רובר עברה לידיים סיניות
לאחר חודשים רבים של חוסר ודאות, הודיעו נושי רובר פושטת הרגל: יש לנו רוכש לנכסים, שיחזיר את היצרנית לחיים: נאנג'ינג אוטומוטיב הסינית
חוזרת לחיים? יצרנית הרכב הבריטית הגדולה האחרונה, MG-רובר, נמכרה לידיים סיניות. חברת פרייס-ווטרהאוס-קופרס (PwC), שניהלה את מכירת נכסי היצרנית פושטת הרגל, בחרה בהצעתה של נאנג'ינג אוטומוטיב (Nanjing), יצרנית הרכב הסינית הוותיקה ביותר.
נאנג'ינג הינה שותפה אסטרטגית של פיאט, ורכשה בשנת 1999 את פס הייצור של סיאט איביזה הראשונה, אשר גרסה שלה היא מייצרת בשינויים מסוימים לשוק הסיני. נאנג'ינג מעסיקה קרוב ל-16,000 עובדים, המייצרים מדי שנה 180,000 מכוניות, אוטובוסים ומשאיות - מרביתן לשוק המקומי. רכישת נכסי רובר עשויה לפתוח עבורה צוהר למערב, ולסייע לה לעמוד ביעדי שיווק יומרניים.
השמחה בבריטניה - חלקים בלבד
על-פי דיווחים של סוכנויות הידיעות, ההצעה הזוכה של נאנג'ינג עמדה על סכום של בין 50 ל-100 מיליון פאונד, עבור כלל נכסי MG-רובר, ובכללם מפעל המנועים פאוארטריין (Powertrain). לדברי טוני לומס, מנהל ה-PwC, בכוונת נאנג'ינג להעביר את מפעל פאוארטריין ומרבית ייצור המכוניות לסין. עם זאת, הרכבת המכוניות הסופית תתבצע ככל הנראה בבריטניה, וכך גם חלק מהמחקר והפיתוח.
כך שלמרות החדשות הטובות של רכישת רובר והכוונה להחזיר לחיים חלק ממכוניותיה, רק פחות ממחצית מעובדי רובר לשעבר יזכו לחזור למקום עבודתם. בנאנג'ינג מעריכים כי יזדקקו ל-2,000 עובדים לערך, ובארגון העובדים של רובר כבר נכנסו לכוננות משא ומתן.
ומה עם זכויות היוצרים?
בפני נאנג'ינג עומד אתגר גדול במיוחד בכל הנוגע לרובר. על-פי הדיווחים, הסינים מעוניינים לייצר מכוניות קומפקטיות, יוקרתיות וספורטיביות תחת השם "MG", מותג הביצועים של רובר. אבל הבסיס למכוניות אלה - ה-25 וה-75 של רובר - נמצא בבעלות שנחאי אוטומוטיב. זו האחרונה הצליחה "לחלץ" אותם ברגע האחרון מידי רובר, בעיסקה שהובילה בסופו של דבר לפשיטת הרגל המתוקשרת.
מנגד, מדווחת התקשורת הבריטית על כך שבהונדה החזירו לידם תוכניות ייצור הכוללות טכנולוגיות ופיתוחים יפניים, כאלה ששימשו בעיקר ברובר 45 (הונדה סיוויק מחופשת). בלעדיהן - יהיה קשה מאד לייצר את המכונית. ואם כל זה לא מספיק, הרי שזכויות השם "רובר", שייכות עדיין לב.מ.וו.
בנאנג'ינג, כך נראה, לא ממש מודאגים מבעיית זכויות היוצרים, והם מאמינים כי יוכלו להתחיל בייצור ללא בעיות מיוחדות. לפי דיווחים, עוד בעבר ניסו אנשי היצרנית להיצטרף למשא ומתן של רובר ושנחאי אוטומוטיב, ורכישת הנכסים עשויה אף להיות חלק ממיזם משותף שמתגבש עם הקולגה הסינית.