קליפורניה מחכה למאזדה?
יצרנית הרכב היפנית תגיע לתערוכת לוס אנג'לס עם המכונית החשובה ביותר עבורה מעולם: רכב השטח CX-7. ורק הצלחה מלאה תתקבל בהבנה
אי אפשר להמעיט בחשיבות ה-CX-7 החדש למאזדה. רכב השטח, או קרוס-אובר כפי שהוא מכונה בפי מאזדה (מונח המתייחס לשילוב מאפיינים מקטגוריות מנוגדות), עשוי להיות כרטיס הכניסה האמיתי של מאזדה לשוק האמריקני. זהו עדיין השוק הגדול בעולם, עם מספר מכוניות כמעט דמיוני שנמכר מדי שנה, ועם חיבה יוצאת דופן לרכבי שטח וקרוס-אובר למיניהם.
כך שהצלחת ה-CX-7 עשויה לשדרג משמעותית את מאזדה, משחקנית זניחה ולא ממש משמעותית בשוק האמריקני הענק, לעוד לוחמת יפנית שמכה את היצרניות המקומיות שוק על ירך. טויוטה, הונדה וניסאן כבר עשו (ועושות) זאת, למורת רוחם של ג'נרל מוטורס ופורד, כעת תנסה גם מאזדה את מזלה. אבל לפני שנכנסים לפוליטיקה מאחורי ה-CX-7, בואו נלמד קודם כל מיהי אחת המכוניות החשובות ביותר של מאזדה מאז ומעולם.
פותחה ביפן, לאמריקנים
ה-CX-7 תוכננה כאמור לשוק האמריקני. ולכן, היא מכונית גדולה למדי: אורכה אמנם רק 467.5 ס"מ, אבל בסיס גלגלים של 275 ס"מ ורוחב של 187 ס"מ מסגירים את הכוונות. את ממד הגובה עצרו היפנים ב-164.5 ס"מ בדיוק. מעניין אגב לציין כי למרות שהיא מבוססת על פלטפורמת מאזדה 6, ל-CX-7 אין אף ממד משותף עם אחותה המשפחתית.
מה שכן משותף הוא מנוע ה-2.3 ליטר-טורבו. יחידת הבנזין, עם ארבעה צילינדרים והזרקה ישירה, מייצרת כאן 244 כ"ס לעומת 260 ב-MPS, הגרסה הספורטיבית של ה-6. את הכוח מעבירה תיבת שישה הילוכים אוטומטית לכל ארבעת הגלגלים, אם כי לקוחות שיהיו מעוניינים לחסוך כמה דולרים יוכלו לצייד את ה-CX-7 בהנעה קדמית בלבד.
מבט אל התמונות מגלה שבמאזדה עשו שוב את הצפוי - כלומר חשפו מכונית סדרתית נאמנה מאד למכונית התצוגה שקדמה לה, ובמקרה זה ה-MX-קרוס-ספורט. אלו חדשות טובות, שכן זו האחרונה נהנתה מעיצוב הרמוני ושרירי, בנוסחה שמזכירה את ניסאן מורנו ואינפיניטי FX. ומההצצה הראשונית שמספקת מאזדה למראה תא הנוסעים, נראה שגם שם ביצעו המעצבים את עבודתם נאמנה.
חשובה אפילו לפורד
שלא כמו יפניות אחרות, שעושות לאמריקנים הרבה צרות במגרשם הביתי, למאזדה CX-7 יש דווקא חשיבות רבה גם לפורד. בעלת הבית של מאזדה מתכננת מספר דגמים על אותו בסיס ממש, בהם גם דגמי פורד (אדג') ולינקולן (אביאטור). והמכונית הזו היא גם חלק מתוכנית הכוללת שימוש בפלטפורמת מאזדה 6 לפורד פיוז'ן, ובעתיד גם לפורד מונדיאו האירופית, שכיום עושה שימוש בפלטפורמה עצמאית.
אגב, ה-CX-7 מתוכננת להגיע גם לשווקים נוספים מחוץ לארצות הברית, ובהם גם השוק הישראלי, ככל הנראה. לכן היא קומפקטית יחסית למקובל באמריקה, ומוצעת עם חמישה מושבים. גרסת בסיס גלגלים ארוך עם שבעה מושבים ותחת השם המשוער CX-9, צפוייה להיחשף בעתיד הקרוב, ובמאזדה יציעו אותה ככל הנראה רק בצפון אמריקה. את ה-CX-7 יציעו אנשי מאזדה החל באביב בשוק האמריקני, ולאירופה היא צפויה להגיע זמן קצר מאוחר יותר.