שתף קטע נבחר
 

סקודה מציגה: נחיתה מאוחרת

באיחור של כמעט שנתיים מגיעה אלינו אוקטביה חדשה עם שאיפות מנוגדות. מחד סגנון חיים וסטייל, מאידך שוק המוניות. קטגוריית המנהלים, אבל גם שוק ה-1.6. האם יש לה את הכלים לעשות זאת?

אתם יודעים את זה, אנחנו יודעים ולבטח היבואן יודע. בשנים האחרונות, האוקטביה של סקודה הייתה הבסיס העיקרי למכירות המותג בארץ. ולכן נראה העיכוב העצום בין הצגת הדגם החדש לבואו ארצה רק עתה, תמוה. אחרי הכל, האוקטביה החדשה נחשפה לראשונה במרץ 2004 בז'נבה, וחשוב יותר, חודש מאוחר יותר באוטומוטור הישראלית. ובכל זאת, רק כעת אנחנו זוכים לראות אותה אצלנו.


 

אז למה באמת? לפי אמיל קרעין, מנכ"ל סקודה ישראל, הסיבה העיקרית לעיכוב הייתה משא ומתן מייגע וארוך מדי על מחיר הרכישה מהיצרן. מכיוון שאנחנו שומעים זאת פחות או יותר מכל יבואן שמתעכב בייבוא רכב חדש, זה לא מפתיע. מה שכן מעלה סימני שאלה הפעם היא התוצאה. מו"מ ארוך או לא, האוקטביה נוחתת במחיר שאינו זול מהגולף בעלת ערכי המותג הגבוהים בהרבה, המכונית עליה היא בסופו של יום מבוססת. וזה כבר מפתיע. "תתפלאו", אומר לי קרעין, "המחירים שקיבלנו לפני כן היו גבוהים בכ-10%".

 

מחירי האוקטביה מתחילים ב-138,000 שקלים לגרסת 1.6 ליטר, או 146,000 לגרסת גימור מהודרת יותר, ועד 170,000 עבור אוקטביה עם מנוע 2.0 ליטר. גרסאות דיזל (TDI) עם תיבת ה-DSG האוטומטית עולות 165,000 במקרה של ה-1.9 ליטר עם 105 כ"ס, או 186,000 שקלים בגרסה הבכירה עם מנוע 2.0 ליטר והספק מרבי של 140 כ"ס.


 

לא נכנס כעת לפירוט מדוקדק של מה-יש-ומה-אין, רק נזכיר כי לכולן ארבע כריות אוויר ובקרת משיכה, ובנפחי ה-2.0 ליטר (בנזין ודיזל) מצוידת האוקטביה גם בבקרת אקלים מפוצלת, שתי כריות "וילון" וחישוקים קלים. מוזר, אך בפולקסווגן גולף מקבילה - שוב, עליה היא מבוססת -  יש מערכת בקרת יציבות חשובה. בסקודה אין.

 

כמו גולף, אבל לא בדיוק

 

אתם הרי כבר מכירים אותה, ויודעים כי האוקטביה החדשה ממשיכה בנוסחת הסדאן-עם-דלת-חמישית שכה אהובה על מתכנניה. מה שגורם לכך שיחסית לקטגוריית המשפחתיות, היא נראית גדולה. בדיוק כמו שמר ישראלי אוהב. לא במקרה שוכנע אותו מר ישראלי בתחילת דרכה של המכונית, על-ידי "שכנים" אך גם בעזרתם האדיבה של סוכני מכירות נמרצים (מדי), כי האוקטביה היא למעשה גרסת סקודה לפאסאט. גם אז היא לא הייתה, כמובן.

 

בכל מקרה, נראה כי אם יש ביקורת כלשהי על מראה הדגם החדש, הרי שזה הדימיון הגדול ליוצא. חדי עין לא יתקשו לזהות הבדלים, אך רק אם יביטו היטב ומקרוב. שאר המתבוננים לא יזהו זאת. מצד שני, העובדה כי חלל הנוסעים וסביבת הנהג מזכירים את הגולף היא חדשה טובה. מדובר עדיין באחד מהמקומות היותר-איכותיים ומזמינים בקטגוריה, אם לא המזמין מכולם. יופי.

 

בדרך לאירוע ההשקה באילת התרשמנו ראשית ממנוע ה-1.6 ליטר, עם הספק מרבי צנוע של 102 כ"ס ותיבת שישה הילוכים אוטומטית. החדשות הרעות הן שהוא מתקשה להעניק לאוקטביה מרץ בסיסי נדרש. החדשות הטובות הן תיבה מצוינת שעושה ככל יכולתה כדי לחפות על כך. מנוע ה-2.0 ליטר FSI המצוין נעים וחזק משמעותית. לא רק מכיוון שהוא מייצר תוספת של כ-50% הספק (150 כ"ס), אלא גם בגלל אופי פעולתו. בין הדיזלים הספקנו לנהוג רק בגרסת ה-105 כ"ס, החשובה כל-כך עבור שוק המוניות. עם תיבת DSG מצוינת ונתוני מומנט מרשימים, מתגלה המנוע הזה כמספק, יעיל ושקט יחסית.

 

כמו גולף? עד כאן. בכל הנוגע לניהוג, הסקודה מרגישה שלא במקרה כבדה יותר. זה לא רק המשקל הכללי, אלא בעיקר כיול מתלים והגה, אשר הופכים אותה ל"סלונית" יותר, "מכובדת" יחסית באופייה. ריסון תנודות המרכב אינו מהמבריקים בהם נתקלנו, הגם שיש הבדל לא קטן בין הגרסאות - עניין של צמיגים וכיול בעיקר.


 

כך גם בכל הנוגע לנוחות. תא הנוסעים יצא נשכר כאשר מדובר בצמיגים הצרים מכולם, עם 195-65-15. באופן טבעי, ככל שעלו מידות הצמיגים הפכה הנסיעה לנוקשה. ושוב, כמקובל בעולם הרכב, גרסאות הדיזל מכוילות נוקשה יותר, כאשר ה-2.0 ליטר בנזין חייבת להיות הנוחה מכולן.

 

פיצול אישיות?

 

אירוע השקת האוקטביה המרשים שנערך בארץ, חשף מציאות כפולה ובעייתית עמה מנסה סקודה לחיות בשלום. שני זוגות אופניים מתקפלים שהונחו בתא המטען הענק (560 ליטר) של מכוניות ההדגמה, העידו על שאיפה להתחבר לסגנון עכשווי, נמרץ, אתלטי מודרני. אתם יודעים, זמן פנאי ופעילות ספורטיבית. לא במקרה, כי כל רוכש אוקטביה יקבל כשי גם אופניים מתקפלות מיוחדות המתאימות ללא בעיה לתא המטען. מצד שני, אתם יודעים, אנחנו והיבואן, כי הדגש העסקי יתמקד בשוק המוניות - הלקוח העיקרי של האוקטביה כיום וכנראה שגם בעתיד.

 

וזה לא הכל. היבואן מדגיש מידות חיצוניות גדולות בעזרתן אמורה האוקטביה להתברג לשוק המשפחתיות הגדולות, או מכוניות ה-2.0 ליטר אם תרצו. גרסת המנוע הזה בסקודה יקרה אפילו מממתחרות מבוססות כמו מאזדה 6, פורד מונדיאו או טויוטה אוונסיס, ואף אינה נכנסת לקבוצה 4 לחישוב שווי ערך. מצד שני, אסור לשכוח כי בסיס הגלגלים של האוקטביה, זה האחראי בין היתר על המרווח בתא הנוסעים, נגזר ממכונית בקטגוריה נמוכה יותר. ציי רכב? קשה להאמין שיצליח עם רמות מחיר כאלה. שוק ה-1.6? גם שם מעוניינים בסקודה לקבע נוכחות, אך תג המחיר רחוק הרי מאד מקבוצה 2 לחישוב שווי ערך.


 

במילים אחרות, בעיית המיצוב ברורה כאן. אצלנו, רק פולקסווגן יכולה למכור מכוניות במחירים גבוהים מהמקובל בשוק. וכאשר מותג האם החזק פועל באופן כה אגרסיבי כדי להחזיר לעצמו קהל, לסקודה צפוי קרב קשה במיוחד. לגולף בקרת אקלים מפוצלת ומערכת שמע מקורית שהן תוספות באוקטביה, היא מצוידת בשש כריות אוויר כאשר סקודה רק בארבע, ובכל זאת פער המחיר ביניהן 1,500 שקל בלבד. יתכן ואפילו הג'טה החדשה תהיה זולה מהאוקטביה.

 

כבר סיפרנו שלאוקטביה צפויים כאן חיים קשים? אין לנו ספק כי הנוסחה המקורית של האוקטביה, העושה שימוש בבסיס מוכח ואיכותי (גולף), עם יחידות כוח טובות ומודרניות (מנועים ותיבות של פולקסווגן), בתוך מרכב גדול ושימושי, היא נוסחה מעולה עבור השוק המקומי. אלא שיותר מכך, ובעיקר עקב מחירי הרכב החדש הגבוהים עד אימה שאנו נדרשים לשלם, הקהל הישראלי מביט ראשית בתג המחיר ומשווה. והאוקטביה, איך שלא תביטו בזה, אינה יוצאת נשכרת מכך.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סקודה אוקטביה החדשה (בערך)
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים