שתף קטע נבחר

היה מנוע?

מה הסיכוי שפעמיים במהלך טיסה אחת של אל על יעוכבו הנוסעים שעות רבות, כי שתי תקלות שונות מחייבות להחליף שוב ושוב את המנוע של המטוס? לסבא וסבתא מישראל זה קרה, ודווקא כשהיו בדרך לחתונה של הנכד בלוס אנג'לס

"הם אומרים שזה כוח עליון, אבל זו תחזוקה לא טובה", כך טענו בני הזוג ע' בבית המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב כשנדונה בו תביעה לפיצויים בסך 5,000 ש"ח שהגישו נגד חברת אל על, בגין "טיסת תלאות" מנמל התעופה בן גוריון ללוס אנג'לס.

 

הטיסה הגיעה ליעדה באיחור רב עקב תקלה במטוס שבו היו אמורים לטוס ובזה החלופי שהטיס אותם. "נסענו לטקס הנישואים של הנכד שלנו והגענו אליו חולים ועייפים, רק כמה שעות לפני החתונה", סיפר התובע. בנוסף, הוא טען, קרובי המשפחה שחיכו להם דאגו מאוד: "כולם חיכו לנו בנמל התעופה, חשבו שחטפו את המטוס. אף אחד לא נתן תשובה לקרובים שלנו".

 

טיסת התלאות החלה כבר בנמל התעופה בן גוריון. בני הזוג הגיעו מוקדם ובמצב רוח מרומם - הנסיעה לטקס נישואיו של נכדם שימחה את ליבם וריגשה אותם. כשציפו לעליה למטוס התבשרו שההמראה תתאחר בחצי שעה. מאוחר יותר הודיעו להם שהאיחור יימשך שעתיים. בחצות הלילה, לאחר המתנה מורטת עצבים, הציעו נציגי אל על לבני הזוג ולנוסעים האחרים לנסוע לבית מלון בירושלים. בני הזוג בחרו שלא לנסוע למלון והחליטו להמתין בשדה מתוך חשש שהמטוס ייצא בלעדיהם. "נתנו לנו פתק לאכול במסעדה, שם קיבלנו סנדביץ'", סיפר התובע. "חיכינו עד לבוקר, קפאנו מקור בלילה".

 

ב-10 בבוקר יצאו לדרכם במטוס חלופי. בני הזוג שהיו מותשים ומודאגים נרגעו קמעה והתפללו שמעתה תתנהל הטיסה ללא עיכובים. המטוס נחת לחניית ביניים ותדלוק בטורונטו, אבל זמן קצר לאחר שהמריא משם ללוס אנג'לס נמסר לנוסעיו כי הוא חוזר על עקבותיו בגלל תקלה במנוע. "בטורונטו החזיקו אותנו כשעתיים במטוס", סיפר התובע. "לא שאלו אותנו מה שלומנו ונעלו את השירותים. מאוחר יותר הוציאו אותנו ללובי של נמל התעופה והסתכלנו מה עושים במטוס. פירקו את המנוע ואמרו שמטיסים מנוע אחר. הגיע מנוע אחר והוא לא התאים. היינו שם כל הלילה, היה מאד קר. הגענו ללוס אנג'לס חולים. היינו צריכים להגיע באותו יום לנישואי הנכד. היינו הנציגים היחידים מהמשפחה של הנכד, כי אמא שלו נפטרה". 

 

"זה יכול לקרות גם ברכב"

 

נציגת אל על, נורית סמסון גולן, טענה כנגד כי "מדובר בכוח עליון קלאסי. שתי התקלות שאירעו לא היו ביוזמתנו. הן טופלו על הצד הטוב ביותר. בישראל נכנסה ציפור למנוע המטוס כשהגיע לארץ. היה צריך להחליף מנוע וזה לקח הרבה זמן. החליפו את המטוס וזה מה שעיכב את הטיסה. בטורונטו הייתה תקלה במשאבת הדלק. זה יכול לקרות גם ברכב וזה בלתי צפוי מראש. בטיחות הנוסעים שלנו היא בראש מעינינו, לא נוציא מטוס לטיסה ולו עם התקלה המזערית ביותר.

 

"לגבי הטיפול בתובעים", אמרה, "היות ולא בכל מקרה ניתן לצפות את משך הטיפול, הנוסעים נשלחו לבית מלון ברגע שנמצא מקום במלון לכל הנוסעים. ההסעדה היא גם בהתאם לשעת הלילה ולהימצאות מסעדות פתוחות. עשינו הכל כדי להקל על ההמתנה, ואף על פי כן פיצינו את כול נוסעי המטוס - כל אחד קיבל 100 דולר. התובעים הם היחידים שחזרו אלינו. הצענו להם 250 דולר לכל אחד בשוברי הנחה לטיסות אל על בתוקף של שנה, הסכמנו גם להמיר את זה למזומן אם לא יטוסו שוב. כל זאת מבלי להודות בחבות שלנו".

 

"הם אומרים", מחה התובע, "שזה כוח עליון, אבל זה רק בגלל תחזוקה לא טובה. המנוע שהביאו לטורונטו לא היה מתאים". "לא בכול מקום בעולם ניתן למצוא חלק חליפי", הגיבה על דבריו נציגת אל על. 

 

בסופו של דבר קיבלו הצדדים, בהמלצת השופט קורן ישי שדן בתיק, את הצעתו לפסק דין בהסכמה לפיו תשלם אל על לתובעים פיצויים בסך כולל של 2,500 ש"ח וזאת מבלי שתהא בכך הודאה של צד אחד בטענות שכנגד. (ת"ק 6110/05 )

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים