בדרום חוששים מה"רכבת הפלסטינית"
בפגישה שהתקיימה בסוף השבוע, הציג השר פרס בפני יו"ר צוות המו"מ הפלסטיני את תוכנית הרכבת מהגדה לעזה כחלופה מועדפת למעברים בממשלת ישראל. ראש עיריית קרית גת מודאג: "רכבת העתידה לעבור בלב העיר עשויה להוות סיכון ביטחוני". באשקלון קוראים להבטיח "שהרכבת לא תעבור במרכז העיר" ואילו השר לביטחון פנים מברך: "הרעיון עדיף על תנועת מכוניות פלסטיניות בכבישי הדרום"
חשש באשקלון ובקרית גת מפני "הרכבת הפלסטינית", שתשמש למעבר בטוח מעזה לגדה המערבית. זאת מכיוון שעל פי התוכנית אמורה הרכבת, ועליה פלסטינים וסחורות מהרשות, לעבור דרך שתי הערים הללו. לעומתם, השר לביטחון הפנים גדעון עזרא אומר היום (ד') ל-ynet כי "מדובר בדרך מעבר בטוחה יחסית לחלופות האחרות, קרי התנועה בכבישים".
תוכניות הרכבת, בדרום כועסים. באדיבות רכבת ישראל
בפגישה שהתקיימה בסוף השבוע בין המשנה לראש הממשלה, ליו"ר צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, העלה השר פרס את נושא המעבר הבטוח באמצעות רכבת. לדבריו, זאת החלופה המועדפת על ממשלת ישראל. על פי התוכנית, צפויה רכבת זאת לעבור בין מעבר ארז בצפון רצועת עזה, לאשקלון ומשם מזרחה לקרית גת ולתרקומיא שבהר חברון. רעיון זה, כך אנשי לשכת פרס, הוא המועדף בין ארבעה אשר נבחנו, ובהם מעבר מכוניות דרך הכבישים הקיימים, או בניית מנהרה או גשר עילי, אשר יחברו את רצועת עזה לגדה המערבית.
על פי מקורות בלשכת המשנה לראש הממשלה, מעורבים באישור התוכנית גם שר הביטחון, שאול מופז, וראש הממשלה אריאל שרון. הכוונה היא לארגן "שאטלים" של בעלי תעודות מעבר מאושרות בין הגדה לרצועת עזה ולהיפך. כמו כן, כדי למנוע הפיכת רצועת עזה "לבית כלא אחד גדול", תאפשר ישראל מעבר סחורות בין שני חלקי הרשות הפלסטינית, בשטחי ישראל. עוד מתכננים בממשלה לאפשר לפלסטינים העברת מכולות באמצעות הרכבת לאשדוד, תוך הארכת המסילה הקיימת מערבה לנמל.
בקרית גת מודאגים מהתוכנית החדשה. ראש עירית קרית גת, אבירם דהרי, הודיע שיתנגד למעבר רכבת כזאת בתוך עירו, בשל חשש הביטחוני: "אף אחד לא התייעץ איתי ואפילו לא הודיעו לנו על התכנית הזאת", אמר ל-ynet. "ראוי לשתף אותנו לפני שמשתפים את הפלסטינים. אני מניח שהתושבים בקרית גת יתנגדו לתוכנית הזאת נחרצות. אין ספק שרכבת העתידה לעבור בלב העיר עשויה להוות סיכון בטחוני. אני מתכוון ללמוד עתה את הנושא ולהביע את התנגדותי בפני הדרג המדיני", אמר.
באשקלון העדיף ראש העיריה, רוני מהצרי, שלא להגיב. יושב ראש האופוזיציה העירונית, עורך הדין אבי עייש, אמר: "צריך לבחון אם הרכבת הפלסטינית המתוכננת עלולה להוות איום ביטחוני על תושבי העיר. צריך להבטיח שהיא לא תעבור במרכז העיר, אלא בשוליה בשל החשש הביטחוני. אם רשויות הביטחון יבטיחו את שלום התושבים והרכבת תעבור ממזרח על קו הרכבת הקיים היום, איני רואה סיבה להתנגד. אני מקווה שאשקלון אכן תוכל להיות שער לשלום", אמר.
השר עזרא: דווקא רעיון טוב
והשר לביטחון הפנים, גדעון עזרא. מברך דווקא על תוכנית הרכבת הבטוחה: "לדעתי זה הרעיון הקביל יותר מבין הרעיונות שהועלו. הוא מבטיח נסיעה על מסלול ברור ומוגדר, בתוך רכבת שלא תעצור בתוך שטחי ישראל. הרעיון הזה טוב יותר ממכוניות פלסטיניות, אשר אמורות היו לנסוע בכבישי הדרום, על פי התוכנית הקודמת מסוף שנות ה-90. מבחינה בטחונית מסלול זה עדיף", אמר ל-ynet.
יצויין כי למרות הכרזת פרס באזני עריקאת על הכוונה ליישם את המעבר הבטוח ברכבת, טרם הוכנו התשתיות לביצועה. מדובר בקו רכבת אשר קיים רק בחלקו, בין אשקלון לקרית גת. החלק הדרומי של הקו, ממחסום ארז לאשקלון טרם נסלל. כמו כן תידרש סלילה מורכבת של מסילה בין קרית גת לתרקומייא שבדרום הר חברון.
כמו כן קיימת מחלוקת על מימון הרכבת הבטוחה: ישראל אינה מוכנה לקחת זאת על עצמה, מכיוון שהקו נועד לשרת את אזרחי הרשות הפלסטינית. הפלסטינים אינם מוכנים מכיוון שהקו עובר בתוך שטח ישראל. שני הצדדים מקווים שהקוורטט והבנק העולמי יסכימו לעמוד בנטל המימון, הנאמד במאות מיליוני דולרים.
גורמים מדיניים הבהירו ל-ynet שתהליך הפעלת הרכבת הבטוחה עתיד לארוך בין שנתיים לשלוש. לדבריהם, בבחינת סוגיית הפעלת "הרכבת הפלסטינית הבטוחה", השתתפו נציגי הקוורטט והבנק העולמי, בראשות ג'יימס וולפנזון. אולם, רק לאחר השלמת התכנון הפרטני וחישוב העלויות, יובהר אם אכן מימון הקו הבטוח בין רצועת עזה לגדה, ייעשה על ידם.