אחד על אחד עם ירון גורטלר ראש חטיבת SUV ומסחריות ב-UMI
האיש האחראי על המותגים האמר, איסוזו, סאאב ומסחריות GM, בראיון אישי ל-ynet. בעיקר על הצפוי לנו בקרוב עם תחילת שיווק האמר בישראל, אבל גם על איסוזו, ושוק הרכב בכלל
שוק הרכב הישראלי עבר ל"הקשב" מתוח לקראת נחיתתו של גנרל האמר המפורסם. לא בכל יום נוחת אצלנו מותג חדש, ובוודאי לא כזה שכבר צבר אותות גבורה במלחמות אזוריות, הפך כוכב סרטים מפורסם שכל ילד מכיר, ומסובב ראשים על כבישי הארץ ורחובות הערים. הזדמנות מצוינת לשיחה עם ירון גורטלר, ראש המותג, על הסיבות, התכניות, הבעיות הצפויות וגם על המחיר.
שנים מדברים על ההאמר, ועד עכשיו הוא לא הגיע. למה בעצם, ומה קרה פתאום?
"פשוט מאד. זה קשור לאבולוציה של המותג, שהתחיל למעשה עם כלי צבאי שהפך ל-H1. רק ב-2002 הפך ה-H2 למוצר אזרחי באמת, ורק אחריו הגיע ה-SUT. אלה כלים גדולים מאד במידות ובמנועים באופן שאינו מקובל בארץ, וכך גם תג המחיר שלהם. עובדה שאף אחד מהמתחרים הגדולים שלנו (פורד, GM, קרייזלר, א.ש) לא מביא כלים בגודל Full Size אמריקני.

האמר H2. לא גדול כמו שהוא נראה
"למה עכשיו כן? כי הגיע ה-H3, שהופך את ההאמר למתאים הרבה יותר לתחום ה-SUV המקובל כאן. הוא למשל קצר מהטרייל-בלייזר וטויוטה לנד-קרוזר. ולכן זה הזמן להכניס אותו ארצה".
מה בתכנית המיידית?
"אנחנו מעוניינים להביא בעיקר את הכלים ה'אזרחיים'. ה-H1 דורש רישיון ג' בגלל משקלו, וגם ללא מיסוי מחירו יהיה גבוה ממיליון שקל. אם תהיה דרישה, אולי נביא. ה-H2 הגדול שיעלה 650,000-600,000 שקלים, יגיע, וכך גם ה-SUT. למעשה הוא זהה לדגם הרגיל, רק עם תא מטען פתוח כמו בטנדר. לכן הוא יחשב מסחרי, ומכיוון שהוא שוקל 3.9 טון, ייהנה מהקלות מיסוי כמו מס קניה מופחת והכרה לטובת קיזוז מע"מ. מחירו יהיה כ-500,000 שקלים. ה-H3 יגיע רק בגרסה אחת, מפוארת למדי, ויעלה 420,000 שקלים".
מי לדעתך המתחרים הגדולים?
"ל-H2 כמעט ואין מתחרים. אם מתעקשים אפשר למצוא לצדו את הריינג' רובר אולי, או ה-G של מרצדס. בכל מקרה, אני מעריך שהמכירות (כולל ה-SUT) לא יעלו על 50 בשנה. ה-H3 לעומת זאת מתמודד גם מול כלי שטח יוקרתיים, ואפילו מכוניות פאר. זו נישה גדולה שמקיפה כ-1,500 כלים בשנה, ואנחנו מתכוונים להיכנס לתוכה עם לא פחות מכמה מאות, החל ב-4 בספטמבר, אם לדייק".
אפרופו מחירים. נראה שהיבוא האישי של ההאמר פורח. איך אתם מתמודדים עם התחרות הזו?
"יש כרגע כ-20 דגמי H2 שהגיעו בדרך זו. את ה-SUT אי אפשר להביא כך, כי הוא נחשב מסחרי. אנחנו מאמינים כי בסופו של דבר, אנשים יבואו אלינו בגלל השירות".
אתם בוודאי מודעים להעדפת הדיזל-אוטומט, ולכם הרי אין אופציה כזו
"לא מסכים. הטרייל-בלייזר מצליח יפה ואפילו טויוטה כבר מוכרים מנועי בנזין. ב.מ.וו מוכרים יותר X5 בנזין, וכך גם פולקסווגן טוארג. אני חושב שלמעשה עברנו כבר את 'מהפך הדיזל'. מחירי הדלק אינם שונים מהותית ובמרחקים שעושים כאן, זה פחות משפיע. בכל מקרה, תוך פחות משלוש שנים יהיה גם ל-H3 מנוע דיזל".
אירופה תקבל האמרים שייבנו בדרום אפריקה. גם אנחנו?
"עבור האמריקנים אנחנו לא אירופה. לכן אנו נהנים גם מאפשרות להביא את המכונית בתקינה אמריקנית. בעיקרון, נביא את המכוניות מאיפה שיהיה נוח ומתאים יותר. אם הדיזל יגיע מדרום אפריקה, אז נביא משם".
לפני שנים הביאה סמל"ת את ההאמר לארץ. מה השתנה בעצם?
"סמל"ת אכן יבאו אותו, ומכרו פחות מ-10 כלים. באותה תקופה, בהתחשב בדגם הענק, לא הגיוני היה להביא אותו. בכל מקרה, לסמל"ת אין קשר למותג. אם כי, בעלי החברה רכשו אצלנו H1..."
בסופרמרקט העצום של UMI, כל המותגים שוכנים באולם אחד. האם ההאמר מתאים שם, בהתחשב בגודלו ובמה שהוא משדר?
"התשובה לא פשוטה. אין ספק שההאמר לא חייב להופיע בכל אולמות התצוגה. נראה לי ששלוש-ארבע נקודות מכירה יספיקו. מצד שני, ייתכן שבעתיד יידרוש אולם מכירה נפרד למותג הזה. כיום הוא נמכר כבר על-ידי חטיבת היוקרה שלנו - יחד עם קאדילק וסאאב - וזו תהיה בתחילת הדרך המשפחה הקרובה".
אתה בוודאי מכיר את בעיית התאונות של ההאמר בצבא, שנבעו לעיתים קרובות מחוסר הבנת הכלי וממדיו, וכמובן הביטחון העצמי המופרז המוכר שלנו. תטפלו בכך בדרך כלשהי?
"אני לא שמעתי על תאונות עם האמר. בכל מקרה אנחנו מדברים על כלים שונים לחלוטין המצוידים במערכות בטיחותיות מהשורה הראשונה. לא צריך הכשרה כלשהי כדי לנהוג בהם. בלי קשר, UMI בכל מקרה מעניקה לכל לקוח של 4X4 הדרכה בנהיגת שטח ושימוש בכלי. כך יהיה גם כאן".
בארה"ב הפך ההאמר מטרה לפעילי איכות סביבה בארה"ב ונחשב שם דוגמה לרכב שטח גדול, בזבזן ומזהם. איך לדעתך זה ישפיע על תדמיתו בארץ?
"זו תופעה קיימת ולגיטימית של מחאה, על דבר שמייצג תחום מסוים. הנה, באנגליה חסמו פעילי איכות הסביבה את מפעל לנד-רובר. הייתה לזה השפעה בארץ?"
איך ישפיע ייבוא האמר על תכניות איסוזו, שגם להן אתה אחראי? רגע, אם חושבים על זה, ה-H3 הרי יכול לתפוס את מקום הטרופר המנוח
"אולי, אבל הקהל שונה לגמרי. אני לא רואה כאן אפשרות ל'קניבליזציה'. לשניהם יש מקום בהיצע. ההאמר אופנתי ויוקרתי יותר. הטרופר, שלצערי איננו, יותר פונקציונלי ויעיל".
אם כבר, האם המותג האמר עשוי לזכות לעידוד-שיווקי כמו איסוזו, עם מסע הצ'אלנג' המוכר?
"התשובה היא כן. גם להאמר תהיה כנראה פעילות שיווקית-תדמיתית-ייחודית. תתכוננו. השיווק יהיה שונה ממה שהכרנו בארץ עד היום, וכך גם הפעילויות הנילוות".
ומה באמת קורה עם איסוזו. מתי יחזור המותג לתחום השטח, והאם נראה לך שאפשרי לשחזר את ימי הטרופר?
"באיסוזו היה משבר, אחריו תהליך התייעלות לא קל, אבל כעת המצב טוב יותר. איסוזו מוכרת באירופה מה-D מקס בלבד, יותר מבתקופות הטובות של הטרופר. לכן יש גם יותר מוטיבציה לפיתוח דגמים חדשים. ה-MU7 למשל, רכב השטח התאילנדי, הוא גרסה ראשונה לכלי עתידי, שלארץ יגיע בגרסה מחודשת ועדכנית יותר בסביבות סוף 2006, או תחילת 2007. עד אז יאלץ ה-D מקס לשמור על הגחלת".
אתם לא חוששים מכניסה מסיבית של מתחרים חזקים מאד לתחום, כמו הניסאן נבארה, או מיצובישי מגנום וטויוטה היי לקס?
"תן למתחרים לשבור את הראש. אני לא חרד להובלה של איסוזו. יהיה יותר קשה, אבל כניסת טנדרים טובים נוספים תחזק ותגדיל את השוק כולו. אגב, יש לנו דרכים מסוימות להתמודד עם יתרון הכוח של הנבארה, למשל באמצעות שינויים ושיפורים המחייבים תקינה. כנראה רק בשנה הבאה".
אתה לא מודאג מפגיעה אנושה של שינויי המס באטרקטיביות של הטנדרים בארץ?
"באופן טבעי, מייד לפני סוף תקופת ההקלות, היינו יכולים למכור כמה שרק הבאנו. מייד אחר כך נרשמה דעיכה עד כמעט לרמת אפס מכירות. אלא שאני מאמין כי בטווח הארוך לא תהיה פגיעה קטלנית, והירידה הסופית תתייצב על 20% בלבד".
אפרופו, חלק מהקולגות שלך טוענים כי שוק הרכב יצמח דרמטית לכיוון 200,000 כלים לשנה. אתה מסכים להערכה זו?
"קשה לדעת. מה שכן, אני מזהה תנועה ערה מכיוון מכוניות סדאן גדולות, משפחתיות ומפוארות, לכיוון מיניוואנים ו-SUV. ואני בטח לא מצטער על כך..."