"המכונית הידידותית ביותר להולכי רגל"
במקרה של תאונה, כמובן. לראשונה בתולדות ה-EuroNCAP קיבלה מכונית ציון מרבי בהגנה על הולכי רגל. התואר שייך לסיטרואן C6 החדשה, שנבחנה עם 14 מכוניות נוספות, חלקן מוכרות לכם מאד. ומי קיבל 0? ג'יפ גרנד צ'ירוקי
תקדים במבחן הבטיחות האירופאי: סיטרואן C6 החדשה זכתה לציון מרבי במבחן הגנה על הולכי רגל, ארבעה כוכבים. זאת, על-פי נתונים שמפרסם היום
ה-EuroNCAP, הגוף החשוב ביותר בעולם בנושא מבחני ריסוק. הארגון, שיחגוג בשבוע הבא 10 שנות פעילות, בחן את ה-C6 במסגרת מבחני ריסוק שערך ל-15 מכוניות חדשות, כולל רבות-מכר ישראליות דוגמת מאזדה 6 וסיטרואן ברלינגו. טבלה מפורטת עם כל התוצאות מתפרסמת בסוף הכתבה.
סיטרואן C6 בפעולה, במבחן הריסוק החזיתי
חשוב לציין. מלבד שיא ההגנה על הולכי הרגל, חשף המבחן האחרון גם את אחת התוצאות הגרועות בתולדות המבחנים (אפס כוכבי הגנה על הולכי רגל). הזוכה בתואר המפוקפק הוא ג'יפ גרנד-צ'ירוקי החדש. ציון מאכזב מאד השיגה גם שברולט (דייהו הקוריאנית, לשעבר) מאטיז, המוכרת לנו. ועוד פרט מעניין. בניגוד למקובל לאחרונה במבחני ה-NCAP, מרבית המכוניות שהשתתפו במבחן הנוכחי - כולל מאזדה 6 הפופולרית כל-כך אצלנו - זכו בציון של ארבעה כוכבים בלבד.
הטובה
בין הנבחנות בולטת כאמור ה-C6 החדשה של סיטרואן. מכונית היוקרה הגדולה זכתה לשבחים בזכות רמת הגנה גבוהה שהיא מעניקה להולכי הרגל. צריך לזכור כי סוגיית הולכי הרגל היא נושא "חם" במבחני ריסוק אירופאים, ומרבית היצרנים ספגו ביקורת נוקבת מהארגון בשל התעלמות מנושא זה. את הציון המרשים השיגה סיטרואן תודות למכסה מנוע יחודי, המסוגל "לזהות" פגיעה צפויה בהולך רגל ומתרומם במטרה לספוג חלק מעוצמת הפגיעה. מערכת דומה ראינו לפני זמן לא רב ביגואר XK החדשה.
מאזדה 6. רק ארבעה כוכבים
מלבד ארבעה כוכבי הגנה בנושא הולכי רגל, זכתה ה-C6 בחמישה כוכבים (ציון מרבי) בהגנה על נוסע מבוגר, וארבעה מתוך חמישה בהגנה על ילדים בתא הנוסעים. עם זאת, בתחום הגנה על נוסעים לא השוותה את השיא הנוכחי, השייך לפורד פוקוס החדשה. ה-C6 צפויה להגיע לישראל בעתיד הקרוב, אך תהיה רחוקה (מאד) מידם של מרבית רוכשי הרכב בישראל, עקב תג-מחיר הצפוי לנוע סביב חצי מיליון שקלים.
הרעה
את הציון הגרוע ביותר בסדרת המבחנים הזו, ואחד הגרועים בהיסטוריה של הארגון, קיבל ג'יפ גרנד-צ'ירוקי החדש. מדובר בציון מחפיר של אפס כוכבים בלבד בהגנה על הולכי רגל. המשמעות היא כי במקרה של תאונה, יש לגוף האנושי מעט מאד סיכויי השרדות. רמת ההגנה לנוסעים לעומת זאת היתה ממוצעת, ועמדה על ארבעה כוכבים לנוסעים (מתוך חמישה אפשריים) ושלושה כוכבים מתוך חמישה בהגנה על ילדים.
נבחנת נוספת שהשיגה תוצאות גרועות היא שברולט מאטיז, מתיחת הפנים ה"אמריקנית" לדייהו מאטיז ששווקה כאן לפני מספר שנים. המאטיז המחודשת - שלא תגיע לישראל - קיבלה שלושה כוכבים בהגנה על נוסע מבוגר, אך ציון זה מלווה באזהרה חמורה. לדברי ה-EuroNCAP, בפגיעת צד יש סכנה לפגיעה אנושה בחזה הנהג או הנוסע. מעניין לציין כי המאטיז המקורית של דייהו קיבלה שלושה כוכבים ללא הערת אזהרה כלשהי. האם משהו השתבש במתיחת הפנים? בכל מקרה, רמת ההגנה על הולכי רגל (שני כוכבים) ועל ילדים (שלושה כוכבים), נחשבת לממוצעת בקבוצתה.
וכל השאר
מלבד שלוש המכוניות שבלטו במיוחד בסדרת המבחנים הנוכחית, ישנן מכוניות נוספות שחשובות במיוחד לשוק הישראלי. בראשן ניתן לציין את אחת הנמכרות ביותר, מאזדה 6. זו האחרונה נבחנה מחדש כדי לבדוק את ביצועיה, לאחר מתיחת הפנים שעברה. והתוצאה מאכזבת. ה-6 מסתפקת - שוב - בארבעה כוכבי הגנה על נוסעים, ציון נמוך לקבוצתה בה נמצאות מספר רב של מעוטרות בחמישה כוכבי-בטיחות. מאכזבת עוד יותר היא ההגנה על הולכי רגל, שזיכתה את ה-6 בכוכב אחד בלבד. שיפור נרשם בהגנה על ילדים, עם ארבעה כוכבים במקום שלושה בעבר.
סיטרואן ברלינגו. רק ארבעה כוכבים
מכונית נוספת שנמכרת בישראל במספרים גדולים, אך לא הרשימה, היא סיטרואן ברלינגו. המסחרית הקטנה רשמה לזכותה ארבעה כוכבי הגנה על נוסעים, שלושה בלבד לילדים ושני כוכבי הגנה על הולכי רגל. ולמרות שמדובר בציון ממוצע לקבוצה, יש מקום לצפות ליותר.
בדרך לישראל
אכזבה נוספת - מכיוון מפתיע מעט - מגיעה מכיוון סיאט ליאון החדשה. המכונית, שתגיע לישראל בקרוב, קיבלה ארבעה כוכבים בלבד בהגנה על נוסעים, לעומת חמישה כוכבים לפולקסווגן גולף עליה היא מבוססת. ציוני ההגנה על ילדים (ארבעה כוכבים) והולכי רגל (שלושה), זהים לאלה של האחות הגרמנית.
הריו החדשה של קאיה, ששיווקה בישראל מתעכב, זכתה לארבעה כוכבים להגנה על נוסע בוגר ושלושה לילדים. הולכי רגל בטוחים פחות, עם שני כוכבים בלבד. מכונית נוספת שנמצאת בדרכה לישראל, אך זכתה לציון גבוה יותר, היא ה-407 קופה הנאה של פיז'ו. מכונית זו קיבלה חמישה כוכבי הגנה על נוסעים, ארבעה בהגנה על ילדים ושניים בלבד בהגנה על הולכי רגל.
ג'יפ גרנד-צ'ירוקי. הגנה מחפירה על הולכי רגל - אפס כוכבים
נבחנות נוספות שמשווקות בישראל או צפויות להגיע בקרוב, הן דייהטסו סיריון, טויוטה יאריס, פיאט כרומה וגרנדה-פונטו, ומאזדה 5. את התוצאות שלהן ניתן לראות על-ידי הקלקה על שם המכונית.
לא בדרך לישראל
לסיום, מכוניות נוספות שנבחנו ואינן צפויות להגיע לישראל, או ששיווקן בארץ הקודש עדיין לא ודאי. בראשן הפוקס הקטנה של פולקסווגן. מכונית זו, שמחליפה את הלופו שמעולם לא שווקה אצלנו, זוכה לציון של ארבעה כוכבים בהגנה על נוסעים וילדים, ושני כוכבים בהגנה על הולכי רגל. מכונית נוספת שלא תגיע היא הקולט החדשה לבית מיצובישי. זו זכתה לארבעה כוכבים בהגנה על נוסעים, שלושה לילדים וכוכב אחד בלבד להולכי רגל.
קבוצה / המכונית* | מספר כריות אוויר | הגנה על נוסעים | הגנה על ילדים | הגנה על הולכי רגל |
סופר מיני | ||||
דייהטסו סיריון | 4 | 4 | 3 | 2 |
טויוטה יאריס | 7 | 5 | 3 | 2 |
מיצובישי קולט | 2 | 4 | 3 | 1 |
פולקסווגן פוקס | 2 | 4 | 4 | 2 |
פיאט גרנדה-פונטו | 6 | 5 | 3 | 3 |
קאיה ריו | 6 | 4 | 3 | 2 |
שברולט מאטיז | 2 | 3** | 3 | 2 |
משפחתיות קומפקטיות | ||||
סיאט ליאון | 6 | 4 | 4 | 3 |
משפחתיות גדולות | ||||
מאזדה 6 | 6 | 4 | 4 | 1 |
פיאט כרומה | 7 | 5 | 4 | 1 |
פיז'ו 407 קופה | 7 | 5 | 4 | 2 |
מכוניות יוקרה | ||||
סיטרואן C6 | 7 | 5 | 4 | 4 |
מיניוואנים קומפקטיים | ||||
מאזדה 5 | 6 | 5 | 3 | 2 |
ופיז'ו פרטנר |
4 | 4 | 3 | 2 |
רכבי שטח גדולים | ||||
ג'יפ גרנד-צ'ירוקי | 6 | 4 | 3 | 0 |
*לחצו על שם המכונית לכתבה
**עם הערת אזהרה חמורה
מבחן ה-EuroNCAP כולל ריסוק חזיתי ב-64 קמ"ש, ריסוק צידי ב-50 קמ"ש, פגיעה צידית בעמוד במהירות של 29 קמ"ש ופגיעה בבובת הולך רגל במהירות של 40 קמ"ש.
- האם המכונית שלכם בטוחה? בדקו בעמוד הבטיחות