"הלקחים לא הופקו"
איך יכול להיות שלקחי התאונה לפני שלושה שבועות לא הופקו. שלא נעשו שינויים מיידיים, שלא ננקטו צעדים כדי למנוע הישנות המקרה?
שוב משאית כבדה וארוכה על הפסים במעבר חצי-מוסדר, שוב רכבת המגיעה מאחורי עיקול וכנראה אינה מזהה את הסכנה, עוד פעם קרונות שירדו מהפסים, נפגעים, מסוקי חילוץ. כאילו לא היינו שם לפני כשלושה שבועות. כאילו אף אחד לא התריע, לא הייתה ועדה של משרד התחבורה שהתייחסה בבירור למפגשים שכאלה.
דוח ועדת החקירה של משרד התחבורה לאחר אסון הרכבת
מדינה של חפיף - צביקה בורג
והכי חשוב אולי, כאילו לא קיבלו לפני ימים אחדים חברי הנהלת הרכבת מסמך הנקרא "לקחים מתאונת הרכבת", אותו הכין יוסי מור, מנכ"ל רכבת ישראל. מסמך שסעיף 16 בו קובע כי "יש למנוע מעבר של משאיות וציוד מכני כבד לצורך עבודות פיתוח דרך מפגשים המוגנים על-ידי תמרור בלבד. כאשר הדבר אינו אפשרי בשום אופן, יש להציב שוטר בשכר בכל שעות הפעילות - באחריות מנהל אגף הביצוע"
ניצב שחר איילון נשמע נסער. "לדעתי, זה הזמן להקים סוף סוף את משטרת הרכבות עליה דיברו זה מכבר. לאור ריבוי התאונות במפגשים, מדינת ישראל חייבת לאמץ לעצמה מדיניות ברורה יותר של אכיפה והרתעה". לדברי ראש אגף התנועה, צוות החקירה המיוחד שמטפל באסון הרכבת ברבדים, קיבל על עצמו מייד את הטיפול גם בתאונה שאירעה היום. "הצוות החל לפעול מייד" אמר איילון, "כולל תפיסת מסמכים שונים הקשורים לחברה אליה שייכת המשאית שעמדה על הפסים".
גם אותו יעניין ודאי לקרוא את סעיף 15 באותו מסמך פנימי של הרכבת. "לא יונחו כלים וחומרים כלשהם במקום אשר יש בו כדי להסתיר את משולשי הראיה הנדרשים במפגשים, באחריות מנהל אגף הביצוע וסגן מנהל אגף תחזוקה תשתית. לו"ז לביצוע – מיידי. מעקב ביצוע באחריות סמנכ"ל הפעלה ותחזוקת תשתיות וסמנכ"ל תכנון ופיתוח". פשוט מצוין. מישהו ברכבת עוד יספר לנו כי התלולית שהסתירה לנהג הקטר את הרכבת על הפסים, אינה מעשי ידי אגף תחזוקה ותשתית, ולכן אין כל צורך להתחשב בה בקביעת מהירות הנסיעה של הרכבת לקראת המפגש.
גורמים בכירים נוספים במשטרה הבהירו היום ל-ynet כי "נראה ששלושה שבועות תמימים לאחר התאונה הקשה בין הרכבת למשאית, לקחים פשוטים שלא הייתה בעיה ליישמם, לא מצאו ביטוי בשטח". כדי לבדוק מדוע, תדרוש המשטרה ודאי לבדוק את "צוות תחזוקת מפגשים", שדיווח על הקמתו כלול אף הוא במסמך מנכ"ל הרכבת. מי אחראי על הצוות? סמנכ"ל הפעלה ותחזוקת תשתית.
אבל בינינו, כמה מכם באמת הופתעו לשמוע על תאונת רכבת נוספת במפגש-חקלאי? כמה מכם באמת השתכנעו מדוח ועדת החקירה המזורזת שהקים משרד התחבורה לאחר אסון הרכבת ברבדים? כמה מכם בטוחים שמחר זה כבר לא יקרה, כי מישהו באמת יפיק לקחים אמיתיים, ישנס מותניים וישפר ליקויים? מעטים מכם, אם בכלל. וזה הסיפור העצוב מכולם.