חדש ביגואר: מכסה מנוע ידידותי להולכי רגל
ביגואר חשפו פרטים על מערכת בטיחות מתקדמת שתשמש את מכונית הקופה XK: מכסה מנוע מתרומם שמגן על הולכי רגל במקרה תאונה
יגואר, מותג היוקרה הבריטי של פורד, חשף חידוש עולמי במכונית סדרתית: מכסה תא מנוע שמתרומם במקרה של פגיעת המכונית בהולך רגל, במטרה לנסות ולצמצם את הפגיעה הפיזית בו. מערכות דומות הוצגו בעבר על-ידי מספר יצרנים, אך לטענת יגואר מדובר במערכת ראשונה מסוגה המגיעה למכונית בייצור סדרתי.
מיצמצת - פיספסת
המערכת החדשה נועדה להגדיל את המרחק בין הולך הרגל למנוע, ולאפשר מעין שיכוך של פגיעת המכונית בו. עם התרוממות מכסה המנוע, בתהליך המשתמש בפירוטכניקה ואורך 0.03 שניות - פחות מהזמן שנדרש כדי למצמץ - יוצרת המכונית מעין "כרית", הבולמת את פגיעת הולך הרגל ומנסה לצמצם את פציעתו. התרוממות מכסה המנוע, שמשקלו 18 ק"ג, מתאפשרת בזמן כה קצר באמצעות תאוצה בשיעור גבוה פי 50 מכוח הכבידה. על הרמת מכסה המנוע מחליט מחשב הרכב, באמצעות חיישנים בפגוש המסוגלים להבדיל בין הולך רגל, לבין חפץ דומם שלא מצריך את הפעלת מערכת הבטיחות.
ניתן לראות הדמייה של פעולת אביזר הבטיחות החדשני בסרטון המצורף:
המערכת החדשה, שמכונה PDBS (ר"ת של Pyrotechnic Pedestrian Deployable Bonnet System, ובתרגום לא ישיר - מכסה מנוע מתרומם פירוטכנית להגנה על הולכי רגל), תוצע ב-XK ובגרסת הקבריולה שלה. בעתיד הלא רחוק, אמורה מערכת כזו להיות מוצעת בדגמים רבים נוספים לבית פורד, שבעבר הציגה מערכת ניסויים מתקדמת יותר, עם כרית אוויר חיצונית בנוסף למכסה המתרומם.
מערכת המכסה המתרומם מאפשרת עיצוב מכוניות נמוכות יותר, משום שהן חוסכות את הצורך לבצע הגבהה קבועה למכסה המנוע. תקנות הבטיחות מחייבות יצרני מכוניות חדשות לשמור על מרווח מסוים בין המנוע למכסה, במטרה להפוך את זה האחרון לידידותי יותר כלפי הולכי רגל. המרווח הזה מאפשר למכסה להימעך כלפי מטה, ולספוג חלק מאנרגיית הפגיעה של הולך הרגל. כאשר מכסה המנוע צמוד למנוע, עובר חלק ניכר יותר מעוצמת הפגיעה לגופו של הולך הרגל, משום שמכסה המנוע אינו יכול לרדת מטה ונותר קשיח בדומה לקיר לבנים.