הטובים הביתה
"כשקסניה נזרקה החוצה הייתי בשוק", מודה צדי צרפתי, "חזרתי הביתה וקיללתי". ולא רק הוא: תגובות רבות שמגיעות ל-ynet מאוכזבות מתוצאות ההצבעה ומאיכות השירה. מדוע בעונה הנוכחית של "כוכב נולד" הפייבוריטים של השופטים מוצאים את עצמם בחוץ? לאלוהי ה-SMS הפתרונים
חסרה לו עוצמה, לא זורם, לא מתחבר ולא סוחב, היו רק חלק מהביקורות הצוננות שחילקו השופטים לאלישע. "הלכתי הביתה" הוא משחזר ל-ynet, "ראיתי את הביצוע שלי, והאמת – הסכמתי עם כל מילה. הייתי עייף מאוד וגם התרגשתי, ואני מסכים שיכולתי לתת ביצוע הרבה יותר טוב".
אז איך אתה מסביר את הנצחון הגורף שלך בשלב הזה?
"אין לי מושג. יכול להיות שהצלחתי לעשות לצופים משהו. אני גם מאמין שאם יש מאחורי מתמודד קהל מעריצים גדול, גם אם הוא יעלה וישיר שיר ילדים - הוא יזכה, כי יש לו הרבה מצביעים. הקהל בבית לאו דווקא בוחר לפי השיר. אני מודה ששרתי לא משהו בכלל ביום שני, ובכל זאת זכיתי באהדה גורפת".
זאת לא הפעם הראשונה העונה שהקהל לא מחזיק באותה דעה של השופטים. לא פעם בעונה הנוכחית השופטים נוטים למתמודד מסוים, והקהל מעלה על הרכבת דווקא את המתמודד שזכה לתגובות הצוננות ביותר. למשל, בהופעה החיה השלישית קיבלה טלי מיכאלי את מספר הקולות הנמוך ביותר מבין המתמודדים, אלא שהשופטים בחרו להעניק לה חסינות, מה שהביא לסילוקה של המתמודדת הבאה בתור, שני גנזיה. בראיון אופטימי ל-ynet גנזיה דווקא פירגנה למיכאלי, ונידבה את דעתה על הסיבה שדרדרה את מיכאלי למקום האחרון. "אותי היא תמיד ריגשה, והיא היתה צריכה להישאר", קבעה גנזיה. "אולי זה הקהל שמגיע עם דעות קדומות – אני לא יודעת לפי מה הוא קובע, אולי זה בגלל שהוא צעיר ומה שמפתה אותו זה העיניים הכחולות של המתמודדים".
יהודה סעדו, ללא ספק רץ למרחקים ארוכים בעונה הנוכחית, כמעט ולא נכלל בה. בשלב האודישנים השופטים מימשו את זכותם והשאירו אותו לחסדי גלגל ההצלה. הוא זכה ברוב עצום וצלח גם את שלב ההופעה החיה בקלילות של שחיין אולימפי. בשלב ה"ראש בראש" השופטים כבר חשבו אחרת. "כל הנוכחות של יהודה היא מוזיקלית טהורה. כל כך זך וטהור שזה מחלחל לתוכך", שוררה ריקי. למריאור היא החמיאה פחות, אבל הקהל בחר להשאיר לה את אפשרות ההצלה בהמשך העונה, ולהעיף דווקא את שירלי נוב.
אם הבחירה הייתה בידנו - המצב היה אחר
מאיפה נובעים הפערים בין השופטים לצופים, פערים שלא בלטו באופן כל-כך חד בעונה הקודמת של "כוכב נולד"? אם נצא מנקודת הנחה שהשופטים מספקים חוות דעת מקצועית ואמינה על הביצועים, האם נטעה אם נאמר שהקהל הולך ומתרחק משיקולים רלוונטיים לביצוע עצמו ובוחר במתמודד האהוב עליו מסיבות אחרות, למשל, מראה חיצוני או סיפור חיים? מה אם כך הוא תפקידם של השופטים בסיפור? לספק תובנות מוזיקליות או לקלוע לדעת הקהל? איך אפשר לדבר על סטאר קוואליטי מבלי להתחשב בגורם החשוב ביותר - האנשים שמאחוריו?
"אני לא מתייחסת למה שאומרים אנשים אחרים", מבטיחה ריקי גל ל-ynet. "זה לא משנה לי. אני עושה את עבודתי, שהיא לתת שיפוט מקצועי לפי פרמטרים מקצועיים. הקהל בוחר את מי שהוא אוהב ולא צריכה להיות קורלציה בינינו. אם הבחירה היתה בידינו והיו לנו את ה-SMSים והיינו שולטים - המצב היה אחר".
את חושבת שהקהל בוחר לפי שיקולים אחרים?
"אני לא שופטת בפסיכולוגיה של הקהל".
גם צדי צרפתי סבור שזה לא תפקידם להסתכרן עם הקהל: "זה נחמד אם אנחנו חושבים כמו הקהל, אבל זה לא התפקיד שלנו. אנחנו כאן כדי להביע דעה מקצועית. בכל חלוקת פרסים השאיפה היא ליצור באלאנס עם בחירת הקהל באמצעות דעה מקצועית ממול".
אבל אתם ממילא לא קובעים, אז מה הטעם?
"נכון, אבל אנחנו מביעים דעה, והקהל שומע את הדעה הזאת".
"אנחנו בכוונה שמים את השופטים אחרי שהקווים נסגרים", מציין יואב צפיר, עורך ובימאי, "כדי שהקהל יקבע את התוצאה ואז יתעניין במה חושבים השופטים. אנחנו לא מספרים לשופטים מה התוצאות, וחלק מהפעמים הם way off. אני בכלל קיוויתי שלא תהיה התאמה בין הקהל לשופטים, כי אם תהיה כל הזמן התאמה זה ישעמם. עכשיו כשאתה שומע את השופטים, אתה במתח לשמוע את התוצאות של הקהל".
אתה חושב שלקהל יש שיקולים אחרים משל השופטים?
"השופטים כאן כדי להצביע נקודתית. הצופים מצביעים למי שעושה להם משהו. אני לא מקבל את הטענה שהשופטים לא לוקחים בחשבון מראה חיצוני, כמו שאני לא מסכים לטענה שהתוכנית הופכת לתחרות יופי".
כישרון זה לא מספיק
האם הקהל מצביע באופן ענייני, והאם אפשר לצפות ממנו להיות כזה? מה מנחה את הצופה? את ההנחה שלא בהכרח מדובר בכישרון הווקאלי של המתמודדים, תאושש העובדה שההצבעה מתקיימת עוד לפני שמי מהסולואיסטים הנפיק ולו תו אחד. הקווים נפתחים כבר בתחילת התוכנית ולרשות כל צופה עומדות 250 הצבעות (שמצריכות הרשמה מיוחדת, בניגוד לעונה שעברה). צופים בודדים בלבד, אגב, מנצלים את כל 250 ההצבעות.
אפשר להניח בזהירות שמדובר בתכונה החמקמקה הנקראת כריזמה. תכונה שהשופטים מודעים אליה, אבל מסוגלים לבדל אותה מיכולות קוליות. הקהל, לעומת זאת, פשוט מצביע למתמודד שהכי מוצא חן בעיניו, ולא תמיד התכונה שהופכת אותו לאהוב היא ביצוע קולי מוצלח. קחו למשל את מקרה טלי מיכאלי. בהופעה החיה היא קיבלה חסינות מהשופטים, הביצוע שלה בשלב ה"ראש בראש" היה סביר, אבל הצופים מיאנו בשני המקרים לשים בקלפי את הפתק של מיכאלי.
"גם אם הייתי שרה הכי מושלם בעולם, הייתי נופלת", אמרה מיכאלי לאחר ההפסד ל-ynet. "אנשים כבר לא מסתכלים על הטלוויזיה. הם יושבים מול המחשב ומתקתקים. לדעתי כל הבנות שנפלו עד עכשיו היו הכי טובות – קסניה, מורן ואליגולא. לא בכיתי בגלל שנפלתי, אלא בגלל שהקהל דפוק ואין לו שמץ של מושג במוזיקה, לדעתי".
"לפעמים מדובר במשהו אחר, תסרוקת לא טובה, איפור מחורבן, שפת גוף לחוצה - כל הדברים האלה משדרים משהו לא נכון, לא טוב", מנסה צרפתי לנפק הסבר אפשרי. "נתונים של מוזיקה נטו יש לה, יש לה נשמה ויש לה קול, אבל – לא נעים להגיד - כישרון זה לא מספיק, צריך את הסטאר קוואליטי. עם כריזמה ובלי כישרון עוד אפשר להסתדר, ההיפך זה בעיה.
"כריזמה היא חלק מהעניין, וגם אני כשופט בוחר בבנאדם שאני מאמין שהוא זה שיסחוף את הקהל. אבל אני לא רוצה להפוך את זה למשחק כזה שאנחנו מתחילים לנחש מה הקהל יביא. לגבי שיר ביטון ניחשתי, אף-על-פי שאני ביקרתי אותה. היו לי טענות לביצוע, אבל כשנשאלתי באופן ישיר במי אתה חושב הקהל יבחר, אמרתי שיר ביטון. גם במקרה של אוהד ניחשתי, למרות שלא נשאלתי. יש לו טונות של כריזמה וזה דבר נורא משמעותי במקצוע. אוהד קורע את המסך, אבל הבחירה של השיר היתה מוזרה מאוד".
ובכל זאת הוא נבחר.
"ואת זה אני ידעתי, שלא משנה מה הבחור הזה יעשה - הקהל יבחר בו".
אז איך זה שבעונה הקודמת קלעתם לטעם הקהל?
"בעונה הקודמת המבצעים הטובים היו גם כריזמטיים".
מקרה קסניה
שתי ההפתעות המרשימות ביותר בעונה הנוכחית התקבצו לאותה תוכנית. בהתמודדות השנייה בשלב ה"ראש בראש" התחרו אריאלה עדאווי, אסף אברבוך וקסניה זמסקוב. קסניה התגלגלה לנישת "סשה גרישקוב", כשזכתה כבר בתחילת הדרך לחשיפה ואהדה מההפקה ומהקהל וסומנה כפייבוריטית. אלא שכבר בהתמודדות המשמעותית הראשונה היא נאלצה להתנתק מחלום ניצנים ולנפנף לשלום לפנטזיית הגמר.
אחרי התוכנית דמעה ריקי מאחורי הקלעים. בראיון ל"רייטינג" אמרה: "צדי ואני החלטנו שנעזור לקסניה בכל דרך בחיים המקצועיים. היא עשויה מהחומרים הכי טובים והיא כנראה מהאנשים שלא הולך להם כל-כך בקלות, אבל היא מיוחדת, היא אחרת, היא כובשת. אין לי ספק שיש לה עתיד בתחום הזה".
"כשקסניה נזרקה החוצה הייתי בשוק", חושף צדי. "הייתי בטוח שהפעם גם הקהל רואה שיש לה כריזמה ושהיא זמרת מקצועית עם בטן ותחושה, אבל בעטו אותה החוצה. אני נזהר מאוד מלהאשים, אבל בשבילי זה היה שוק".
אתה מתאכזב כשהקהל בוחר אחרת מכם?
"כן, אני מודה. הייתי מאוד עצבני במקרה של קסניה וחזרתי הביתה וקיללתי, אחרים הרגיעו אותי, אמרו לי 'לא נורא, היא עוד צעירה'".
איך הסברת לעצמך את זה?
"אני לא הסברתי לעצמי את זה, רק התעצבנתי".
אז מה, כל דימונה הצביעה לשיר ביטון, כמו שטוענים אי אלו טוקבקיסטים? אם אתה לא מזרחי אין לך סיכוי להצליח ב"כוכב נולד"? האם מתנגדי ההתנתקות באמת התגייסו לטובת אוהד אלישע? צדי צרפתי מאמין בהצבעה מגזרית: "אני מאמין שבכל פעם מישהו אחר מצביע", הוא מודה. "אני תמיד מצפה ואומר שאותה ילדה שמתמודדת, אולי המגזר שלה יקום ויצביע. ברור שאנשים מצביעים לא רק בגלל הביצוע, אלא מכל מיני סיבות אחרות".
את הטענה שמאחורי כל מתחרה מצליח עומדת עירייה משקיעה או משפחה מסועפת, צפיר דווקא מבקש לבטל. "המספרים האלה, ההצבעות של המקורבים, מתקזזות בסופו של דבר אצל השלושה. ברור שמדברים על זה, אני אומר למתחרים 'תגידו לחברים שלכם להצביע', אבל בסופו של דבר זה מבטל האחד את השני. אם מישהו לא מקבל הרבה הצבעות, הוא פשוט לא הגיע אליהן.
"בסופו של דבר הקהל מספיק בוגר כדי לשקלל את הנתונים המקצועיים והלא מקצועיים ולעשות את הבחירה הנכונה בשלבים המכריעים בגמר ובחצי גמר. יכול להיות שיש טעויות בדרך, אבל דבר אחד בטוח – הטובים יגיעו לגמר, ואף אחד לא יזכור מה היה בתכנית מספר 12 ומי לקח את מי ב'ראש בראש'".