עשו טובה, עזבו לנו את הארנק
בהחלט יתכן שהתכנית הלאומית לבטיחות בדרכים שהוצגה אמש, תהיה זו שתחלץ אותנו מסחרור ההרוגים האיום על הכביש. אלא שתקווה זו אינה צריכה להשכיח מאיתנו עובדה אחת כואבת: הטלת מס נוסף על בעל הרכב, פרה חולבת ידועה של המשק הישראלי, היא לא פחות משערורייתית
לכלכלן ד"ר יעקב שיינין יש תכנית מצוינת להקטנת הקטל בכביש. תכנית מבוססת על מונח קסם בשם "מודל כלכלי", מונח מאד מקצועי ונורא משכנע. כזה שמסתיר מאחוריו אמת אחת פשוטה. כדי לגייס 390 מיליון שקלים נוספים עבור תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ישלם כל בעל רכב בישראל אגרת בטיחות בגובה 9% מעלות ביטוח החובה, מדי שנה. אתם קוראים נכון. הוועדה החליטה כי מדינת ישראל תהיה מסוגלת להעניק לכם ביטחון אלמנטרי בכביש, רק אם תשלמו עוד. חד וחלק.
איש מקצוע, תכנית טובה
קטונתי מלהעביר ביקורת על המודלים הכלכליים של מר שיינין. על נושא התחבורה והבטיחות בכביש לעומת זאת, יש לי לא מעט דברים טובים לומר. עיקרי התכנית כפי שהוצגו אתמול, מוכיחים כי זו תכנית טובה, עם מחשבה מאחוריה, מטרות ויעדים הולמים. תכנית שתחזק בצדק את הרשות הלאומית לבטיחות, תעזור בצדק למשטרת התנועה. תכנית שתכניס לימודי בטיחות בדרכים למבחני הבגרות וכזו שמכירה בערך ההסברה וההכשרה - גם אם לא מספיק.
יותר מזה. אני מבטיח לחברי הוועדה הנכבדים, כמו גם לשר שטרית, כי אין במדינת ישראל אחד שאינו מברך על התכנית ורוצה בהצלחתה. למעט צמרת משרד התחבורה הממשיכה בניסיונות ביטול כל ניסיון לשינוי. אפילו במשרד האוצר מחאו אתמול כפיים לתכנית. יש מי שטוען כי שיינין פשוט נרתע מעימות עם האוצר כי הוא פרגמטיסט, יש מי שמציג אותו כמקורב מאד-מאד לשר האוצר הנוכחי והשקפתו הכלכלית. כאחד שלא יתעמת עם עמיתיו, להם הוא זקוק ועמם הוא מתרועע.
עם זאת, חובה להזכיר כי גם תכניות עבר נשמעו מצוין לפני מבחן התוצאה. למשל תכנית אב מקיפה ומרשימה של ד"ר משה בקר, מבכירי מומחי התחבורה בישראל, בתחילת שנות ה-80. כמו החלטות ממשלה מ-93' ו-95' בדבר לימודי בטיחות אינטנסיביים בבתי ספר. או ועדת המנכ"לים הידועה מ-97', ועדת בקר ללימוד נהיגה ב-98', ועדת חקירה פרלמנטרית ב-2003. כולם רצו להקטין את הקטל בכביש. וכולם כמעט ללא יוצא מהכלל נזרקו לתחתית סדר היום הציבורי במקרה הטוב. ובמקרה הרע - כמו ועדת החקירה הפרלמנטרית האחרונה - הועלמו מעין הציבור המתחנן לבטחון. חד וחלק.
הפתרון הקל
אלא שכל זה, באמת, קצת פחות משנה כרגע. התכנית תצליח, כמו כל תכנית, אם יהיו לכך מספיק אינטרסים. גם בעבר היינו משוכנעים שיש מספיק מאלה - כ-500 הרוגים מדי שנה למשל - ובכל זאת לא קרה כלום. אז בבבקשה, תוכיחו שאפשר. רק בדרך, עשו טובה לכולנו, וגם לכם, ורדו מעץ "הציבור ישלם" עליו טיפסתם בקלות גדולה מדי. מר שיינין יכול להרים את קולו פעם אחר פעם, ולזעוק בגרון ניחר כי "אם לא נשלם, לא ישתנה כאן דבר". הוא יכול לנסות ולהבהיר פעם אחר פעם כי רק כסף שיגיע ישירות לרשות הלאומית, הוא כסף שיעזור להלחם בתאונות. עם כל הכבוד, זה לא משכנע אותנו.
כי אנחנו קצת יותר מנוסים. מצטערים, אבל חבריו לפוליטיקה של שיינין הרגילו אותנו אחרת. הם הוכיחו לנו כי כאשר רוצים, כשיש אינטרס אמיתי - מינוי מקורבים למשל, הבטחות לבוחרים, אחיזת עיניים ציבורית, כאלה מין אינטרסים - יודעים פוליטיקאים למצוא את הכסף הדרוש. זוכרים את הסכום הכפול כמעט שנמצא עבור מפלגת שינוי שדרשה זאת? זוכרים מאות מליונים לעבודה כדי שזו תתרצה? צריך להזכיר לכם סחטנות מצד מפלגות דתיות? ואין אחד שיעז לקום ולומר כי מדובר היה בעניינים חשובים יותר מ-500 הרוגים בשנה. או שמא כך מניח מר שיינין.
ומלבד זאת, ללא קשר לעובדה שהמדינה יכולה למצוא סכום כזה אם באמת חשוב לה. וצריך הרי להיות חשוב לה. שר האוצר של מר שיינין מתהדר הרי בעליית הכנסות מגביית מיסים. מר שיינין עצמו מבהיר כי ירכשו הרבה יותר כלי רכב חדשים בשנים הקרובות. אנחנו בכל מקרה מעניקים בכל רכישת מכונית חדשה, מכונית נוספת לאוצר המדינה, מתנה. אנחנו משלמים מס גבוה מאד על דלק, ומס ההכנסה כאן - זה אולי המקום להזכיר שוב - אינו מהנמוכים בעולם המערבי.
כך שבאמת לא ברור מה טעם מצא מומחה הכלכלה להבהיר כי "רק כך אפשר". אזרחי המדינה הזו, אם לא הפנים עדיין, זכאים לביטחון על הכביש גם אם לא ישלמו עכשיו תוספת כלשהי. הם היו זכאים לאותו ביטחון גם במהלך כל השנים שחלפו, גם במהלך כל הממשלות שהתעלמו לחלוטין מכל ניסיון לשינוי. אזרחי המדינה הזו מר שיינין, משלמים לא רק מספיק, אלא מעל ומעבר למה שמשלם בעל רכב בעולם המערבי, אליו אתה כה רוצה להדמות. אין שום סיבה בעולם שפתאום עכשיו יהפכו 150 השקלים האלה ל"להיות או לחדול" של הבטיחות בדרכים. במקרה הטוב זו אחיזת עיניים מרגיזה.
צאו לנו מהכיס
אסור שתהיה כאן טעות. ועדת שיינין לכשעצמה היא מוצר מבורך. מרבית הנקודות בהן בחרה לטפל, אכן חייבות טיפול יסודי. כנראה שגם הבחירה בכלכלן דווקא ליו"ר ועדה שכזו, היא בחירה נכונה ובעיקר חכמה. אבל אין שום סיבה בעולם שהנהג הישראלי יתעורר בבוקר עם יד נוספת תחובה בארנקו. המנטרה עליה חוזר שיינין בכוונה גדולה, זו הטוענת כי "נשלם או נמות", אינה יכולה לשכנע את מי שהתרגל להיות ברז הממון של מדינת ישראל, ולצפות פעם אחר פעם בנבחריו הסוחטים ונסחטים על עניינים פעוטים בהרבה מהזכות לחיות. בעל הרכב הישראלי בוודאי לא יתקשה לשלם עוד 150 שקל, כמו שמניח שיינין. זה לא קשה, אבל מה-זה מעצבן.