אחרי 30 שנה: מרצדס GL החדש
במשך כמעט שלושים שנה מוצע ה-G קלאס ללא שינוי מהותי. כעת מוצג המחליף, שיכונה GL, אבל ה-G המקורי ימשיך לחיות לצידו
ה-G קלאס של מרצדס ראה הרבה בחייו. מאז נולד ב-1979, הוא זכה לראות את ג'ון לנון נרצח, את חומת ברלין נופלת, את התפרקותה של ברית המועצות ונפילת מגדלי התאומים. ומה שהוא לא ראה בכמעט 30 שנות חייו, הוא את היורש שלו. ובכן, היורש שלו כבר כאן.
מכיוון שה-G האלמותי ימשיך לחיות לעוד מספר שנים, במרצדס בחרו שם חדש ליורש: GL. מדובר גם ברמז לקרבה שלו ל-ML, רכב הכביש-שטח המוכר עליו הוא מבוסס. רמז נוסף ניתן למצוא גם בעיצוב, אם כי בניגוד ל-M מתאפיין ה-GL בעיצוב "קובייתי" יותר, במיוחד בחלק האחורי. בשלב ראשון יוצע רכב השטח עם מרכב חמש דלתות ארוך בלבד, ללא גרסאות קצרות או גג ברזנט נפתח.
גדול יותר
ה-GL החדש גדול יותר מהרכב אותו הוא מחליף, כיאה לשוק האמריקני, אליו הוא קורץ. כך אורכו הוא 509 ס"מ (לעומת 466 ב-G הארוך), רוחבו 192 ס"מ (לעומת 176) ובסיס הגלגלים שלו 307.5 ס"מ, לעומת 285 ס"מ בלבד בעבר. אגב, ממד הגובה דווקא קטן יותר, ועומד על 184 ס"מ לעומת 194.5 ב-G קלאס. מרווח הגחון של ה-GL עומד על עד 31 ס"מ, לעומת 22 בלבד ב-G.
תודות לממדים אלה, מבטיחים במרצדס מרווח נדיב לנוסעים - עד שבעה במספר. כל אחד מהם יהנה ממושב בעל חגורת בטיחות עם שלוש נקודות עיגון. וכשחמשת המושבים האחוריים מקופלים, יציע ה-GL נפח הטענה של עד 2,300 ליטר.
יש כוח
כדי להזיז את הממדים הגדולים הללו, ועוד שבעה אמריקנים, זקוק ה-GL ליחידות כוח חזקות. וזה בדיוק מה שיוצע. בשלב ראשון ישנן ארבע יחידות כוח, שתי לוגמות דיזל, שתיים שמעדיפות בנזין. כל המנועים הללו מוכרים גם מדגמי מרצדס אחרים: V6 עם 224 כ"ס (GL 320 CDI) ו-V8 עם 306 כ"ס (GL 420 CDI) למי שרוצה לתדלק בסולר, וצמד מנועי V8 לוגמי בנזין בנפח 4.6 ליטר (340 כ"ס) או 5.5 ליטר ו-388 כ"ס. בכל ארבעת המקרים יוצע ה-GL עם תיבת שבעה הילוכים אוטומטית (7G-Tronic).
עוד יתאפיין רכב השטח החדש בשלל מערכות בטיחות, שבימי השקת ה-G המקורי היו בעיקר חלום רטוב ודמיוני. אלה יכללו, בין היתר, את מערכת מניעת התאונה של מרצדס (של ה-S קלאס), יחד עם מערכות לייצוב נגרר, בקרת יציבות וסיוע בירידה במדרון. למען יכולת השטח יוצע ה-GL עם שתי נעילות דיפרנציאל ומתלי אוויר מתכווננים.
מרצדס תייצר את ה-GL במפעלה האמריקני, באלבמה. את החשיפה הרשמית יבצעו הגרמנים בתערוכת דטרויט (ינואר 2006), ותחילת השיווק תתבצע באביב אותה שנה. לאירופה, לעומת זאת, יגיע ה-GL רק מספר חודשים מאוחר יותר, בספטמבר 2006. ה-G קלאס הוותיק ימשיך להיות מיוצר במפעל מגנה שטייר האוסטרי, גם בשנים הקרובות.