסמי עורקים ירדו לטפל בפצועים, וכעבור דקות אחדות הגיעו למקום כוחות ההצלה. מד"א הכריז על האירוע כאירוע רב נפגעים, ועשרות אמבולנסים הגיעו למקום.

 

גם חיל האוויר התגייס למשימה. דקות ספורות לאחר הדיווח על התאונה הקשה הגיע לשטח מסוק "ינשוף" מטייסת "החרב המתהפכת" שבבסיס פלמחים. מפקד הטייסת, סגן-אלוף י', הטיס בעצמו את אחד משני המסוקים למקום התאונה, "באזור יש כבלי חשמל, ולכן הנחיתה לא היתה קלה. למרות זאת, הטייסים עם אנשי הצוות הרפואי ביצעו 'הסעות' ממקום התאונה לבית החולים. אני חושב שבהחלט תרמנו להצלת חיים באירוע".  

 

העדויות: עף מהרכבת ונפגש עם חברתו בבית החולים

 

חיים אזולאי, בן 20 מבאר שבע, פונה לבית החולים "קפלן" ברחובות, סיפר: "הייתי ברכבת. פתאום שמעתי צפירות של קטר ומאז אני לא זוכר מה קרה. זוכר שהתעוררתי נכנס הרבה אבק. היו צעקות מהקרון. ראיתי תינוקת לידי ומאוד מקווה שלא קרה לה כלום".

 

אשר נוריאני, חייל בן 20: "שמעתי את הצופר לפני שהרכבת עצרה ואז הכול התרסק. אני הייתי בקרון הראשון ואיכשהו באינסטינקט תפסתי את הברזל למעלה וכשהקרון התהפך, עפתי החוצה. אבל היו הרבה כאלה שנלכדו מתחת לקרון". אביו, עופר, שמע על התאונה בעבודתו במשטרה: "נסעתי כמו מטורף עד לבית החולים. בדרך כלל אני נתקל במקרים כאלה במסגרת עבודתי כשוטר, אבל כשזה קשור אליך זה שונה לגמרי".

 

רועי רמון סטודנט מבאר שבע נסע ברכבת עם חברתו, מיכל: "ישבנו מאחורי נהג הקטר ואז שמעתי צפירה בעוצמה לא רגילה. הבחנתי במשאית הבטון הגדולה ממש מולנו ואז התנגשנו בעוצמה. הדבר הראשון שעשיתי הוא להגן על הראש של מיכל, אבל אני עפתי ונפל עלי לוח מתכת ועוד שתי בנות שהיו בקרון נפלו עלי. הקרון כולו התרסק לגמרי ואז לא ראיתי את מיכל. שאלתי איפה היא ופוניתי לבית החולים 'ברזילי', ורק כאן בבית החולים נפגשנו שוב". רועי וחברתו פצועים קל.

 

נהג מאותה חברה נתפס נוסע 40 שעות ברציפות

 

כאמור, חברת "האחים אליהו" עמדה רק לפני שלושה חודשים במוקד חקירה אינטנסיבית. מפקד היחידה המרכזית של משטרת התנועה, סגן-ניצב אפרים ארליך אמר אז ל-ynet: "הקמנו צוות חקירה מיוחד שבודק את כל המשאיות בדרום הארץ. תפסנו נהג משאית של אותה חברה שנהג במשך 40 שעות ברציפות. נהג כזה הוא פצצה מתקתקת".

 

יותר מ-20 עובדי חברת "האחים אליהו", בהם בעלי החברה, נהגים וקציני בטיחות נחקרו על-ידי המשטרה. הפרשה נחשפה כאשר נהג משאית מהחברה הגיע לפרוק סחורה בנמל אילת ונתקל בשוטרים ובראשם סגן מפקד היחידה המרכזית של משטרת התנועה, רב-פקד יובל פז. הם גילו שבמשאית מותקן מתג סודי שמנטרל את הטכוגרף, ולתדהמת השוטרים, הנהג טען כי בעלי החברה הם שהתקינו את המתג.


פורסם לראשונה 21/06/2005 21:28

 

בהכנת הידיעה השתתפו הלל פוסק, אלי סניור, שמוליק חדד, אבי כהן וחנן גרינברג
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום רפרודוקציה: עוזי ברק, מדור צילום זק"א
פינוי ההרוגים מזירת התאונה
צילום רפרודוקציה: עוזי ברק, מדור צילום זק"א
צילום: צפריר אביוב
כוחות הצלה רבים זרמו למקום
צילום: צפריר אביוב
צילום: צפריר אביוב
יחיא אליהו, אחד מבעלי חברת המשאיות מגיע לחקירה
צילום: צפריר אביוב
צילום: רויטרס
שברי מתכת שנותרו עדות אילמת
צילום: רויטרס
צילום: אבי כהן
התאונה הקשה
צילום: אבי כהן
צילום: צפריר אביוב
הקרונות ירדו מהפסים
צילום: צפריר אביוב
צילום: אבי כהן
פינוי נפגעים ל"שיבא"
צילום: אבי כהן
מומלצים