שתף קטע נבחר
 

מי את, גולף GTI?

היא התחילה בשנת 1975 כחלומם של בני נוער בכל רחבי העולם, ועם השנים גדלה והשמינה עד שהפכה לסתם רמת גימור. עכשיו היא חוזרת...

באמצע שנות השבעים, ב-1975 ליתר דיוק, פרצו אנשי פולקסווגן דרך לקטגוריית מכוניות חדשה - זו אשר הפכה את הכינוי "GTI" למילת מפתח של תעשיית הרכב בעשורים הבאים. הם עצמם, ולא איש מלבדם, גרמו לכך שכל יצרן המכבד עצמו יציע לפחות "קומפקטית חמה" אחת בארסנל הדגמים.


גולף GTI המקורית. 1.6 ליטר, 110 כ"ס. חצי מההספק של החדשה...

 

מעומק שנות האלפיים קשה להבין איזו סערה חוללה הגולף GTI המקורית כאשר הוצגה בפרנקפורט 1975. קשה אף יותר להבין שהיא החלה כפרויקט לסופי שבוע של כמה מהנדסים גרמנים שובבים, שהחליטו לשכנע את ההנהלה לייצר את הדבר ה"פרוע"- גולף עם מנוע 1.6 "גדול". היו לה אמנם רק 110 כ"ס וארבעה הילוכים, אבל גם המשקל היה נמוך וההתנהגות מצוינת.

 

בתקופת היובש שאחרי משבר האנרגיה, שכילתה את מכוניות הספורט והקופה העממיות, נראתה ה-GTI כאור בקצה המנהרה. פיתרון חדש, שימושי ועממי, שמחזיר את הנהג לפוקוס ומראה את הדרך לכולם. ובעשור שאחרי הפך המושג GTI לאייקון. תעשיית הרכב אצה לחקות את המתכון וה-GTI הייתה חלומם של בני הנוער והנהגים הצעירים.

 

הפכה לרמת גימור

 

אבל פולקסווגן מיהרה להפשיט את האגדה מקסמה בדור השלישי - ובמיוחד ברביעי. השם GTI (שפירושו, אגב, הוא Gran Turismo Injection) הפך מחלום רטוב לסתם רמת גימור. הקשר לספורט כמעט ואבד. "אלה היו סתם מכוניות גולף חזקות", מודים היום אנשי פולקסווגן.  

 

אבל בפרנקפורט 2003 הסתבר שפולקסווגן בכל זאת זקוקה ל-GTI אמיתית. מודעים לכך שהגולף הרגילה שהושקה שם נראתה שמרנית מדי, הם הציגו בראש הבמה ההיא דווקא את ה-GTI, למרות שהיא היתה עדיין רחוקה בשנה ממועד ההשקה הרשמי שלה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים