הזיות על לנצ'יה סטרטוס
עולם הרכב עמוס ברעיונות הזויים ופנטזיות תמוהות. אבל לפעמים השגעון הופך למציאות, או כך לפחות טוענים אלה שרוצים להחזיר לחיים את לנצ'יה סטרטוס האגדית
לנצ'יה סטרטוס (Stratos) הייתה אחת האגדות של שנות השבעים, וממכוניות הראלי המצליחות בהיסטוריה. האם היא יכולה לחזור לחיים? בפנומנון, סדנת עיצוב בריטית, טוענים שהאפשרות הזו מאד מציאותית, ומבטיחים שלא נטלו שום גלולה או סם האסורים לשימוש על פי חוק לפני שהגיעו למסקנה הזו.
הסטרטוס של פנומנון הבריטית. ולמטה - הסטרטוס המקורית לבית לנצ'יה
סדנת העיצוב פנומנון (Fenomenon, שיבוש של Phenomenon, תופעה) חשפה בז'נבה מכונית תצוגה עם דמיון ברור לסטרטוס האגדית, והגיעה לתערוכת פרנקפורט כאשר היא שופעת אופטימיות. ומה שנראה תחילה כעוד תרגיל בעיצוב של סטודנטים או סדנאות חסרות תעסוקה ורצון עז לפרסום לפרסום, עשוי לקבל תפנית גדולה. בפרנקפורט הציגה הסדנה הציגה את המכונית בצבעי אליטליה, ממש כמו אגדת הראלי המקורית, כאשר בפנומן מדברים על חסות כלשהי של חברת התעופה.
הקשר החשוב
ואולם הבשורה החשובה של פנומן הייתה המגעים שנערכים עם חברת פרודרייב הבריטית. החברה שאחראית להרצת קבוצות מירוצים שונות, ובראשן זו של סובארו באליפות העולם בראלי, החלה בבדיקות לגבי האפשרות להפוך את הפרויקט למציאות.
פרודרייב תבדוק את כל הצדדים ההנדסיים של הפרוייקט, כולל מציאת מכללים, חלקים וספקים. הבדיקות של פרודרייב יימשכו כשלושה חודשים לפחות, ובתחילת 2006 היא תודיע על החלטתה. פרודרייב גם אמורה לבדוק איך תיוצר המכונית ועל-ידי מי. ולקשר הזה יש גם צד סנטימנטלי: בעלי החברה, דייויד ריצ'ארדס התחרה בסטרטוס בתחילת הקריירה שלו.
למרות הדמיון הברור לסטרטוס של פעם, מסתבר שללנצ'יה אין שום קשר לפרויקט המוזר-אך-מעניין. באופן תמוה, מסתבר גם שהזכויות לשם סרטוס נמצאות בידי פנומנון. המכונית עצמה עוצבה על ידי הרמידס אטביקי, ונבנתה על ידי ADD הצרפתית, שמתמחה בייצור מכוניות תצוגה.
בפנומנון מגדירים את הסטרטוס החדשה כ"מכונית אקזוטית ראשונה שמיועדת לכביש ולשביל". הם טוענים שזו מכונית הספורט היחידה שתהיה מסוגלת להתמודד עם תנאי הכביש הגרועים בארצות מתפתחות. פנומנון מדברים על ייצור אפשרי של 50 מכוניות בשנה, וטוענים שבנוסף למכונית הרגילה השלימו תכנון של גרסה פתוחה ושל גרסה תחרותית.