על סף פשיטת רגל? GM מפטר 30,000 עובדים
קונצרן הרכב הגדול בעולם הכריז על תוכנית התייעלות חריפה, שצפויה לטלטל את הכלכלה האמריקנית: לא פחות מ-30,000 עובדים יפוטרו, מפעלים ייסגרו
הנהלת GM על רקע "מרכז הרנסנס", משרדי הקונצרן. אין סיבות לחייך
מדובר בתהליך יוצא דופן בחומרתו בתעשיית הרכב העולמית, והוא מגיע רק שבועות ספורים לאחר שספקית החלפים דלפי הודיעה על פשיטת רגל. הודעתה של זו היתה מסמר נוסף בצמיג המחורר ממילא של ג'נרל מוטורס, שסובלת בשנים האחרונות מהמשבר החריף ביותר בתולדותיה. משבר שנולד כתוצאה מניהול כושל של כוח האדם, היצע דגמים לא אטרקטיבי ושימוש מופרז בתמריצים למשיכת לקוחות.
ההודעה על הקיצוצים מגיעה רק ימים ספורים לאחר שב-GM נאלצו להכחיש שמועות על כוונתם להודיע על פשיטת רגל. עם זאת, אנליסטים אמריקנים מעריכים כי תוכנית ההתייעלות לבדה, עדיין איננה מוציאה את הקונצרן הענק מכלל סכנה.
קיצוצים, קיצוצים, קיצוצים
על תוכנית ההתייעלות המקיפה הכריז היום ריק וואגונר, יו"ר ומנכ"ל GM, אל מול עובדי הקונצרן והתקשורת האמריקנית. כדי לעצור את הסחף שמוביל את ג'נרל מוטורס במהירות לעבר פשיטת רגל, החליט וואגונר על שורה של צעדים דרמטיים שצפויים לזעזע לא רק את תעשיית הרכב, כי אם את הכלכלה האמריקנית כולה.
צעדים אלה כוללים בראש ובראשונה את פיטוריהם של 30,000 עובדים, חלקם במסגרת תוכניות פרישה מוקדמת. ב-GM מתכוונים גם לצמצם באופן דרסטי את הוצאות כוח האדם, להרע את תנאי הפרישה של עובדים רבים וצפויה גם פגיעה בתנאי העסקתם של עובדים שלא יפוטרו.
מפעל ייצור של GM. העובדים צפויים לפגיעה בתנאי העסקתם
"אלו צעדים קשים שיפגעו באלפי עובדים מסורים של ג'נרל מוטורס ובמשפחותיהם", אמר וואגונר בנאום שנשא בפני העובדים. "נעשה כל מאמץ כדי לצמצם את הנזקים. הפעולות שאנחנו מבצעים הכרחיות ל-GM כדי להביא את ההוצאות שלנו לרמה תחרותית מול היריבים שלנו. אלו צעדים שהכרחיים אם ברצוננו לחזור לרווחיות בהקדם האפשרי", סיכם וואגונר.
תוכנית ההתייעלות כוללת גם צמצום משמעותי בהיקף הייצור. והמשמעות היא כי מאז שנת 2002, ירד קצב הייצור של GM בלא פחות מ-30% מ-6 מיליון מכוניות לרמה של 4.2 מיליון (בצפון אמריקה בלבד). ולמרות ההיקף הנמוך של ייצור
המכוניות, מתקשה הקונצרן לשכנע את הציבור להיכנס לסוכניות ולרכוש את המכוניות. כך הצטברו מלאים עצומים של מכוניות ישנות, ששוכבות כאבן שאין לה הופכין במגרשי הדילרים ומאבדות מערכן.
בעקבות ההצטברות הזו נאלץ הקונצרן להציע תמריצים - בהם תוכנית "הנחות העובדים" המפורסמת - שמביאים את הציבור לתקופה מוגבלת בלבד. עם הפסקת התמריצים, שעולים לקונצרן בנתח גדול מרווחיו, נוטש הציבור האמריקני את הסוכנויות.
כתוצאה מכך, יצמצם כאמור הקונצרן לא רק את כוח האדם, אלא גם יסגור מספר שיא של מפעלים. שישה מהם מפעלי ייצור, הממוקמים בארצות הברית וקנדה. מפעלים אלה ייסגרו בהדרגה במהלך השנים 2006 עד 2008, כשמרביתם יסבלו מקיצוצים עוד במהלך חייהם. בנוסף לכך צפויים להיסגר לפחות ארבעה מפעלי ייצור, ארבעה מפעלי הרכבה, מרכזי הפצת חלפים ומפעלי ייצור למנועים.