Monkey Audio: הקוף שעושה צחוק מ-MP3
יש פורמט אודיו חדש בעיר וקוראים לו Monkey Audio. גדולתו: שחזור של קובצי מוזיקה ללא איבוד מידע. המתחרה העיקרי: FLAC
עבור רוב האנשים, איכות הצליל של MP3 מספיקה בהחלט, אך חובבי האודיו תמיד שואפים ליהנות מאיכות הצליל גבוהה ככל שניתן. האודיופילים רוכשים נגני סופר אודיו CD (בקיצור SACD) התומכים באיכות שמע גבוהה יותר מדיסקים רגילים, ורוכשים מגברי מנורות ופתרונות שונים ומשונים, שעולים הון ומשפרים את הביצועים באופנים שרוב האנשים יתקשו לשמוע.
החולשה של ה-MP3
ברוח זו, חשוב להסביר כי פורמט ה-MP3 נועד בראש ובראשונה לספק פתרון כיווץ סביר לתכני אודיו. כלומר, גדולתו אינו באיכות הצליל, אלא בדרכים שהוא משמר צליל באופן סביר ביחס ליחס הכיווץ שלו -
MP3 הוא לא פורמט שמעניין במיוחד את האודיופיל הממוצע - שכן הוא בדרך כלל מזדעזע לשמע צליל MP3, גם כשהוא מקודד ב-196Kbps. כדי להבין כיצד מתדרדרת איכות השמע, נסביר כי קובצי MP3 שקודדו בקצב של 128Kbps מספקים יחס כיווץ (יחס בין גודל המקור לתוצאה המכווצת) של כ-11 ל-1. בקצב של 256Kbps נקבל בערך יחס של 5 ל-1.
חשוב להבין את משמעות העניין, מכיוון ש-MP3, גם בקצבי ביטים גבוהים - מאבד מידע. מדובר ב-Codec (אלגוריתם קידוד ופיענוח) שהוא LOSSY, כלומר, משיג את קצב הנתונים על ידי הסרת מידע מהמקור.
MP3 מסנן צלילים, ובמקרים מסוימים, מעלים לחלוטין את הצליל החלש. מכיוון שמדובר באודיו (דבר דומה גם מתבצע בקידודי וידאו כגון DIVX או WMV) - אנו מסוגלים לוותר על קטעי האודיו הללו. לעומת זאת, בסוגי מידע אחרים, כגון מסמכים, ברור שלא נסכים לאיבוד מידע כלשהו.
דמיינו מסמך Word שבו ייעלמו מילים בגלל קידוד שמאבד מידע. לכן, אם אנו רוצים לשמר את המסמך, נכווץ אותו במערכת Lossless שאינה מאבדת מידע בקידוד (למשל ZIP או RAR).
פורמטים אלטרנטיביים
לכן, עם הזמן, אנו רואים פתרונות שונים להעברת תכני אודיו עם דגימות גבוהות יותר, וכן פתרונות (עיין ערך AAC), שמסוגלים לספק לנו איכות צליל גבוהה יותר עם יחס כיווץ טוב.
אלה מאיתנו שמגדירים את עצמם כאודיופילים לא מוכנים לאבד (או לעבד) אפילו אחוז זעיר מהמידע בגלל סיבה זו או אחרת - מכיוון שזה פוגע, לדעתם ולשמיעתם, באיכות הצליל המקורית.
Monkey Audio נכנס לתמונה
לשם כך נוצר אלגוריתם בשם Monkey Audio. בניגוד למקודדים כגון QT, OGG, MP3 או AAC, שמאבדים מעט מהמידע בתהליך הכיווץ, קובצי APE מוגדרים מראש כך שיאחסנו 100% מהמידע המקורי.
מדוע אנחנו זקוקים לאלגוריתם ייעודי לכיווץ מוזיקה, ולא מסתפקים בכיווץ ZIP או RAR? מכיוון שאלגוריתמים אלה בעצם מחפשים חזרות של מידע (במסמך, למשל, שימוש במילים חוזרות יגרור שמירה חד פעמית של המילה,
וקישור למילה בכל פעם שהיא חוזרת על עצמה).
כיווץ של קובץ אודיו בפורמט ZIP בדרך כלל יספק דחיסה של כ-9% לעומת הקובץ המקורי. אותו קובץ יהיה כחצי מהגודל בפורמט APE.
בניגוד לקובצי ZIP, קובצי APE ניתנים לניגון בפורמט Streaming. ככל שעולה הפופולריות של הפורמט, ניתן לשמוע אותו בדרכים רבות יותר. למשל, באמצעות נגן המדיה של מיקרוסופט, Winamp וכו'. חשוב לציין כי הפורמט של Monkey Audio חופשי והאלגוריתמים מבוססי קוד פתוח.
גירסת התוכנה האחרונה (3.99 מאפריל 2004) תופסת תאוצה וניתן כבר למצוא קבצים רבים מקודדים בצורה זו ברשתות שיתוף הקבצים. קידוד זה מאפשר בעצם שחזור מדויק של דיסק מוזיקה ללא איבוד מידע כלשהו.
המקודד עצמו ניתן להורדה בחינם מאתר Monkey Audio, וקיימות תוכנות רבות התומכות בפורמט הזה. המתחרה הגדול שלו הוא FLAC, פורמט Lossless מבוסס קוד פתוח נוסף שצובר תאוצה בתקופה האחרונה.
המעבר ההדרגתי לפורמטים המציעים Lossless Compression (כיווץ ללא הפסדי איכות) הוא תהליך חשוב שעובר על תעשיית הקולנוע הביתי. חברות כגון DTS ו-Dolby הכריזו על פורמטי Lossless חדשים, שמיועדים לתקליטורי הדור הבא של הקולנוע הביתי (HD DVD ו-Blu-Ray). הפורמטים של דולבי (MLP Lossless ו-TrueHD) ושל DTS (ה-DTS Lossless) ייכנסו לשימוש בתוך כשנה.
הכתבה פורסמה במקור באתר hometheater.co.il